Copyright © Inderes 2011 - present. All rights reserved.
  • Uusimmat
  • Pörssi
    • Aamukatsaus
    • Osakevertailu
    • Pörssikalenteri
    • Osinkokalenteri
    • Analyysi
    • Artikkelit
    • Sisäpiirin kaupat
  • inderesTV
  • Mallisalkku
  • Foorumi
  • Premium
  • Femme
  • Nora AI
  • Opi
    • Sijoituskoulu
    • Q&A
    • Analyysikoulu
  • Meistä
    • Seurantayhtiöt
    • Tiimi

Trumpin periaate EU-kauppaneuvotteluissa: tulos tai ulos

– Marianne PalmuEkonomisti

Erätauko USA:n ja Kiinan välisessä kauppaottelussa on vasta käynnistynyt, mutta viritteillä on jo toinen vaikea matsi EU:n kanssa. USA:n ja EU:n kauppaneuvottelut nousivat jälleen viime viikolla otsikoihin, kun EU:n kauppakomissaari kertoi keskusteluyhteyden avatun ja kuvaili sitä positiivisin vivahtein. Eilinen uutisvirta kuitenkin jälleen osoitti sen, että Valkoisen talon neuvottelutaktiikka toimii ennemminkin periaatteella ”tulos tai ulos” kuin sopuisana ajatustenvaihtona. Presidentti Donald Trump nimittäin totesi, että kauppasopimuksen vaihtoehtona ovat rajut tullikorotukset Euroopan autoteollisuudelle, ja tullit voisivat nousta jopa 25 %:iin (nykyisin autotullit 2,5 %). EU puolestaan uhkasi mahdollisuudella vastata tulleilla USA:ta vastaan.

Kuvio on siis kovin samankaltainen kuin tullitaistelussa Kiinaa vastaan, ja jälleen panokset ovat suuret. ACEA:n (European Automobile Manufacturers Association) mukaan autojen ja niiden osien kauppa muodostaa EU:n ja USA:n välisestä kokonaistavarakaupasta 8 %. EU:n autojen ulkomaankaupasta USA:han kohdistuu 29 %. Lisäksi vuonna 2018 eurooppalaisten autovalmistajien tehtaat olivat merkittävä tuottaja ja työllistäjä USA:n rajojen sisällä. Ne muodostivat 27 % koko USA:n tuotannosta ja työllistivät 120 000 amerikkalaista. Määrät ovat merkittäviä myös toiseen suuntaan, sillä USA:n autojen ulkomaankaupasta 19 % kohdistuu EU:hun. Autotullien korotukset voivat siis suojella USA:n autoteollisuutta mutta osua myös omaan kauppaan. Tämä yhtälö nousee etenkin vaalivuonna esiin, sillä Trump tuskin haluaa vahingoittaa USA:n teollisuutta vaalivuonna.

Saksan autoteollisuuden Via Dolorosan soitto uhkaa taas voimistua, sillä EU:n ja USA:nkin neuvotteluista voi tulla pitkä ottelu. Saksa on hyvin riippuvainen viennistä: tavaroiden ja palveluiden vienti muodosti 2018 47 % Saksan BKT:sta, eli ulkomaankauppa näyttelee leijonanosaa taloudessa. Vihreitä versojakin on nähty taloudessa viime kuukausina. Perjantaina julkaistavista ostopäällikköindekseistä saadaan osviittaa siitä, onko Saksan teollisuudessa saatu lisämerkkejä pohjien ohittamisesta ja toiko USA:n ja Kiinan osittainen kauppasopu pientä helpotusta epävarmuuteen.

Luetuimmat artikkelit

Talouden myyttejä murtamassa: Saksan teollisuus on menneen talven lumia
10.12.2025 Artikkeli
Federal Reserven korkopäätös: Riidankylväjät vauhdissa
10.12.2025 Artikkeli
On pakko painaa pitkää päivää? Ekonomisti fundeeraa
04.12.2025 Artikkeli
Taloustieteen myyttejä murtamassa: Datakeskusinvestoinnit johtavat aina vain parempaan tekoälyyn
16.12.2025 Artikkeli
Nousuviikko takana, USA:n työllisyystaantuma ei edelleenkään luvuissa
08.12.2025 Artikkeli
Sosiaalinen media
  • Inderes Foorumi
  • Youtube
  • Facebook
  • Instagram
  • X (Twitter)
  • Tiktok
  • Linkedin
Yhteystiedot
  • info@inderes.fi
  • +358 10 219 4690
  • Porkkalankatu 5
    00180 Helsinki
Inderes
  • Meistä
  • Tiimi
  • Avoimet työpaikat
  • Inderes sijoituskohteena
  • Palvelut pörssiyhtiöille
Sivusto
  • UKK
  • Käyttöehdot
  • Tietosuojaseloste
  • Vastuuvapauslauseke
Inderesin vastuuvapauslauseke löytyy täältä. Kunkin Inderesin aktiivisessa seurannassa olevan osakkeen tarkemmat tiedot löytyvät kunkin osakkeen omilta yhtiösivuilta Inderes-sivustolla. © Inderes Oyj. Kaikki oikeudet pidätetään.