Copyright © Inderes 2011 - present. All rights reserved.
  • Uusimmat
  • Pörssi
    • Aamukatsaus
    • Osakevertailu
    • Pörssikalenteri
    • Osinkokalenteri
    • Analyysi
    • Artikkelit
    • Sisäpiirin kaupat
    • Transkriptit
  • inderesTV
  • Mallisalkku
  • Foorumi
  • Premium
  • Femme
  • Nora AI
  • Opi
    • Sijoituskoulu
    • Q&A
    • Analyysikoulu
  • Meistä
    • Seurantayhtiöt
    • Tiimi
Analyytikon kommentti

Mainosinvestoinnit jatkoivat laskusuunnalla marraskuussa

– Petri GostowskiPääanalyytikko

Tiivistelmä

  • Suomen mediamainonnan määrä laski marraskuussa 4 % vertailukaudesta, ja koko vuoden kumulatiivinen kehitys on nyt -2,4 %.
  • Painettu sanomalehtimedia supistui 12 %, kun taas verkkomedia kasvoi 2 %; televisiomainonta laski 9 %, mutta ulkomainonta kasvoi 7 %.
  • Mediamainonta muodosti merkittävän osan Sanoman, Alma Median ja erityisesti Keskisuomalaisen liikevaihdosta vuonna 2024.
  • Mediainvestointien kehitys loka-marraskuussa oli odotettua vaisumpaa, mikä voi vaikuttaa yhtiökohtaisten mainonnan liikevaihdon ennusteisiin.

Tämä sisältö on tekoälyn tuottamaa. Anna siihen liittyvää palautetta Inderesin foorumilla.

Kantarin julkaisemien tilastojen mukaan Suomen mediamainonnan määrä laski marraskuussa 4 % vertailukaudesta. Näin ollen koko kuluvan vuoden kumulatiivinen kehitys on nyt reilu 2 % negatiivinen (1–11/2025: -2,4 %).

Kehitys on jakautunutta mediaryhmittäin

Mediaryhmittäin tarkasteltuna voimakkaimmasta supistumistahdista vastasi markkinatrendien mukaisesti painettu sanomalehtimedia, joka supistui 12 % vertailukaudesta. Digisiirtymästä hyötyvä verkkomedia sen sijaan ylsi maltilliseen 2 %:n kasvuun. Muista mediaryhmistä televisiomainonta laski 9 %, kun taas radiomainonta asettui vertailukauden tasolle. Mainonnan kokonaiskehitykseen vaikutti olennaisesti ulkomainonta, joka kasvoi 7 % vertailukaudesta. Mainostajaryhmistä luokiteltu ilmoittelu kasvoi 5 %, kun taas merkkimainonta laski 7 % ja vähittäiskaupan mainonta laski 1 %.

Laskelmiemme mukaan Suomen mediamainonta muodosti viimeisimpien julkistettujen vuositason lukujen perusteella (2024) Sanomalla noin 16 % ja Alma Medialla noin 18 % yhtiöiden liikevaihdosta. Keskisuomalaisen osalta lukema on huomattavasti suurempi, sillä mediamainonta kattoi 34 % yhtiön liikevaihdosta (2024). Siten mediamainonnan kehitys on yhtiöiden kannalta relevantti ajuri. Ilkan Kaleva-yrityskaupan seurauksena mediamarkkinan kehitys ei suoraan vaikuta sen operatiivisiin lukuihin, mutta osakkuusyhtiön kautta Kalevan kehitys vaikuttaa konsernin osakekohtaiseen tulokseen.

Loka-marraskuussa mediainvestointien kehitys on ollut kokonaisuutena hieman ennakoimaamme vaisumpaa. Tätä kautta viimeisen neljänneksen yhtiökohtaisiin mainonnan liikevaihdon ennusteisiimme voi kohdistua maltillista laskupainetta. Muistutamme kuitenkin, että medialiiketoimintojen yhtiökohtainen kehitys voi poiketa kokonaismarkkinan kehityksestä, sillä eri mediaryhmien suhteelliset osuudet vaihtelevat yhtiöittäin huomattavasti ja mediaryhmien kasvu on hyvin jakautunutta. Tarkastelemme yhtiökohtaisia ennusteitamme viimeistään Q4-tulosennakkojen yhteydessä.

Suomen mediamainonnan kehitys

Media1

Lähde: Kantar Media Finland, Inderes Huom. Q4-luvut sis. vain loka-marraskuun luvut

Sisäänkirjautuminen vaadittu

Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille

Luo ilmainen tunnus
Pysy ajan tasalla
Sanoma
Alma Media
Keskisuomalainen
Ilkka

Foorumin keskustelut

Petri on päivitellyt todennäköisesti Torstaikallesta käsin Sanoman yhtiöraportin. Olemme tarkastelleet ennusteitamme Sanoman pääomamarkkinap...
11.12.2025 klo 21.01
- Sijoittaja-alokas
3
Tässä on Juho Toratilta analyysi Sanomasta. Monet mieltävät Sanoman yhä edelleen media-alan yhtiönä, vaikka tänä päivänä sen perinteikkäät sanomalehde...
10.12.2025 klo 16.28
- Sijoittaja-alokas
2
Tässä on Petrin kommentit siitä, kun Sanoma järjestelee rahoitustaan jälleen. Uudella 220 MEUR:n lainasopimuksella yhtiö maksaa takaisin kaksi...
8.12.2025 klo 5.54
- Sijoittaja-alokas
0
Pelilisenssit.fi – 27 Nov 25 Sanoma Oyj: Suomen rahapelijärjestelmän uudistuksessa jättimäinen... Sanoma Oyj ennustaa rahapelimarkkinan vapautumisen...
30.11.2025 klo 13.43
- Marko
4
Juho Toratti on myös kirjoitellut Sanomasta ja sen CMD:stä. Alaotsikot: Sanoman pääomamarkkinapäivä Kasvun odotetaan olevan oppimisliiketoimintavetois...
29.11.2025 klo 18.14
- Sijoittaja-alokas
2
Tässä on Aapelin kommentit Sanoman pääomamarkkinapäivän annista. Sanoma järjesti tiistaina pääomamarkkinapäivän (CMD). Päivän esityksissä yhti...
26.11.2025 klo 6.30
- Sijoittaja-alokas
3
Sanoman toimitusjohtaja Rob Kolkman oli Pian haastattelussa yhtiön pääomamarkkinapäivillä. Aiheet: 00:00 Aloitus 00:08 Kasvu 00:23 Tekoälyn ...
25.11.2025 klo 17.11
- Sijoittaja-alokas
1
Sosiaalinen media
  • Inderes Foorumi
  • Youtube
  • Facebook
  • Instagram
  • X (Twitter)
  • Tiktok
  • Linkedin
Yhteystiedot
  • info@inderes.fi
  • +358 10 219 4690
  • Porkkalankatu 5
    00180 Helsinki
Inderes
  • Meistä
  • Tiimi
  • Avoimet työpaikat
  • Inderes sijoituskohteena
  • Palvelut pörssiyhtiöille
Sivusto
  • UKK
  • Käyttöehdot
  • Tietosuojaseloste
  • Vastuuvapauslauseke
Inderesin vastuuvapauslauseke löytyy täältä. Kunkin Inderesin aktiivisessa seurannassa olevan osakkeen tarkemmat tiedot löytyvät kunkin osakkeen omilta yhtiösivuilta Inderes-sivustolla. © Inderes Oyj. Kaikki oikeudet pidätetään.