Mainonnan vaisu kehitys syveni toukokuussa
Kantarin julkaisemien tilastojen mukaan Suomen mediamainonnan määrä laski toukokuussa lähes 5 % vertailukaudesta. Kumulatiivisesti Q2:n myynnin kertymä on noin nollan tuntumassa huhtikuun vahvan, tuplavaalien nostaman, mainontakuukauden ansiosta. Ilman vaalien vaikutusta on Q2:n kertymä noin 2 % pakkasella, toimien jatkumona heikolle markkinaympäristölle.
Mainonta laski kaikissa mediaryhmissä
Toukokuussa mediamainonnan kehitys oli laaja-alaisesti vaisua, kun mainonta laski kaikissa mediaryhmissä. Laskua nähtiin niin ikään jokaisessa mainostajaryhmässä, eli: merkkimainonnassa (-4 %), vähittäiskaupan mainonnassa (-7 %) sekä luokitellussa ilmoittelussa (-3 %).
Laskelmiemme mukaan Suomen mediamainonta muodosti tuoreimpien julkistettujen vuositason lukujen perusteella (2024) Sanomalla noin 16 % ja Alma Medialla noin 18 % yhtiöiden liikevaihdosta. Ilkan medialiiketoiminta raportoidaan jatkossa osakkuusyhtiönä Kaleva-yrityskaupan seurauksena. Siten mediamarkkinan kehitys ei suoraan vaikuta Ilkan jatkuvien toimintojen lukuihin, mutta toisaalta sen vaikutus heijastuu konsernin osakekohtaiseen tulokseen. Keskisuomalaisen osalta lukema on huomattavasti suurempi, sillä mediamainonta kattoi 34 % yhtiön liikevaihdosta (2024). Siten mediamainonnan kehitys on yhtiöiden kannalta relevantti ajuri. Muistutamme kuitenkin, että medialiiketoimintojen yhtiökohtainen kehitys voi poiketa kokonaismarkkinan kehityksestä, sillä eri mediaryhmien suhteelliset osuudet vaihtelevat yhtiöittäin huomattavasti. Kaikkiaan toisen neljänneksen luvuissa ei ole ollut suuria yllätyksiä suhteessa odotuksiimme, mutta tarkastelemme mahdollisia lieviä ennustemuutostarpeita alkaneen tuloskauden yhtiökohtaisten ennakkokommenttien yhteydessä.
Korjattu mediamainnonnan vaikutus Ilkan lukuihin 19.6.2025 klo 12.05.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
