Vaihteleva aloitus viikolle 29 pohjoismaiselle laivaliikenteelle
Automaattikäännös: Alkuperäinen julkaistu englanniksi 10.7.2025 klo 06.16 GMT. Huomioithan, että automaattikäännös kattaa toistaiseksi vain tämän tekstin ja voi sisältää virheitä. Voit antaa automaattikäännösten laadusta ja mahdollisista virheistä palautetta täällä.
Laivaliikenne on ollut tällä viikolla tarkastelussa, ja sitä ovat ohjanneet tuontitullit, geopoliittiset tekijät ja OPEC+. Lauantaina OPEC+ nosti kartellin tuotantokattoja lisäksi 548 000 barrelilla päivässä (b/d) palauttaen noin 1,9 miljoonaa b/d vuoden 2023 aikana tehdyistä 2,2 miljoonan b/d leikkauksista, mikä piristää tankkeri- ja tuotetankkeriyhtiöitä. Lähi-idän konflikti vaikutti merenkulkuun eri sektoreilla, kun Iranin tukema Houthi-ryhmä hyökkäsi kuivalastialuksen kimppuun Punaisellamerellä, mikä oli heidän ensimmäinen hyökkäyksensä kaupalliseen alukseen vuonna 2025. Hyökkäys sai Israelin vastaamaan ohjusiskuilla kolmeen Jemenin satamaan, jotka olivat yhteydessä Houthi-liikkeen toimintaan. Yli kuuden kuukauden jälkeen ilman suoraa hyökkäystä kauppa-aluksia kohtaan, ennusteet Punaisenmeren laajemman uudelleenavaamisen suhteen kauppamerenkululle olivat nousussa. Tämän hyökkäyksen jälkeen on kuitenkin todennäköistä, että suurin osa kaupallisesta laivaliikenteestä jatkaa reittiään Hyväntoivonniemen ympäri tai etsii reittejä Punaisenmeren välttämiseksi lähitulevaisuudessa. Uutinen nosti konttialusvarustamoiden, kuten Maerskin, kuiva-ainerahtialusvarustamoiden, kuten NORDENin, sekä tankkeri- ja tuotetankkeriyhtiöiden, kuten Frontlinen, Hafnian ja TORMin osakkeita. Tuontitullit varastivat eilen otsikot, kun Yhdysvaltain presidentti Trump jakoi lisää kirjeitä, joissa ehdotettiin tullitariffeja, jotka tulevat voimaan 1. elokuuta, ellei yksittäisiä sopimuksia saada aikaan etukäteen (tai niitä lykätä jälleen). Eilisissä kirjeissä ehdotettiin muun muassa 50 prosentin tuontitullia Brasilialle, mikä yllätti markkinat, etenkin kun Brasilia on 20 suurimman kauppakumppanin joukossa eikä sisälly alkuperäiseen "vapautuspäivän" listaan. Bloombergin raportoinnin mukaan kirjeet viittaavat siihen, että keskimääräinen maailmanlaajuinen tuontitullien taso on hieman alhaisempi kuin 4. huhtikuuta "vapautuspäivänä" ilmoitettu taso, mutta se merkitsisi keskimäärin lähes 20 prosentin nousua nykyisestä noin 10 prosentin tasosta. Markkinat aloittivat viikon reagoimatta uutisiin ja sopeutuivat TACO:on (Trump Always Chickens Out). Kaupankäyntiin kohdistuvat mahdolliset vaikutukset painoivat kuitenkin kontti-, kuiva-, tankkeri- ja tuotetankkeriyhtiöiden osakkeiden hintoja. Keskiviikkona 9. heinäkuuta 2025 tapahtuneen markkinoiden sulkeutumisen jälkeen useimmat laivaliikennesektorit ovat kääntäneet viikon alkupuoliskon nousunsa laskuun, ja tuontitullit ovat palanneet laivaliikennemarkkinoiden lähiajan ajuriksi. Huom: Hinnanmuutokset vastaavat päätöskursseja aikavälillä 6.7.2025–9.7.2025, * tarkoittaa yhtiöitä, joilla on voimassa oleva DigitalIR-sopimus HCA Capitalin kanssa.Vastuuvapauslauseke: HC Andersen Capitalilla on DigitalIR-sopimus Hafnian, TORMin ja NORDENin kanssa. Tämä ei ole suositus ostaa osakkeita, myydä osakkeita tai olla ostamatta/myymättä osakkeita. / Philip Coombes 08:16 10.7.2025
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
