Mediamainonta jatkoi tasaista laskua joulukuussa
Kantar TNS:n julkaisemien tietojen perusteella Suomen mediamainonta laski joulukuussa 5 % vertailukaudesta. Näin ollen koko vuoden 2023 aikana mediamainonta laski noin 4 % etenkin vuoden jälkimmäisen puoliskon selvästi negatiivista kehitystä heijastellen.
Joulukuussa mainonnan supistuminen oli laaja-alaista, vaikkakin erot mediaryhmien välillä olivat leveitä. Kuluneen vuoden aikana suurimmista mediaryhmistä muita paremmin kehittynyt verkkomedia laski sekin joulukuussa noin 5 %. Vastaavasti painettu sanomalehtimainonta laski 14 % vertailukaudesta, kun taas televisiomainonta ylsi 2 %:n kasvuun. Mainostajaryhmistä merkkimainonta laski vajaa 3 % ja vähittäiskaupan mainonta lähes 6 %. Luokitellun ilmoittelun lasku oli edelleen voimakkainta ja noin 14 %. Avoimien työpaikkojen ilmoittelu jatkoi edellisten kuukausien tapaan huomattavaa laskua, sillä se supistui 35 % vertailukaudesta.
Laskelmiemme mukaan Suomen mediamainonta muodosti tuoreimpien julkistettujen vuositason lukujen perusteella (2022) Alma Medialla ja Sanomalla vajaan viidenneksen yhtiöiden liikevaihdosta, Ilkka-Yhtymällä noin 15 % ja PunaMusta Medialla noin 6 %. Siten mediamainonnan kehitys on olennainen tulosajuri mediayhtiöille. Huomioitavaa on kuitenkin, että mediasektorin yhtiökohtainen kehitys voi poiketa kokonaismarkkinan kehityksestä, sillä eri mediaryhmien suhteelliset osuudet vaihtelevat yhtiöittäin huomattavasti. Yhtiökohtaiset erot korostuvat, kun mediaryhmien kehitys on hyvin eriytynyttä. Koko markkinan tasolla mainonnan kehitys on ollut hyvin linjassa Q4-ennusteidemme kanssa emmekä näe olennaista ennusteiden muutospainetta lyhyen tähtäimen kehityksen perusteella.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
