Mediamainonta vahvistui vaalimainonnan tukemana tammikuussa
Kantar TNS:n julkaisemien tietojen perusteella Suomen mediamainonta kasvoi tammikuussa 4 % vertailukaudesta.
Tammikuussa mainonnan kehittyminen oli mediaryhmittäin kahtiajakautunutta. Vahvemman kasvunäkymän omaava verkkomedia kasvoi tammikuussa vertailukaudesta 2 %, kun taas vastaavan trendin ja vaisumman talouskehityksen rasittama painettu sanomalehtimainonta supistui 5 %. Vastaavasti TV- ja radiomainonta kasvoivat 8 % ja 6 %, mihin on arviomme mukaan heijastunut positiivisesti vuoden alun vaalimainonta. Mainostajaryhmistä merkkimainonta kasvoi 9 % ja vähittäiskaupan mainonta noin 2 %. Luokiteltu ilmoittelu jatkoi edelleen reipasta laskua noin 17 %:n tahdilla. Jo pidempään laskussa ollut avoimien työpaikkojen ilmoittelu jatkoi huomattavaa laskua, sillä se supistui 32 % vertailukaudesta.
Laskelmiemme mukaan Suomen mediamainonta muodosti tuoreimpien julkistettujen vuositason lukujen perusteella (2023) Alma Medialla ja Sanomalla noin 16 % yhtiöiden liikevaihdosta, kun taas Ilkalla vastaava luku oli noin 14 %. Siten mediamainonnan kehitys on yhtiöiden kannalta relevantti tulosajuri. PunaMusta Medialla mainonnan tarkka suhteellinen osuus ei ole vielä tiedossa vuodelta 2023 (2022 6 %), sillä yhtiö julkistaa tilinpäätöksensä 1.3. Yhtiö on kuitenkin kertonut myyvänsä medialiiketoiminnan, minkä takia mediamainonnan kehitys ei ole sen kehityksen kannalta jatkossa relevantti mittari. Koko markkinan tasolla mainonnan kehitys oli Q1-ennusteidemme asettamaa rimaa pirteämpää, mutta vaalimainonnan vahvistamat tammikuun luvut eivät arviomme mukaan tule heijastelemaan koko kvartaalin kehitystä. Siten emme tee ennustemuutoksia yhden kuukauden lukujen pohjalta ennusteisiimme, joissa odotamme mainonnan supistuvan H1:llä lievästi.
Suomen mediamainonnan kehitys
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille