Kotimainen kauppa laski maaliskuussa
Keskon Päivittäistavarakaupan, Tokmannin ja Lindexin Stockmann-divisioonan kohdemarkkina, eli tavaratalo- ja hypermarketketjujen liikevaihto laski reilulla 4 %:lla maaliskuussa. Myynti laski niin elintarvikkeissa (-5 %) kuin käyttötavaroiden tuoteryhmässä (-1 %). Käyttötavaran sisällä kehitys oli kaksijakoista, kun pitkään kärsineen pukeutumisen myynti kasvoi 2 %. Sen sijaan kodin ja vapaa-ajan tuoteryhmän myynti heikkeni 2 %. Etenkin elintarvikkeiden myynnin laskussa näkyy pääsiäisen vertailukaudesta poikkeava ajoitus, joka luonnollisesti maksaa itsensä takaisin Q2:n puolella.
Kesko voitti kuluttajapuolella markkinaa
Keskon myynti kehittyi markkinaa suotuisammin, kun kuluttaja-asiakaskaupan myynti laski maaliskuussa alle 4 %. Tämä oli aistittavissa, sillä yhtiö kommentoi tiistaina julkaistun tuloksen yhteydessä pärjänneen markkinan mukaisesti hypermarket-myymälöissään, mm. hintainvestointiohjelman tukemana. Yritysasiakaspuolella Kesko yllättäen hävisi markkinalle (Kespro -2 % vs. markkina -1 %), kun trendi on ollut viime vuosien ajan päinvastainen.
Pukeutumisesta tukea Tokmannille
Markkina kehittyi Tokmannin Suomen liiketoiminnan kannalta kaksijakoisesti. Noin puolet sen myynnistä muodostavan päivittäistavaran myynti laski melko selvästi. Toisaalta tukea markkinalta yhtiö on saanut pukeutumisen tuoteryhmän liikevaihdon nousun myötä. Viimeaikainen markkinakehitys on kuitenkin oleellisesti poikennut Tokmannin raportoimista luvuista. Alkuvuonna 2024 yhtiö hävisi markkinalle, kun taas viime aikoina yhtiö on ollut selvästi markkinan ottajan asemassa. Siten markkina toimii jonkinlaisena osviittana Tokmannin kehitykselle, mutta nähdäksemme volatiili toimintaympäristö sekä Tokmannin panostukset kampanjointiin lieventävät sen informaatioarvoa. Odotamme Tokmanni-segmentin kasvaneen prosentilla Q1:llä, mikä on hieman markkinakehityksen (Q1: -0,6 %) yläpuolella.
Lindex raportoi jo Q1:n luvut
Lindex-konserni raportoi jo aiemmin tällä viikolla Stockmann-tavaratalojen liikevaihdon Suomessa laskeneen reilut 4 % Q1:llä. Maaliskuussa Lindex-konsernille tärkeä pukeutumisen markkina kasvoi 2 %, mutta koko Q1 jäi vajaat 4 % vertailukaudesta. Stockmann-tavaratalojen kehitys on ollut siis markkinan mukaista, tai hieman heikompaa.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
