Copyright © Inderes 2011 - present. All rights reserved.
  • Uusimmat
  • Pörssi
    • Aamukatsaus
    • Osakevertailu
    • Pörssikalenteri
    • Osinkokalenteri
    • Analyysi
    • Artikkelit
    • Sisäpiirin kaupat
  • inderesTV
  • Mallisalkku
  • Foorumi
  • Premium
  • Femme
  • Opi
    • Sijoituskoulu
    • Q&A
    • Analyysikoulu
  • Meistä
    • Seurantayhtiöt
    • Tiimi
Analyytikon kommentti

Mainosinvestointien lasku loiventui syyskuussa

– Petri GostowskiPääanalyytikko

Tiivistelmä

  • Suomen mediamainonnan määrä laski syyskuussa 1 % edellisvuodesta, ja koko vuoden kumulatiivinen kehitys on nyt 2,4 % negatiivinen.
  • Mediaryhmistä painettu sanomalehtimedia supistui 11 %, kun taas verkkomedia ja radiomainonta kasvoivat 4 % syyskuussa.
  • Mediamainonta muodostaa merkittävän osan Sanoman, Alma Median ja erityisesti Keskisuomalaisen liikevaihdosta, mikä tekee sen kehityksestä tärkeän yhtiöille.
  • Syyskuun laskutrendin loiventuminen oli lievä helpotus, mutta Q3:n markkinakehitys jäi odotuksista, mikä voi vaikuttaa yhtiökohtaisiin ennusteisiin ennen Q3-raportteja.

Tämä sisältö on tekoälyn tuottamaa. Anna siihen liittyvää palautetta Inderesin foorumilla.

Kantarin julkaisemien tilastojen mukaan Suomen mediamainonnan määrä laski syyskuussa 1 %:n vertailukaudesta. Näin ollen koko kuluvan vuoden kumulatiivinen kehitys on nyt reilu 2 % negatiivinen (1-9’25 - 2,4 %).

Mediaryhmien kehitys eriytyi

Mediaryhmittäin tarkasteltuna voimakkaimmasta supistumistahdista vastasi markkinatrendien mukaisesti painettu sanomalehtimedia, joka supistui 11 % vertailukaudesta. Digisiirtymästä hyötyvä verkkomedia sen sijaan kääntyi syyskuussa 4 %:n kasvuun. Muista mediaryhmistä radiomainonta kohosi sekin 4 %, kun taas televisiomainonta laski 3 % vertailukaudesta. Mainostajaryhmistä luokiteltu ilmoittelu kasvoi 10 %, kun taas merkkimainonta laski 2 %:n ja vähittäiskaupan mainonta laski 3 %.

Laskelmiemme mukaan Suomen mediamainonta muodosti viimeisimpien julkistettujen vuositason lukujen perusteella (2024) Sanomalla noin 16 % ja Alma Medialla noin 18 % yhtiöiden liikevaihdosta. Keskisuomalaisen osalta lukema on huomattavasti suurempi, sillä mediamainonta kattoi 34 % yhtiön liikevaihdosta (2024). Siten mediamainonnan kehitys on yhtiöiden kannalta relevantti ajuri. Ilkan Kaleva-yrityskaupan seurauksena mediamarkkinan kehitys ei suoraan vaikuta sen operatiivisiin lukuihin, mutta osakkuusyhtiön kautta Kalevan kehitys vaikuttaa konsernin osakekohtaiseen tulokseen.

Kvartaalin suurimpana kuukautena eli syyskuussa nähty laskutrendin loiventuminen oli lievä helpotus, mutta kaikkiaan markkinan kehitys jäi Q3:lla odotuksistamme. Siten arvioimme, että yhtiökohtaisiin ennusteisiimme voi kohdistua hienoista laskupainetta ennen Q3-raportteja. Muistutamme, että medialiiketoimintojen yhtiökohtainen kehitys voi poiketa kokonaismarkkinan kehityksestä, sillä eri mediaryhmien suhteelliset osuudet vaihtelevat yhtiöittäin huomattavasti. Tarkastelemme yhtiökohtaisia ennusteitamme tarvittaessa ennen Q3-tuloskautta.

Suomen mediamainonnan kehitys

-40%-30%-20%-10%0%10%20%30%40%50%Q3'19Q3'20Q3'21Q3'22Q3'23Q3'24Q3'25Mediamainonnan muutos-%Lähde: Kantar Media Finland, Inderes

Sisäänkirjautuminen vaadittu

Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille

Luo ilmainen tunnus
Pysy ajan tasalla
Sanoma
Alma Media
Keskisuomalainen
Ilkka

Foorumin keskustelut

Pelilisenssit.fi – 27 Nov 25 Sanoma Oyj: Suomen rahapelijärjestelmän uudistuksessa jättimäinen... Sanoma Oyj ennustaa rahapelimarkkinan vapautumisen...
30.11.2025 klo 13.43
- Marko
3
Juho Toratti on myös kirjoitellut Sanomasta ja sen CMD:stä. Alaotsikot: Sanoman pääomamarkkinapäivä Kasvun odotetaan olevan oppimisliiketoimintavetois...
29.11.2025 klo 18.14
- Sijoittaja-alokas
2
Tässä on Aapelin kommentit Sanoman pääomamarkkinapäivän annista. Sanoma järjesti tiistaina pääomamarkkinapäivän (CMD). Päivän esityksissä yhti...
26.11.2025 klo 6.30
- Sijoittaja-alokas
2
Sanoman toimitusjohtaja Rob Kolkman oli Pian haastattelussa yhtiön pääomamarkkinapäivillä. Aiheet: 00:00 Aloitus 00:08 Kasvu 00:23 Tekoälyn ...
25.11.2025 klo 17.11
- Sijoittaja-alokas
1
Tässä on Paulin ja Kaisan kommentit Sanoman päivittämistä taloudellisista tavoitteista. Sanoma julkisti pääomamarkkinapäivänsä yhteydessä pä...
25.11.2025 klo 9.20
- Sijoittaja-alokas
0
Petri on jännittävissä etkotunnelmissa, koska Sanomalla on ensi viikon tiistaina pääomamarkkinapäivät ja tässä olisi hänen kommenttinsa siihen...
21.11.2025 klo 7.55
- Sijoittaja-alokas
0
Juho Toratti on kirjoitellut analyysin Sanomasta. Strategisten peliliikkeiden perusteella Sanoma vaikuttaisi lataavan panoksiaan jo ensi vuoden...
31.10.2025 klo 13.51
- Sijoittaja-alokas
1
Sosiaalinen media
  • Inderes Foorumi
  • Youtube
  • Facebook
  • Instagram
  • X (Twitter)
  • Tiktok
  • Linkedin
Yhteystiedot
  • info@inderes.fi
  • +358 10 219 4690
  • Porkkalankatu 5
    00180 Helsinki
Inderes
  • Meistä
  • Tiimi
  • Avoimet työpaikat
  • Inderes sijoituskohteena
  • Palvelut pörssiyhtiöille
Sivusto
  • UKK
  • Käyttöehdot
  • Tietosuojaseloste
  • Vastuuvapauslauseke
Inderesin vastuuvapauslauseke löytyy täältä. Kunkin Inderesin aktiivisessa seurannassa olevan osakkeen tarkemmat tiedot löytyvät kunkin osakkeen omilta yhtiösivuilta Inderes-sivustolla. © Inderes Oyj. Kaikki oikeudet pidätetään.