Sanoman pääomamarkkinapäivä: Learning kasvun lähteenä
Tiivistelmä
- Sanoma odottaa Learning-segmentin olevan orgaanisen kasvun moottori, erityisesti Puolan ja Espanjan opetussuunnitelmauudistusten tukemana, ja tavoittelee korkeaa yksinumeroista oikaistun liikevoiton kasvua vuosina 2026–2030.
- Media Finlandin kasvua odotetaan tukevan Suomen rahapelimarkkinan avautuminen vuodesta 2027 alkaen, mikä voi kasvattaa mainosmarkkinaa merkittävästi.
- Yhtiö säilyttää pääoman allokoinnin painopisteet ennallaan, keskittyen kasvavaan osinkoon, yritysostoihin ja taseen vahvistamiseen, ja arvioi Learning-markkinan olevan edelleen fragmentoitunut.
- Sanoma päivitti taloudellisia tavoitteitaan, mukaan lukien nettovelan ja oikaistun käyttökatteen suhteen tavoitteen laskeminen alle 2,5:een, mikä voi vaikuttaa yritysostokapasiteettiin.
Tämä sisältö on tekoälyn tuottamaa. Anna siihen liittyvää palautetta Inderesin foorumilla.
Sanoma järjesti tiistaina pääomamarkkinapäivän (CMD). Päivän esityksissä yhtiö taustoitti tarkemmin päivitettyjä taloudellisia tavoitteitaan sekä esitteli läpileikkauksen liiketoimintoihinsa. CMD:n tallenne on katsottavissa täältä. Keskeiset huomiomme pääomamarkkinapäivästä ovat:
Learningin markkinan odotetaan olevan kasvussa ensi vuodesta eteenpäin
Konsernitasolla orgaanisen kasvun moottorina toimii segmenteistä varsin odotetusti Learning. Segmentin kasvua tukevat yhtiön keskeisten markkinoiden opetussuunnitelmauudistukset, erityisesti Puolan ja Espanjan osalta (etenkin vuosina 2026–2027). Kokonaisuutena Learningin oppimateriaalien markkinan odotetaan myös olevan kasvukäyrällä kuluvan vuosikymmenen loppuun (kts. CMD-materiaalista lainattu grafiikka alta). Lisäksi segmentissä kasvua haetaan muun muassa muovaamalla perus- ja toisen asteen opetuksen kehitystä kohti eriytettyä yksilöllisempää oppimista tekoälyäkin hyödyntämällä. Luonnollisesti eri maantieteellisten markkinoiden kasvussa on odotettavissa eriaikaisuutta jo opetussuunnitelmauudistusten myötä, mutta arvioimme myös eri markkinoiden kehitysvaiheen (mm. digipalveluiden osuus) vaikuttavan erilaisten palveluiden kasvun kulmakertoimeen eri markkinoilla (vrt. yhtiön esittelemien K12-oppimateriaalien markkinakoot: Espanja 700 MEUR, Hollanti 450 MEUR, Puola 180 MEUR). Learningin kasvun osalta työkalupakkiin kuuluvat myös aiempaan tapaan strategianmukaiset yritysostot.

Lähde: Sanoma CMD 2025
Suomen rahapelimarkkinan avautumisen odotetaan kasvattavan mainosmarkkinaa vuodesta 2027 alkaen
Puolestaan Media Finlandin markkinan kokoa yhtiö odottaa kasvattavan Suomen rahapelimarkkinan avautumisen ja tähän liittyvän mainonnan kasvun vuodesta 2027 eteenpäin. Yhtiö arvioi tämän synnyttävän ensimmäisinä vuosina noin 150 MEUR:n mainosmarkkinan toimijoiden investoidessa markkina-asemansa kasvattamiseen. Tästä markkinasta Sanoma arvioi noin puolen suuntautuvan kotimaahan. Pidemmällä aikavälillä yhtiö arvioi tähän liittyvän kokonaismainosmarkkinan koon stabiloituvan noin 80–100 MEUR:oon vuodessa. Puolestaan alkuvaiheessa yhtiö odotti rahapelimarkkinan avautumisen kasvattavan Media Finlandin mainosmyyntiä yli 20 MEUR:lla vuodessa. Sen sijaan muilta osin Media Finlandin kasvun odotetaan olevan vakaata median rakennemurroksen myötä (ts. digitaalinen media korvaa printtimedian).
Yhtiö tavoittelee korkeaa yksinumeroista orgaanista tuloskasvua
Yhtiö päivitti CMD:n alla myös taloudelliset tavoitteensa, joita kommentoimme aiemmin tuoreeltaan täällä. Sanoma odottaakin sekä Learningin että Media Finlandin vauhdittuneiden kasvunäkymien johtavan konsernin orgaanisen oikaistun liikevoiton korkeaan yksinumeroiseen kasvuun vuosina 2026–2030. Vastaavasti segmenttitasolla päivitetyt tavoitteet ovat, joissa kasvua mitataan vuosittain kolmen vuoden keskimääräisellä vuotuisella kasvuvauhdilla (CAGR):
- Learningin kasvu: keskikorkea yksinumeroinen vertailukelpoinen liikevaihdon kasvu (aik. 2–5 %).
- Learningin tuloskasvu: korkea yksinumeroinen oikaistun liikevoiton kasvu (aik. yli 23 %:n operatiivinen liikevoittoprosentti ilman hankintamenojen poistoja).
- Media Finlandissa vakaa vertailukelpoinen liikevaihdon kehitys (aik. +/-2 %).
- Media Finlandissa matala yksinumeroinen oikaistun liikevoiton kasvu (aik. 12–14 %:n operatiivinen liikevoittoprosentti ilman hankintamenojen poistoja).
Tavoitteiden osalta on hyvä huomata, että yhtiö muutti tiettyjen tunnuslukujen sanamuotoja (kts. tarkemmin yhtiön tiedote) ja esimerkiksi oikaistu liikevoitto tulee korvaamaan operatiivisen liikevoiton ilman hankintamenojen poistoja (määritelmä ennallaan). Lisäksi yhtiö nosti esille taloudellisten tavoitteiden ohella, että se odottaa edelleen Learningin Hollannin jakelumyynnin olevan noin 40 MEUR pienempi vuonna 2026, mikä nostaa segmentin oikaistun liikevoittomarginaalin selvästi yli 23 %:iin vuonna 2026 yhdessä Solar-tehostusohjelman täysien hyötyjen myötä. Puolestaan edellä todetusti yhtiö arvioi Media Finlandin liikevaihdon (yli 20 MEUR) ja tuloksen kasvavan huomattavasti rahapelimarkkinoiden avautumisen myötä vuodesta 2027 alkaen.
Media Finlandin tavoitteiden osalta on kuitenkin hyvä huomata, että CMD:ltä saadun viestin perusteella rahapelimarkkinoiden avautumisen vaikutus ei sisälly Media Finlandin tavoitteisiin. Siten Media Finlandin tavoitteet tuleekin käytännössä tulkita tavoitteiksi ilman rahapelimarkkinoiden avautumisen vaikutusta. Käsityksemme mukaan rahapelimarkkinoiden vaikutus kuitenkin heijastuu konsernitason orgaanisen oikaistun liikevoiton korkean yksinumeroiseen tavoitetasoon. Tätä heijastellen tavoiteasetanta on mielestämme hieman epäyhtenäinen. Yhtiön mukaan päivitetyt tavoitteet kuvastavat kuitenkin paremmin, miten se näkee kasvun. Learningin osalta tämä heijastuukin siinä, että yhtiö näkee mahdollisuuksia nostaa marginaalejaan muun muassa tekoälyn tehostaessa prosesseja. Lisäksi tämä kuvastaa sitä, miten yhtiö tarkastelee yritysostojen vaikutusta (tavoitteet orgaaniset) ja millaisia toimenpiteitä se voi tehdä hankituille kohteille (ts. ei pelkkä ostettavan kohteen marginaalitaso). Puolestaan Media Finlandin osalta tämä kuvastaa yhtiön mukaan läpinäkyvämmin alla olevan digitaalisen transformaation sekä rahapelimarkkinan vaikutuksia.
Pääviesti tavoitteiden osalta mielestämme olikin, että Learningin orgaaniset kasvu- ja tuloskasvunäkymät ovat varsin hyvät vuosikymmenen loppuun. Vastaavasti Media Finlandin osalta Suomen mainosmarkkinan stabiloitumisen ja lievän kasvun odotetaan yhdessä toiminnan tehostumisen (mm. tekoäly) kanssa siivittävän operatiivisen tuloksen maltilliseen kasvuun, kun taas rahapelimarkkinoinnilla ennustetaan olevan selvästi reippaampi vaikutus segmentin tuloskasvunäkymiin keskipitkällä aikavälillä.
Nykyennusteissamme olimme odottaneet konsernin oikaistun liikevoiton vuosittaisen keskimääräisen kasvun olevan vuodesta 2025 vuoteen 2028 noin 7 %, mikä on melko hyvin linjassa yhtiön tavoitetason kanssa. Tulemme kuitenkin tarkastelemaan ennusteitamme ja niiden taustoja (ml. päivitetty raportointi) lähiaikoina.
Pääoman allokoinnin suuntaviivat ennallaan
Taloudellisten tavoitteiden päivitysten yhteydessä yhtiö kommentoi myös pääoman allokointinsa painopisteiden säilyvän ennallaan, niin että kasvava osinko, vankka liikkumavara yritysostoihin sekä taseen jatkuva vahvistaminen ovat tasapainossa. Yritysostoihin liittyen yhtiö kommentoi Learningin markkinan olevan edelleen fragmentoitunut ja Sanoman olevan kiinnostunut konsolidoimaan markkinaa, joiden kautta kasvua ja tulosta olisi mahdollista kiihdyttää. Tällä hetkellä yhtiö arvioi Learningin markkinan koon olevan Euroopassa noin 5 miljardia euroa ja Sanoman markkinaosuuden olevan karkeasti 17 % laskentatavasta riippuen, mitä voisi niin ikään kasvattaa yritysostojen kautta. Lyhyellä aikavälillä yhtiö kommentoi yritysostokapasiteettinsa olevan reilut 300 MEUR, mutta kommentoi, ettei sillä ole myöskään kiirettä tehdä epäorgaanisia liikkeitä. Yritysostojen pääfokuksen se kommentoi olevan edelleen Euroopan K12-markkinassa, mutta mahdollista tarkempaa maantieteellistä laajentumista se ei kommentoinut.
Taloudellisten tavoitteiden päivittämisen yhteydessä yhtiö myös laski nettovelan ja oikaistun käyttökatteen suhdetta koskevaa tavoitettaan alle 2,5:een aiemmasta alle 3,0:sta, mikä nähdäksemme osaltaan hieman rajaa yritysostokapasiteettia. Yhtiö kuitenkin kommentoi tavoitetason voivan ylittyä väliaikaisesti mahdollisten yritysostojen yhteydessä. Luonnollisesti yhtiön vapaan kassavirran vahvistumisen myötä edellytykset yritysostoille ja niiden kokoluokalle vahvistuvat joka vuosi.
Osinkopolitiikka säilyi puolestaan odotetusti ennallaan, ja yhtiö tavoittelee kasvavaa osinkoa, joka on 40–60 % vapaasta rahavirrasta. Sanoma kuitenkin päivitti vapaan rahavirran määritelmäänsä vuodesta 2026 alkaen sisällyttämällä siihen vuokrasopimusvelkojen maksut (nykytaso noin 30 MEUR/vuosi). Muutos on kuitenkin pitkälti tekninen, eikä vaikuta itse ehdotukseen, vaan se näkyy korkeampana osinkosuhteena.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
