Mainonnan vaisu kehitys jatkui kesäkuussa
Kantarin julkaisemien tilastojen mukaan Suomen mediamainonnan määrä laski kesäkuussa jopa lähes 6 % vertailukaudesta. Kumulatiivisesti koko alkuvuoden kehitys on reilu 2 % negatiivinen, vaikka kevään vaalit ovat tukeneetkin markkinaa.
Televisiomainonta ylsi plussalle, muut mediaryhmät laskussa
Kesäkuussa mediamainonnan kehitys oli laaja-alaisesti vaisua eri mediaryhmissä, sillä yli ajan kasvava verkkomedia laski 4 % suhteessa vertailukauteen ja vain televisiomainonta ylsi lievään kasvuun (+ 2 %). Pidemmällä tähtäimellä selvästi supistuva painettu sanomalehtimainonta laski peräti 14 % vertailukaudesta, kun taas radiomainonta laski sekin peräti 7 %. Mainostajaryhmistä luokiteltu ilmoittelu kasvoi 4 %, mutta merkkimainonta laski 9 % ja vähittäiskaupan mainonta laski 4 %.
Laskelmiemme mukaan Suomen mediamainonta muodosti tuoreimpien julkistettujen vuositason lukujen perusteella (2024) Sanomalla noin 16 % ja Alma Medialla noin 18 % yhtiöiden liikevaihdosta. Ilkan medialiiketoiminta raportoidaan osakkuusyhtiönä Kaleva-yrityskaupan seurauksena. Siten mediamarkkinan kehitys ei suoraan vaikuta Ilkan jatkuvien toimintojen lukuihin, mutta toisaalta sen vaikutus heijastuu konsernin osakekohtaiseen tulokseen. Keskisuomalaisen osalta lukema on huomattavasti suurempi, sillä mediamainonta kattoi 34 % yhtiön liikevaihdosta (2024). Siten mediamainonnan kehitys on yhtiöiden kannalta relevantti ajuri. Muistutamme kuitenkin, että medialiiketoimintojen yhtiökohtainen kehitys voi poiketa kokonaismarkkinan kehityksestä, sillä eri mediaryhmien suhteelliset osuudet vaihtelevat yhtiöittäin huomattavasti. Mainosmarkkinan vaisu kehitys Q2:lla ei ollut yllätys taloustilanne huomioiden, mutta tarkastelemme mahdollisia lieviä ennustemuutostarpeita alkaneen tuloskauden yhtiökohtaisten ennakkokommenttien yhteydessä.
Suomen mediamainonnan kehitys
Lähde: Kantar ja Inderes
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille