Copyright © Inderes 2011 - present. All rights reserved.
  • Uusimmat
  • Pörssi
    • Aamukatsaus
    • Osakevertailu
    • Pörssikalenteri
    • Osinkokalenteri
    • Analyysi
    • Artikkelit
    • Sisäpiirin kaupat
  • inderesTV
  • Mallisalkku
  • Foorumi
  • Premium
  • Femme
  • Opi
    • Sijoituskoulu
    • Q&A
    • Analyysikoulu
  • Meistä
    • Seurantayhtiöt
    • Tiimi
Analyytikon kommentti

Kotimainen kauppa laski maaliskuussa

KeskoTokmanni GroupLindex Group

Keskon Päivittäistavarakaupan, Tokmannin ja Lindexin Stockmann-divisioonan kohdemarkkina, eli tavaratalo- ja hypermarketketjujen liikevaihto laski reilulla 4 %:lla maaliskuussa. Myynti laski niin elintarvikkeissa (-5 %) kuin käyttötavaroiden tuoteryhmässä (-1 %). Käyttötavaran sisällä kehitys oli kaksijakoista, kun pitkään kärsineen pukeutumisen myynti kasvoi 2 %. Sen sijaan kodin ja vapaa-ajan tuoteryhmän myynti heikkeni 2 %. Etenkin elintarvikkeiden myynnin laskussa näkyy pääsiäisen vertailukaudesta poikkeava ajoitus, joka luonnollisesti maksaa itsensä takaisin Q2:n puolella.

Kesko voitti kuluttajapuolella markkinaa

Keskon myynti kehittyi markkinaa suotuisammin, kun kuluttaja-asiakaskaupan myynti laski maaliskuussa alle 4 %. Tämä oli aistittavissa, sillä yhtiö kommentoi tiistaina julkaistun tuloksen yhteydessä pärjänneen markkinan mukaisesti hypermarket-myymälöissään, mm. hintainvestointiohjelman tukemana. Yritysasiakaspuolella Kesko yllättäen hävisi markkinalle (Kespro -2 % vs. markkina -1 %), kun trendi on ollut viime vuosien ajan päinvastainen.

Pukeutumisesta tukea Tokmannille

Markkina kehittyi Tokmannin Suomen liiketoiminnan kannalta kaksijakoisesti. Noin puolet sen myynnistä muodostavan päivittäistavaran myynti laski melko selvästi. Toisaalta tukea markkinalta yhtiö on saanut pukeutumisen tuoteryhmän liikevaihdon nousun myötä. Viimeaikainen markkinakehitys on kuitenkin oleellisesti poikennut Tokmannin raportoimista luvuista. Alkuvuonna 2024 yhtiö hävisi markkinalle, kun taas viime aikoina yhtiö on ollut selvästi markkinan ottajan asemassa. Siten markkina toimii jonkinlaisena osviittana Tokmannin kehitykselle, mutta nähdäksemme volatiili toimintaympäristö sekä Tokmannin panostukset kampanjointiin lieventävät sen informaatioarvoa. Odotamme Tokmanni-segmentin kasvaneen prosentilla Q1:llä, mikä on hieman markkinakehityksen (Q1: -0,6 %) yläpuolella.

Lindex raportoi jo Q1:n luvut

Lindex-konserni raportoi jo aiemmin tällä viikolla Stockmann-tavaratalojen liikevaihdon Suomessa laskeneen reilut 4 % Q1:llä. Maaliskuussa Lindex-konsernille tärkeä pukeutumisen markkina kasvoi 2 %, mutta koko Q1 jäi vajaat 4 % vertailukaudesta. Stockmann-tavaratalojen kehitys on ollut siis markkinan mukaista, tai hieman heikompaa.

Sisäänkirjautuminen vaadittu

Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille

Luo ilmainen tunnus
Foorumin keskustelut
Näin se valitettavasti on, kilpailukyky on PT-puolella sulanut rajusti. Omien laskujen mukaan nyt on markkinaosuudessa tullut turpaan 54 kuukautta...
4 tuntia sitten
- PerusPiensijoittaja
0
No molemmat, Apple ja Kesko, saisivat markkinaosuutta kasvatettua hintoja/katteita laskemalla, mutta taitaa kummallakin tulos olla tärkeämpi...
6 tuntia sitten
- Jukka
8
En oikein tiedä, voiko valmistajaa ja kauppaa rinnastaa toisiinsa. Siksi toisekseen, melkein kaikki suomalaiset ovat sekä K:n että S:n asiakkaita...
7 tuntia sitten
- JuhaR
0
Voisi varmaan verrata Apple vs. Samsung matkapuhelimia. Toinen on selvä ykkönen markkinaosuudella mitattuna, kun taas toinen tekee parempaa ...
7 tuntia sitten
- Jukka
0
Onneksi sentään Prisma ei pysty valikoimassa kilpailemaan noiden liikkeiden kanssa. Edellä keslustelua käytiin nimenomaan pt-kaupan kehityksest...
eilen
- JuhaR
0
Hyvä myös koittaa nähdä metsää puilta, kun vertaa Keskoa ja S-Ryhmää keskenään. Keskolla kansainvälistä liiketoimintaa (n.20% liikevaihdosta...
eilen
- jonihuu
4
Lidl kahmi aikansa markkinaosuutta hinnoilla ja uusperustannalla. Nyt vuosia markkinaosuus on uusperustannasta huolimatta polkenut paikallaan...
eilen
- JuhaR
1
Sosiaalinen media
  • Inderes Foorumi
  • Youtube
  • Facebook
  • Instagram
  • X (Twitter)
  • Tiktok
  • Linkedin
Yhteystiedot
  • info@inderes.fi
  • +358 10 219 4690
  • Porkkalankatu 5
    00180 Helsinki
Inderes
  • Meistä
  • Tiimi
  • Avoimet työpaikat
  • Inderes sijoituskohteena
  • Palvelut pörssiyhtiöille
Sivusto
  • UKK
  • Käyttöehdot
  • Tietosuojaseloste
  • Vastuuvapauslauseke
Inderesin vastuuvapauslauseke löytyy täältä. Kunkin Inderesin aktiivisessa seurannassa olevan osakkeen tarkemmat tiedot löytyvät kunkin osakkeen omilta yhtiösivuilta Inderes-sivustolla. © Inderes Oyj. Kaikki oikeudet pidätetään.