Copyright © Inderes 2011 - present. All rights reserved.
  • Uusimmat
  • Pörssi
    • Aamukatsaus
    • Osakevertailu
    • Pörssikalenteri
    • Osinkokalenteri
    • Analyysi
    • Artikkelit
    • Sisäpiirin kaupat
  • inderesTV
  • Mallisalkku
  • Foorumi
  • Premium
  • Femme
  • Opi
    • Sijoituskoulu
    • Q&A
    • Analyysikoulu
  • Meistä
    • Seurantayhtiöt
    • Tiimi
Analyytikon kommentti

Mainosinvestointien lasku loiventui lokakuussa

– Petri GostowskiPääanalyytikko

Tiivistelmä

  • Lokakuussa Suomen mediamainonnan määrä laski noin 1 %, mikä tekee koko vuoden kumulatiiviseksi kehitykseksi -2,3 %.
  • Painettu sanomalehtimedia supistui eniten, lähes 6 %, kun taas ulkomainonta kasvoi 13 % vertailukaudesta.
  • Mediamainonta muodosti merkittävän osan Sanoman, Alma Median ja erityisesti Keskisuomalaisen liikevaihdosta vuonna 2024.
  • Lokakuun lievästi negatiivinen kehitys oli odotusten mukainen, eikä aiheuta muutoksia yhtiökohtaisiin ennusteisiin.

Tämä sisältö on tekoälyn tuottamaa. Anna siihen liittyvää palautetta Inderesin foorumilla.

Kantarin julkaisemien tilastojen mukaan Suomen mediamainonnan määrä laski lokakuussa noin 1 %:n vertailukaudesta. Näin ollen koko kuluvan vuoden kumulatiivinen kehitys on nyt reilu 2 % negatiivinen (1–10/2025: -2,3 %).

Lasku jatkui keskeisissä mediaryhmissä

Mediaryhmittäin tarkasteltuna voimakkaimmasta supistumistahdista vastasi markkinatrendien mukaisesti painettu sanomalehtimedia, joka supistui vajaa 6 % vertailukaudesta. Digisiirtymästä hyötyvä verkkomedia sen sijaan laski vain noin 1 %:n lokakuussa. Muista mediaryhmistä televisiomainonta laski 3 % ja radiomainonta laski reilut 2 %. Mainonnan kokonaiskehitykseen vaikutti olennaisesti ulkomainonta, joka kasvoi 13 % vertailukaudesta. Mainostajaryhmistä luokiteltu ilmoittelu kasvoi 1 %:n, kun taas merkkimainonta laski 4 %:n ja vähittäiskaupan mainonta kasvoi 5 %.

Laskelmiemme mukaan Suomen mediamainonta muodosti viimeisimpien julkistettujen vuositason lukujen perusteella (2024) Sanomalla noin 16 % ja Alma Medialla noin 18 % yhtiöiden liikevaihdosta. Keskisuomalaisen osalta lukema on huomattavasti suurempi, sillä mediamainonta kattoi 34 % yhtiön liikevaihdosta (2024). Siten mediamainonnan kehitys on yhtiöiden kannalta relevantti ajuri. Ilkan Kaleva-yrityskaupan seurauksena mediamarkkinan kehitys ei suoraan vaikuta sen operatiivisiin lukuihin, mutta osakkuusyhtiön kautta Kalevan kehitys vaikuttaa konsernin osakekohtaiseen tulokseen.

Lievästi negatiivinen kehitys vuoden viimeisen kvartaalin ensimmäiseltä kuukaudelta oli hyvin linjassa odotuksiemme kanssa ja näin ollen luvut eivät aiheuta ennusteiden muutospaineita yhtiökohtaisiin ennusteisiimme. Muistutamme kuitenkin, että medialiiketoimintojen yhtiökohtainen kehitys voi poiketa kokonaismarkkinan kehityksestä, sillä eri mediaryhmien suhteelliset osuudet vaihtelevat yhtiöittäin huomattavasti.

Suomen mediamainonnan kehitys

Mainonta123

Lähde: Kantar Media Finland, Inderes Huom. Q4-luvut sis. vain lokakuun luvut

Sisäänkirjautuminen vaadittu

Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille

Luo ilmainen tunnus
Pysy ajan tasalla
Sanoma
Alma Media
Keskisuomalainen
Ilkka

Foorumin keskustelut

Pelilisenssit.fi – 27 Nov 25 Sanoma Oyj: Suomen rahapelijärjestelmän uudistuksessa jättimäinen... Sanoma Oyj ennustaa rahapelimarkkinan vapautumisen...
30.11.2025 klo 13.43
- Marko
3
Juho Toratti on myös kirjoitellut Sanomasta ja sen CMD:stä. Alaotsikot: Sanoman pääomamarkkinapäivä Kasvun odotetaan olevan oppimisliiketoimintavetois...
29.11.2025 klo 18.14
- Sijoittaja-alokas
2
Tässä on Aapelin kommentit Sanoman pääomamarkkinapäivän annista. Sanoma järjesti tiistaina pääomamarkkinapäivän (CMD). Päivän esityksissä yhti...
26.11.2025 klo 6.30
- Sijoittaja-alokas
2
Sanoman toimitusjohtaja Rob Kolkman oli Pian haastattelussa yhtiön pääomamarkkinapäivillä. Aiheet: 00:00 Aloitus 00:08 Kasvu 00:23 Tekoälyn ...
25.11.2025 klo 17.11
- Sijoittaja-alokas
1
Tässä on Paulin ja Kaisan kommentit Sanoman päivittämistä taloudellisista tavoitteista. Sanoma julkisti pääomamarkkinapäivänsä yhteydessä pä...
25.11.2025 klo 9.20
- Sijoittaja-alokas
0
Petri on jännittävissä etkotunnelmissa, koska Sanomalla on ensi viikon tiistaina pääomamarkkinapäivät ja tässä olisi hänen kommenttinsa siihen...
21.11.2025 klo 7.55
- Sijoittaja-alokas
0
Juho Toratti on kirjoitellut analyysin Sanomasta. Strategisten peliliikkeiden perusteella Sanoma vaikuttaisi lataavan panoksiaan jo ensi vuoden...
31.10.2025 klo 13.51
- Sijoittaja-alokas
1
Sosiaalinen media
  • Inderes Foorumi
  • Youtube
  • Facebook
  • Instagram
  • X (Twitter)
  • Tiktok
  • Linkedin
Yhteystiedot
  • info@inderes.fi
  • +358 10 219 4690
  • Porkkalankatu 5
    00180 Helsinki
Inderes
  • Meistä
  • Tiimi
  • Avoimet työpaikat
  • Inderes sijoituskohteena
  • Palvelut pörssiyhtiöille
Sivusto
  • UKK
  • Käyttöehdot
  • Tietosuojaseloste
  • Vastuuvapauslauseke
Inderesin vastuuvapauslauseke löytyy täältä. Kunkin Inderesin aktiivisessa seurannassa olevan osakkeen tarkemmat tiedot löytyvät kunkin osakkeen omilta yhtiösivuilta Inderes-sivustolla. © Inderes Oyj. Kaikki oikeudet pidätetään.