Mediamainonnan määrä kääntyi nousuun maaliskuussa
Kantar TNS:n julkaisemien tietojen perusteella Suomen mediamainonta kääntyi nousuun maaliskuussa ensimmäistä kertaa sitten koronapandemian alkamisen. Mainosinvestointien arvo nousi maaliskuussa vajaan 1 %:n vertailukauden yläpuolelle, kun taas kumulatiivisesti tammi-maaliskuun lasku oli vielä lähes 9 %.
Kokonaismarkkinan kehitys on kuitenkin jakautunutta, sillä suurimmista mediaryhmistä televisiomainonta kasvoi maaliskuussa 7 % ja verkkomainonta 13 %. Painettu sanomalehtimainonta puolestaan jatkoi laskua, kun se jäi 3 % vertailukauden tasosta. Mainostajaryhmistä vähittäiskaupan mainosinvestoinnit kasvoivat maaliskuussa 15 %, mutta luokiteltu ilmoittelu väheni 13 %, kun taas merkkimainonnan määrä oli edellisvuoden tasolla. Avoimien työpaikkojen ilmoittelu kääntyi maaliskuussa voimakkaaseen lähes 22 %:n kasvuun vuodentakaisesta.
Arviomme mukaan Suomen mediamainonta muodostaa kokonaisliikevaihdosta Alma Medialla, Sanomalla ja Ilkka-Yhtymällä noin viidenneksen ja PunaMusta Medialla noin 10 %. Siten mediamainonnan kehityksen muutokset ovat tärkeä tulosajuri mediayhtiöille.
Mediamainonnan kehitys vastasi melko hyvin odotuksiamme mainonnan elpymisen alkamisesta suhteessa koronapandemian sotkemaan vertailukauteen.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille