Copyright © Inderes 2011 - present. All rights reserved.
  • Uusimmat
  • Pörssi
    • Aamukatsaus
    • Osakevertailu
    • Pörssikalenteri
    • Osinkokalenteri
    • Analyysi
    • Artikkelit
    • Sisäpiirin kaupat
  • inderesTV
  • Mallisalkku
  • Foorumi
  • Premium
  • Femme
  • Opi
    • Sijoituskoulu
    • Q&A
    • Analyysikoulu
  • Meistä
    • Seurantayhtiöt
    • Tiimi
Analyytikon kommentti

Marimekko CMD: Strategiset suunnitelmat ennallaan

– Rauli JuvaAnalyytikko
Marimekko

Marimekko järjesti eilen pääomamarkkinapäivän, jossa se kertoi kaksi vuotta sitten päivitetyn, vuodet 2023-27 kattavan strategian etenemisestä. Merkittäviä uutisia päivä ei tarjonnut, eikä se siten aiheuta muutoksia ennusteisiimme tai näkemykseemme.

Strategia ja tavoitteet ennallaan

Marimekko julkisti kaksi vuotta sitten strategiansa vuosille 2023-27 ja siihen liittyvät taloudelliset tavoitteet, eikä niihin tullut eilisen pääomamarkkinapäivän yhteydessä muutoksia. Pidämme yhä 15 %:n vuosittaista liikevaihdon kasvutavoitetta yhtiölle erittäin haastavana, mutta muuten kasvun kiihdyttämiseen pyrkivä strategia ja tavoitteet ovat mielestämme hyviä ja realistisia. Olemme käsitelleet strategiaa ja tavoitteita tarkemmin esim. keväällä julkaistussa laajassa raportissa, joka on edelleen ajankohtainen. Marimekko ei antanut uusia kommentteja tämän vuoden näkymiin liittyen ja siten aiempi ohjeistus pysyy voimassa, jota kommentoimme viimeksi tuoreimmassa raportissa.

Eri alueiden ja tuoteryhmien asemasta hieman tarkempaa tietoa

Pääomamarkkinapäivällä keskityttiin kuvaamaan hieman tarkemmin strategian eri elementtejä ja mm. eri markkina-alueiden roolia yhtiön kasvustrategiassa. Ainoa konkreettinen uusi tieto oli, että yhtiö on lisännyt Pariisin sen ”avainkaupunkeihin” (joita on kymmenisen globaalisti) ja etsii sopivaa hetkeä perustaa oma myymälä Pariisiin. Tämä olisi yhtiön EMEA-alueen ensimmäinen oma myymälä, joka muiden lippulaivamyymälöiden tapaan toimisi samalla myös markkinointikanavana koko EMEA-alueelle. Aasian osalta yhtiö kertoi keskittyvänsä tällä hetkellä myymälöiden määrän kasvattamiseen, ja muutenkin kasvuun esim. verkkokaupan kautta, nykymarkkinoilla, mutta toisaalta väläytti esityksessä myös mahdollisia uusia markkinoita. Kova kasvutavoite huomioiden, uusiakin markkinoita strategiakauden aikana todennäköisesti tarvitaan. Kovin konkreettista tietoa esim. markkina-alueiden kasvutavoitteiden/potentiaalin suhteen ei kuitenkaan saatu. Tuoteryhmien osalta Marimekko kertoi ensi kertaa, että sen kolmen tuoteryhmän välillä ei ole oleellista kannattavuuseroa, eikä se odota tuoteryhmien välisten liikevaihto-osuuksien muuttuvan merkittävästi nykyisellä 2027 loppuun kestävällä strategiakaudella.

Sisäänkirjautuminen vaadittu

Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille

Luo ilmainen tunnus

Marimekko on suomalainen vuonna 1951 perustettu lifestyle-designyritys, joka tunnetaan ennen kaikkea omaleimaisista kuvioista ja väreistä. Yhtiön tuotevalikoimaan kuuluu korkealuokkaisia vaatteita, laukkuja ja asusteita sekä kodintavaroita sisustustekstiileistä astioihin. Marimekko-brändi on vuosien saatossa modernisoitunut ja mallistoja on kehitetty puhuttamaan laajempaa globaalia asiakaskuntaa. Yhtiön päämarkkinoina toimii Pohjois-Eurooppa, Aasian-Tyynenmeren alue ja Pohjois-Amerikka.

Lue lisää yhtiösivulla

Tunnusluvut16.08.2024

202324e25e
Liikevaihto174,1179,6193,1
kasvu-%4,6 %3,2 %7,5 %
EBIT (oik.)32,032,436,4
EBIT-% (oik.)18,4 %18,0 %18,9 %
EPS (oik.)0,600,620,69
Osinko0,370,600,60
Osinko %3,1 %4,8 %4,8 %
P/E (oik.)20,120,118,1
EV/EBITDA11,912,010,7

Foorumin keskustelut

Tiina Alahuhta-Kasko oli kertomassa Marimekosta sijoituskohteena Sijoittaja 2025 -tapahtumassa. Inderes Marimekko sijoituskohteena | Sijoittaja...
28.11.2025 klo 14.31
- Sijoittaja-alokas
1
Kauppalehdestä bongattua: Ihan positiivista kehitystä Aasian suunnalta LVMH liittyen, eli markkina paranemaan päin: Vaikka yhtiöt nyt ei sin...
11.11.2025 klo 9.08
- MTES
2
Asiallisen kriittinen kirjoitus. Tartun tuohon brändimyyntiin, jos se ei kaikille aukea. Sehän tarkoittaa kaikkien Marimekko-tuotteiden vähitt...
10.11.2025 klo 7.24
- Rauli_Juva
15
Almanakka on kirjoittanut ajatuksiaan Marimekosta heti Q3:n jäljiltä. Brändimyyntiä en vielä kommentoinut tai raportista huomannut. Esityksess...
10.11.2025 klo 6.11
- Sijoittaja-alokas
4
Minustakin on ihan perusteltua kyseenalaistaa pidemmän aikavälin kasvutavoitteet tuon 15 % osalta. Vuosien 2018–2025 liikevaihdon CAGR on ollut...
7.11.2025 klo 12.02
- MTES
13
Tottakai yhtiöllä on koko ajan paljonkin toimia, millä kasvua pyritään kiihdyttämään, mutta ei ainakaan mulle ole missään vaiheessa konkreettisesti...
3.11.2025 klo 10.35
- Rauli_Juva
19
Marimekon kasvutavoite on kova suhteessa yhtiön viimeaikaseen kasvuvauhtiin. Onko jotain konkreettisempaa toimenpidekokonaisuutta tiedossa, ...
3.11.2025 klo 6.47
- xlat
7
Sosiaalinen media
  • Inderes Foorumi
  • Youtube
  • Facebook
  • Instagram
  • X (Twitter)
  • Tiktok
  • Linkedin
Yhteystiedot
  • info@inderes.fi
  • +358 10 219 4690
  • Porkkalankatu 5
    00180 Helsinki
Inderes
  • Meistä
  • Tiimi
  • Avoimet työpaikat
  • Inderes sijoituskohteena
  • Palvelut pörssiyhtiöille
Sivusto
  • UKK
  • Käyttöehdot
  • Tietosuojaseloste
  • Vastuuvapauslauseke
Inderesin vastuuvapauslauseke löytyy täältä. Kunkin Inderesin aktiivisessa seurannassa olevan osakkeen tarkemmat tiedot löytyvät kunkin osakkeen omilta yhtiösivuilta Inderes-sivustolla. © Inderes Oyj. Kaikki oikeudet pidätetään.