Panaman kanavan kuivuminen lisää inflaatioriskejä maailmankaupassa
Panaman kanavan kuivuus lisää niukkuutta paitsi paikallisten juomavedestä, aiheuttaa harmaita hiuksia myös merirahdin kulun suunnittelijoille. Monessa lähteessä on uutisoitu, että alkuvuonna rahdin kulkua kanavan läpi on jouduttu alkuvuonna rajoittamaan vesipulan vuoksi. Mikäli kuivuus äityisi niin pahaksi, ettei kanavaan riittäisi vettä, rahtilaivat joutuisivat kiertämään Etelä-Amerikan - tai etsimään vaihtoehtoisen kuljetusreitin maata pitkin. Suomessa asiasta uutisoi mm. Yle.
Panaman kanavan vesiongelmista uutisoitiin viime syksynä, ja liikennettä jouduttiin rajoittamaan jo tuolloin. Nyt tilanne on kuitenkin pahentunut, sillä El Niño -sääilmiö on pahentanut kuivuutta. Olen kirjoittanut El Niñon laajemmista talousvaikutuksista EKP:n eri skenaarioissa täällä. Ilmiö näkyy EKP:n mukaan taloudessa erityisesti ruuantuotannossa: paikoin se aiheuttaa helleaaltoja ja niiden seurauksena rankkasateita ja paikoin kuivuutta, juuri kuten Panamassa.
Maailman tärkeällä kauppareitillä hintapaineet kohdistuvat luonnollisesti myös kuljetukseen. Kanavan kiertäminen ja kuljetusreittien selvä piteneminen nostaisi rahtihintoja, jotka ovat olleet jo muutenkin pinnalla, tosin toisessa kolkassa maailmaa. Punaisenmeren jännitteet ovat nimittäin olleet yksi alkuvuoden inflaatioriskeistä, sillä hyökkäykset rahtialuksia vastaan ovat turvallisuussyistä pakottaneet tuhannet rahtialukset muuttamaan Välimerelle päästäkseen reittejään ja kiertämään Afrikka. Rahtihintaindekseissä nähtiinkin muutama kuukausi sitten selvää nousua, mutta sittemmin kehitys on tasoittunut (ks. kuva). Uutisointi Panaman kanavan ympärillä kuitenkin kertoo siitä, kuinka ilmastonmuutos lisää globaaleja tarjontashokkeja, joilla voi olla arvaamattomia seurauksia hintakehitykseen ja se tekee inflaatiosta myös vaikeammin ennustettavaa.