Copyright © Inderes 2011 - present. All rights reserved.
  • Uusimmat
  • Pörssi
    • Aamukatsaus
    • Osakevertailu
    • Pörssikalenteri
    • Osinkokalenteri
    • Analyysi
    • Artikkelit
    • Sisäpiirin kaupat
  • inderesTV
  • Mallisalkku
  • Foorumi
  • Premium
  • Femme
  • Nora AI
  • Opi
    • Sijoituskoulu
    • Q&A
    • Analyysikoulu
  • Meistä
    • Seurantayhtiöt
    • Tiimi

Laiva on lastattu hintapaineilla

– Marianne PalmuEkonomisti
Makrokatsaukset

Punaisellamerellä valloillaan oleva konflikti ja hyökkäykset rahtialuksia vastaan ovat turvallisuussyistä pakottaneet tuhannet rahtialukset muuttamaan Välimerelle päästäkseen reittejään ja kiertämään Afrikka. Tämä on ollut omiaan nostamaan kuljetuskustannuksia, mutta eri rahti-indekseissä muutoksiin on reagoitu eri tavoin.

Rahti Indeksit

Maailmanpankin laskelmien mukaan rahtikuljetukset Suezin kanavan läpi ovat puolittuneet, ja rahtikuljetusten kesto pidentynyt 53 %:lla. Tämä näkyy myös rahtihinnoissa. Valtamerirahtien hintoja mittaavassa FBX Global Container -indeksissä, joka mittaa 40-jalkaisen kontin kuljetuskustannuksia, on nähty viime kuukausina selvää nousua. Sen sijaan laajalti seuratussa, raaka-aineiden merirahtihintoja mittaavassa Baltic Dry -indeksissä nähtiin jo marras-joulukuun vaihteessa hintapiikki, mutta sen jälkeen rahtihinnat ovat sahanneet ja viimeisimpänä laskeneet (kuukaudessa -13 %). Vuodentakaiseen verrattuna tämäkin indeksi tosin on lähes nelinkertaistunut, sillä lähellä 500:n tasoa olevat pohjat nähtiin vuosi sitten helmikuussa.

Indeksilukemista voi päätellä, että rahtikustannusten hinnoissa on osin nähtävissä paineita, mutta ei läheskään samankaltaisia kuin koronapandemian aikoihin, jolloin kuljetuksen pullonkauloja nähtiin laajalti. Samankaltaista tarjontashokkia kuin vuosina 2021-2022 ei ole tällä haavaa odotettavissa, ellei Punaisenmeren konflikti laajene ja pitkity radikaalisti. Nyt tilannetta helpottaa sekin, että energiakustannukset ovat pikemminkin laskussa kuin nousussa, päinvastoin kuin pari vuotta sitten. Rahtihintojen välittymistä kuluttajahintoihin on kuitenkin edelleen syytä seurata, sillä ohjauskoron laskuja odottavat sijoittajat ja kotitaloudet eivät kaipaa nyt odotettua korkeampia inflaatiolukemia.

Luetuimmat artikkelit

Talouden myyttejä murtamassa: Saksan teollisuus on menneen talven lumia
10.12.2025 Artikkeli
Federal Reserven korkopäätös: Riidankylväjät vauhdissa
10.12.2025 Artikkeli
On pakko painaa pitkää päivää? Ekonomisti fundeeraa
04.12.2025 Artikkeli
Taloustieteen myyttejä murtamassa: Datakeskusinvestoinnit johtavat aina vain parempaan tekoälyyn
16.12.2025 Artikkeli
Nousuviikko takana, USA:n työllisyystaantuma ei edelleenkään luvuissa
08.12.2025 Artikkeli
Sosiaalinen media
  • Inderes Foorumi
  • Youtube
  • Facebook
  • Instagram
  • X (Twitter)
  • Tiktok
  • Linkedin
Yhteystiedot
  • info@inderes.fi
  • +358 10 219 4690
  • Porkkalankatu 5
    00180 Helsinki
Inderes
  • Meistä
  • Tiimi
  • Avoimet työpaikat
  • Inderes sijoituskohteena
  • Palvelut pörssiyhtiöille
Sivusto
  • UKK
  • Käyttöehdot
  • Tietosuojaseloste
  • Vastuuvapauslauseke
Inderesin vastuuvapauslauseke löytyy täältä. Kunkin Inderesin aktiivisessa seurannassa olevan osakkeen tarkemmat tiedot löytyvät kunkin osakkeen omilta yhtiösivuilta Inderes-sivustolla. © Inderes Oyj. Kaikki oikeudet pidätetään.