Copyright © Inderes 2011 - present. All rights reserved.
  • Uusimmat
  • Pörssi
    • Aamukatsaus
    • Osakevertailu
    • Pörssikalenteri
    • Osinkokalenteri
    • Analyysi
    • Artikkelit
    • Sisäpiirin kaupat
  • inderesTV
  • Mallisalkku
  • Foorumi
  • Premium
  • Femme
  • Nora AI
  • Opi
    • Sijoituskoulu
    • Q&A
    • Analyysikoulu
  • Meistä
    • Seurantayhtiöt
    • Tiimi
Analyytikon kommentti

Verkkomainonta veti mediamainonnan kasvua maaliskuussa

Kantar TNS:n julkaisemien tietojen perusteella Suomen mediamainonnan kasvu jatkui maaliskuussa. Mainonnan määrä kasvoi maaliskuussa 4,7 % vertailukaudesta ja kumulatiivisesti tammi-maaliskuu on noin 7 % vertailukauden yläpuolella.

Kokonaismarkkinan varsin hyvää maaliskuun kehitystä veti suurimmista mediaryhmistä verkkomainonta, joka kasvoi reilu 7 % vuoden takaiseen verrattuna. Muista mediaryhmistä painetun sanomalehtimainonnan kehitys jatkoi helmikuun tapaan laskusuunnassa (- 1 %) ja myös televisiomainonta kääntyi laskuun maaliskuussa (- 4,5 %). Mainostajaryhmistä luokiteltu ilmoittelu jatkoi vahvaa kasvuaan maaliskuussa (27 %) ja myös vähittäiskaupan mainonnan (17,6 %) kehitys oli pirteää. Merkkimainonta puolestaan kääntyi hienoiseen laskuun maaliskuussa (-3,4 %). Avoimien työpaikkojen ilmoittelu kasvoi edelleen 7,5 % vuoden takaiseen verrattuna.

Laskelmiemme mukaan Suomen mediamainonta muodosti vuonna 2021 Alma Medialla, Sanomalla ja Ilkka-Yhtymällä lähes viidenneksen ja PunaMusta Medialla vajaan kymmenyksen yhtiöiden kokonaisliikevaihdosta. Siten mediamainonnan kehityksen muutokset ovat olennainen ajuri mediayhtiöille. Mediaryhmien eriytynyt kehitys huomioiden kokonaismarkkinan kehitys ei arvoimme mukaan kuitenkaan vastaa kysynnän kehitystä koko mediasektorin yhtiökentässä. Alkuvuoden markkinakehitys on ollut melko hyvin linjassa odotuksiemme kanssa ja siten nyt julkaistut luvut eivät aiheuta olennaista muutospainetta lähiviikkoina Q1-lukunsa julkaisevien mediayhtiöiden lyhyen tähtäimen ennusteisiimme. Sektorin yhtiöistä Alma Media julkisti Q1-raporttinsa jo perjantaina ja tuorein päivityksemme yhtiöstä on luettavissa täällä.

Verkkomainonnan positiivinen vire tukee myös digitaaliseen myyntiin ja markkinointiin keskittyvän Avidlyn palveluiden kysyntää. Markkinointipalvelut muodostavat Avidlyn liikevaihdosta noin kaksi kolmasosaa. Nyt julkistetut luvut ovat edelleen linjassa odotuksiimme ja nähdäksemme johtuvat talouden hyvän vedon lisäksi verkkomainonnan rakenteellisesta kasvusta. Avidlyn liiketoiminnan kasvun kannalta keskeistä on 1) yhtiön palveluiden kysyntä, 2) osaajien saatavuus ja 3) operatiivinen kyvykkyys hallita näiden komponenttien kasvua. Nähdäksemme Avidlyn kasvuvauhtia määrittää tällä hetkellä eniten näistä viimeisin, eli käytännössä kannattavan kasvun strategian kurinalainen toteuttaminen. Siten markkinan positiivinen vire ei aiheuta ennustemuutoksia. Ennustamme Avidlyn liikevaihdon kasvavan vuonna 2022 noin 18 %, josta noin 10 %-yksikköä on epäorgaanista.

Sisäänkirjautuminen vaadittu

Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille

Luo ilmainen tunnus
Pysy ajan tasalla
Sanoma
Alma Media
Ilkka
Rebl Group

Foorumin keskustelut

Petri on päivitellyt todennäköisesti Torstaikallesta käsin Sanoman yhtiöraportin. Olemme tarkastelleet ennusteitamme Sanoman pääomamarkkinap...
11.12.2025 klo 21.01
- Sijoittaja-alokas
3
Tässä on Juho Toratilta analyysi Sanomasta. Monet mieltävät Sanoman yhä edelleen media-alan yhtiönä, vaikka tänä päivänä sen perinteikkäät sanomalehde...
10.12.2025 klo 16.28
- Sijoittaja-alokas
2
Tässä on Petrin kommentit siitä, kun Sanoma järjestelee rahoitustaan jälleen. Uudella 220 MEUR:n lainasopimuksella yhtiö maksaa takaisin kaksi...
8.12.2025 klo 5.54
- Sijoittaja-alokas
0
Pelilisenssit.fi – 27 Nov 25 Sanoma Oyj: Suomen rahapelijärjestelmän uudistuksessa jättimäinen... Sanoma Oyj ennustaa rahapelimarkkinan vapautumisen...
30.11.2025 klo 13.43
- Marko
4
Juho Toratti on myös kirjoitellut Sanomasta ja sen CMD:stä. Alaotsikot: Sanoman pääomamarkkinapäivä Kasvun odotetaan olevan oppimisliiketoimintavetois...
29.11.2025 klo 18.14
- Sijoittaja-alokas
2
Tässä on Aapelin kommentit Sanoman pääomamarkkinapäivän annista. Sanoma järjesti tiistaina pääomamarkkinapäivän (CMD). Päivän esityksissä yhti...
26.11.2025 klo 6.30
- Sijoittaja-alokas
3
Sanoman toimitusjohtaja Rob Kolkman oli Pian haastattelussa yhtiön pääomamarkkinapäivillä. Aiheet: 00:00 Aloitus 00:08 Kasvu 00:23 Tekoälyn ...
25.11.2025 klo 17.11
- Sijoittaja-alokas
1
Sosiaalinen media
  • Inderes Foorumi
  • Youtube
  • Facebook
  • Instagram
  • X (Twitter)
  • Tiktok
  • Linkedin
Yhteystiedot
  • info@inderes.fi
  • +358 10 219 4690
  • Porkkalankatu 5
    00180 Helsinki
Inderes
  • Meistä
  • Tiimi
  • Avoimet työpaikat
  • Inderes sijoituskohteena
  • Palvelut pörssiyhtiöille
Sivusto
  • UKK
  • Käyttöehdot
  • Tietosuojaseloste
  • Vastuuvapauslauseke
Inderesin vastuuvapauslauseke löytyy täältä. Kunkin Inderesin aktiivisessa seurannassa olevan osakkeen tarkemmat tiedot löytyvät kunkin osakkeen omilta yhtiösivuilta Inderes-sivustolla. © Inderes Oyj. Kaikki oikeudet pidätetään.