Copyright © Inderes 2011 - present. All rights reserved.
  • Latest
  • Markets
    • Morning Review
    • Stock Comparison
    • Financial Calendar
    • Dividends Calendar
    • Research
    • Articles
    • Insider Transactions
  • inderesTV
  • Portfolio
  • Forum
  • Premium
  • Femme
  • Learn
    • Investing School
    • Q&A
    • Analysis School
  • About Us
    • Our Coverage
    • Team
Analyst Comment

Lemonsoftin päivitetyssä strategiassa kannattavaa kasvua haetaan odotustemme mukaisella pelikirjalla

By Atte RiikolaAnalyst
Lemonsoft

Summary

  • Lemonsoftin strategiapäivitys keskittyy markkinaosuuden vahvistamiseen teollisuuden ja tukkukaupan segmenteissä, mikä tukee yhtiön pitkän aikavälin tuloskasvutavoitteita.
  • Yhtiö tavoittelee keskimäärin 25 %:n oikaistun liikevoiton kasvua vuosina 2025-2028, hyödyntäen markkinaosuuden kasvattamista, kustannuskuria ja yritysostoja.
  • Strategian toteuttaminen voi johtaa ennusteita voimakkaampaan tuloskasvuun, vaikka nykyiset ennusteet odottavat keskimäärin 12 %:n liikevoiton kasvua strategiakaudelle.
  • Lyhyellä aikavälillä markkinatilanteen epävarmuus ja organisaatiomuutokset ovat vaikuttaneet kasvuun, mutta yhtiö odottaa keskittyvänsä jatkossa myynnin ja tuotekehityksen kiihdyttämiseen.

Tämä sisältö on tekoälyn tuottamaa. Anna siihen liittyvää palautetta Inderesin foorumilla.

Pk-yrityksille ERP-ratkaisuja tarjoava Lemonsoft tiedotti perjantaina strategiapäivityksestä ja uudesta taloudellisesta tavoitteesta, jonka perusteella yhtiö hakee voimakasta tuloskasvua tulevina vuosina. Yhtiö keskittyy strategiassaan vahvistamaan markkinaosuuttaan erityisesti teollisuuden ja tukkukaupan segmenteissä. Tämä oli odotettua, ja käytännössä yhtiö on viimeisen vuoden jo edistänyt strategiassa nyt määriteltyjä fokusalueita. Tuloskasvua tullaan jatkossakin vauhdittamaan yritysostoilla, mistä yhtiöllä on jo hyviä näyttöjä. Lisäksi tänä vuonna tehdyt kulusäästöt sekä jatkuva kulukuri tukevat tuloskasvua tulevina vuosina. Hyvällä strategian toteuttamisella yhtiön tuloskasvu tulee olemaan nykyisiä ennusteitamme voimakkaampaa, mutta emme tässä kohtaa näe tarvetta välittömiin muutoksiin. Isossa kuvassa strategiapäivityksen sisällössä ei ollut yllätyksiä ja näkemyksemme maltillisesti arvostetusta osakkeesta on ennallaan. Strategiapäivityksen webcast-tilaisuuden voi katsoa täältä.

Strategiassa keskitytään odotetusti teollisuuden ja tukkukaupan toimialoille

Lemonsoftin strategiset fokusalueet ovat seuraavat:

Markkinajohtajuus valituissa segmenteissä
Lemonsoft keskittyy vahvistamaan markkinaosuuttaan suomalaisissa pk-yrityksissä erityisesti teollisuuden ja tukkukaupan segmenteissä tarjoamalla valmiit, toimialakohtaiset prosessit, vahvan lokalisaation sekä korkealaatuisen käyttöönoton ja asiakastuen. Horisontaaliset tuotteet jatkavat laajemman pk-sektorin palvelemista ja tukevat kilpailukykyä ydinsegmenteissä. Uusiin vertikaaleihin laajentuminen on selektiivistä ja perustuu tuotteiden todistettuun markkinasopivuuteen niche-kategorioissa.

Tuotealueensa johtavat ratkaisut
Lemonsoft tarjoaa pk-yrityksille markkinoiden kattavimman selainpohjaisen ERP-ratkaisun, jonka avulla asiakkaat voivat rakentaa tarpeisiinsa sopivan kokonaisuuden yhden tuoteperheen sisällä. Myös muut konsernin keskeiset tuotteet ovat johtavia omissa kategorioissaan. Tekoäly tuodaan osaksi asiakkaiden päivittäisiä työnkulkuja, mahdollistaen mitattavat tuottavuushyödyt – manuaalisten työvaiheiden poistamisen, paremman suunnittelun sekä käyttäjän ohjaamisen tehokkaampiin toimintatapoihin.

Tehokas ja yhtenäinen organisaatio
Lemonsoft-konserni toimii yhtenäisellä tavoitteenasetannalla, johdonmukaisella resurssien kohdistamisella sekä kahden vaiheen portfoliomallilla. Osaaminen ja investoinnit kohdennetaan alueille, joilla on suurin vaikutus kasvuun ja kannattavuuteen. Parhaita käytäntöjä jaetaan konsernin sisällä laadun, nopeuden ja asiakastyytyväisyyden parantamiseksi.

Arvoa luova yrityskauppastrategia
Lemonsoft hakee yritysostoja, jotka täydentävät kyvykkyyksiä tai maantieteellistä kattavuutta, vahvistavat valittuja kategorioita ja täyttävät tiukat tuottovaatimukset sijoitetulle pääomalle. Integraatiot toteutetaan standardoidulla mallilla, joka painottaa kaupallisia synergioita, tuotteiden yhteentoimivuutta ja nopeaa arvonluontia.

Lemonsoftin voimakkaat tuloskasvutavoitteet lähivuosille ovat mielestämme realistisesti saavutettavissa

Lemonsoftin uutena taloudellisena tavoitteena on saavuttaa keskimäärin 25 %:n oikaistun liikevoiton kasvu vuosina 2025-2028. Selvyyden vuoksi tavoite koskee seuraavia kolmea vuotta (2026-2028). Yhtiö aikoo saavuttaa tuloskasvun (1) kasvattamalla markkinaosuutta ydinsegmenteissään, (2) tiukalla kustannuskurilla ja (3) valikoiduilla yritysostoilla. Kasvuinvestointien ja kustannusohjauksen välistä painotusta mukautetaan markkinatilanteen mukaan.

Ennusteemme odottaa tällä hetkellä yhtiön strategiakaudelle keskimäärin noin 12 %:n oikaistun liikevoiton kasvua. Jo tehtyjen kulusäästöjen ja lähivuosina asteittain piristyvän markkinatilanteen myötä tämä on mielestämme hyvin saavutettavissa. Tulevien yritysostojen kokoluokka vaikuttaa osaltaan lähivuosien tuloskasvuun, mutta orgaanisesti nykyinen ennusteemme on mielestämme melko hyvin linjassa yhtiön tavoitteen kanssa. Yhtiön karkean arvion mukaan yritysostojen vaikutus vuosittaiseen tuloskasvuun voisi olla strategiakaudella noin 10-15 %. Orgaanisen kasvun osalta tämä tarkoittaisi vähintään noin 5 %:n, mutta mielellään yli 10 %:n kasvua. Ennusteemme odottaa tällä hetkellä vuosina 2026-2028 keskimäärin varovaista 3,7 %:n orgaanista liikevaihdon kasvua. Hyvällä strategian toteuttamisella yhtiön tuloskasvu voisi siis olla nykyennusteitamme vauhdikkaampaa ilman yritysostojakin. Keskeiset riskit strategian onnistumisen kannalta liittyvät myös orgaaniseen kasvuun (uusmyynnin kehitys ja asiakaspoistuma) ja sopivien yritysostokohteiden löytymiseen.

Lyhyellä aikavälillä epävarmana jatkuvan markkinatilanteen lisäksi Lemonsoftin tänä vuonna tekemät isot muutokset organisaatiossa ja teknologia-alustan puolella ovat vaikuttaneet yhtiön kasvuun negatiivisesti. Q3-raportin ja strategiapäivityksen perusteella muutosvaihe alkaa olla takanapäin ja jatkossa yhtiö pääsee keskittymään myynnin ja tuotekehityksen vauhdin kiihdyttämiseen. Uskomme yhtiön myös jälleen aktivoituvan seuraavan vuoden aikana yritysostorintamalla.

Login required

This content is only available for logged in users

Create account

Lemonsoft is a Finnish SaaS company that designs, develops and sells ERP software solutions. The company is primarily a service provider of business systems to small and medium-sized businesses. Its customer base consists of companies in industrial manufacturing, wholesale and retail trade, construction and accounting firms. The company operates mainly in Finland.

Read more on company page

Key Estimate Figures17.11.

202425e26e
Revenue28.929.329.5
growth-%9.7 %1.2 %1.0 %
EBIT (adj.)6.47.38.5
EBIT-% (adj.)22.3 %24.8 %28.9 %
EPS (adj.)0.280.250.37
Dividend0.140.140.15
Dividend %2.5 %2.2 %2.4 %
P/E (adj.)20.624.816.9
EV/EBITDA14.912.212.2

Forum discussions

In the comment linked above, I explain how those targets relate to our forecasts. It’s good to remember that the targets also include acquisitions...
yesterday
by Atte Riikola
3
Well, your forecasts for Lemonsoft are quite conservative compared to the company’s targets, which is over 90% operating profit growth by 2028...
yesterday
by Zen65
1
Regarding forecasts from the Q3 report: It is therefore expected that the company’s reorganized sales team will gradually start to improve its...
yesterday
by Atte Riikola
2
At the smaller end, Odoo is raising its head. In medium-sized client accounts, the worst competitor is Monitor, but Roiman Lean is also involved...
12/2/2025, 5:14 PM
3
On what, then, do you base the assumption that Admicom will grow slightly more than Lemon next year? Is the assumption that the construction...
12/2/2025, 4:23 PM
by Zen65
0
Which competitors do you think are currently doing well in the industry? Lemonsoft has identified Monitor, Oscar, and Odoo as key competitors...
12/2/2025, 4:08 PM
by Atte Riikola
2
They have performed surprisingly well, and customer acquisition has not yet been the main focus.. Inderes: “Despite the decrease in revenue,...
12/2/2025, 3:00 PM
by Zen65
0
Find us on social media
  • Inderes Forum
  • Youtube
  • Facebook
  • Instagram
  • X (Twitter)
  • Tiktok
  • Linkedin
Get in touch
  • info@inderes.fi
  • +358 10 219 4690
  • Porkkalankatu 5
    00180 Helsinki
Inderes
  • About us
  • Our team
  • Careers
  • Inderes as an investment
  • Services for listed companies
Our platform
  • FAQ
  • Terms of service
  • Privacy policy
  • Disclaimer
Inderes’ Disclaimer can be found here. Detailed information about each share actively monitored by Inderes is available on the company-specific pages on Inderes’ website. © Inderes Oyj. All rights reserved.