Admicom: CMD:ssä tunnustellaan lähivuosien kasvunäkymää

Summary
- Admicom järjestää pääomamarkkinapäivän, jossa odotetaan päivityksiä taloudellisiin tavoitteisiin ja kasvusuunnitelmiin, erityisesti kansainvälistymisen osalta.
- Yhtiö on investoinut kasvuun, mutta heikko markkinatilanne on hidastanut tuloksia, mikä on heikentänyt oikaistua EBITA-marginaalia (2022: 43,4 % vs. 2025e 30,7 %).
- Admicom tavoittelee 100 MEUR:n toistuvan liikevaihdon tasoa vuoteen 2030 mennessä, mikä vaatii merkittäviä yritysostoja, sillä orgaaninen kasvu ei yksin riitä.
- Yhtiön osinkopolitiikka pysyy ennallaan, ja vahva kassavirta tukee osingonmaksua, mutta tulevat yritysjärjestelyt voivat vaikuttaa osingon tasoon.
Tämä sisältö on tekoälyn tuottamaa. Anna siihen liittyvää palautetta Inderesin foorumilla.
Admicom järjestää pääomamarkkinapäivän tiistaina 2.12. klo 10. Tapahtuman webcast-lähetystä voi seurata täältä. Erityinen mielenkiintomme tapahtumassa kohdistuu yhtiön mahdollisesti päivitettäviin taloudellisiin tavoitteisiin ja toimenpiteisiin niiden saavuttamiseksi. Myös tilannekatsaus yhtiön kohdemarkkinoihin, kasvunäkymiin ja kansainvälistymissuunnitelmiin kiinnostaa meitä. Admicomin osake on ollut viime aikoina laskussa ilman uutisia. Suomen talouden tai rakennusmarkkinan näkymissä ei ole lyhyellä tähtäimellä odotettavissa olennaista piristymistä, mutta näemme Admicomilla edelleen hyvät edellytykset omien toimien kautta lievästi kiihdyttää kasvuaan ensi vuoden aikana. Tähän suhteutettuna osakkeen arvostus (2026e EV/EBIT 15x) on jo houkutteleva, ja yhtiössä piilee pitkällä aikavälillä vielä selvää tuloskasvupotentiaalia. Toistamme osakkeen 55,0 euron tavoitehinnan, mutta nostamme suosituksemme osta-tasolle (aik. lisää).
Kasvuperustan rakentamisen jälkeen painopiste siirtyy kasvuun
Admicom päivitti viimeksi strategiaansa marraskuussa 2022. Tuolloin yhtiö päätti keskittyä rakennus- ja kiinteistöalan arvoketjun ohjelmistoihin ja lisäarvopalveluihin. Ajatuksena oli, että yhtiö investoi kasvuperustansa rakentamiseen vuosina 2023-2024, jonka jälkeen kasvua lähdetään kiihdyttämään vuodesta 2025. Rakennusmarkkinan heikko sykli on kuitenkin jatkunut edelleen, joten tämäkin vuosi on mennyt vielä hitaan kasvun vaiheessa.
Viime vuosina Admicom on nähdäksemme saanut vankistettua kasvupohjaansa selvästi. Yhtiö on investoinut mm. tuotekehitykseen, myyntiorganisaatioon, asiakaskokemukseen ja strategian kehittämiseen. Virallisesti tämän vuoden alussa aloittaneen uuden toimitusjohtajan johdolla myös organisaatiorakenteeseen on tehty muutoksia. Lisäksi Admicom toteutti vuosi sitten Bauhub-yritysoston, mikä oli yhtiön lähtölaukaus kansainvälistymiseen. Tähän mennessä investoinnit ovat näkyneet pääasiassa vasta kuluriveillä, sillä heikossa markkinassa kasvun saavuttaminen on ollut tahmeaa. Tämän vuoksi Admicomin oikaistu EBITA-marginaali on heikentynyt viime vuosina selvästi (2022: 43,4 % vs. 2025e 30,7 %). Odotamme yhtiön viestin pääomamarkkinapäivällä painottuvan siihen, että tulevina vuosina jo tehtyjen panostusten pitäisi alkaa kantaa hedelmää kiihtyvän kasvun muodossa.
Taloudellisia tavoitteita oletettavasti päivitetään
Admicomin nykyiset taloudelliset tavoitteet ovat seuraavat:
- Admicom tavoittelee 100 MEUR:n toistuvan liikevaihdon tasoa (ARR) vuoteen 2030 mennessä ylittäen selkeästi ”Rule of 40” tavoitteen ja ollen läsnä useilla eurooppalaisilla markkinoilla
- Strategian ensimmäisen vaiheen aikana 2023-2024 yhtiö tavoittelee 8-15 % toistuvien tuottojen liikevaihdon vuotuista orgaanista kasvua ja 35-40 % EBITA-marginaalia
- Strategian toisen vaiheen aikana 2025-2030 Admicom tavoittelee yli 15 % toistuvien tuottojen liikevaihdon vuotuista orgaanista kasvua ja EBITA-marginaalin ylittävän 40 % liikevaihdosta
Suhteessa nykyiseen ARR:n tasoon (Q3’25: 36,7 MEUR) 100 MEUR:n tavoite vaatisi keskimäärin noin 22 %:n vuosittaista kasvua seuraavien 5 vuoden aikana. Orgaanisesti tämä on käytännössä lähes mahdotonta saavuttaa, joten tavoitteen saavuttaminen vaatii myös suurempien yritysostojen toteuttamista. Mikäli tavoite pidetään ennallaan, heijastelisi tämä nähdäksemme Admicomin halukkuutta toteuttaa isompia yritysjärjestelyjä tilaisuuden tullen.
Toisen tavoitteen osalta Admicomin toteuma jäi kasvun osalta hieman, mutta oli kannattavuuden osalta linjassa haarukan alalaidalla. Vuosien 2023-2024 ARR-kasvu oli orgaanisesti laskelmiemme mukaan keskimäärin noin 6 % ja EBITA-marginaali 37 % ja 34 %.
Admicomin tavoite yli 15 %:n orgaaniselle toistuvien tuottojen kasvulle vuosina 2025-2030 näyttää lyhyellä tähtäimellä saavuttamattomalta heikossa markkinassa. Vuoden 2025 osalta toteuma tulee olemaan orgaanisesti lievästi positiivinen, ja vuoden 2026 osalta odotamme liikevaihdon kasvun jäävän vielä yksinumeroiseksi. Vuosina 2027-2030 näemme Admicomilla edellytykset saavuttaa kaksinumeroista kasvua, mutta hyvän strategian toteuttamisen lisäksi tämä vaatii nähdäksemme vetoapua markkinatilanteelta. Arviommekin yhtiön päivittävän kasvutavoitteitaan siten, että vuoden 2026 osalta odotukset pidetään vielä maltillisina, mutta pidemmällä tähtäimellä yhtiö tähtää edelleen selvästi kaksinumeroiseen kasvuun.
Yli 40 %:n EBITA-marginaalin saavuttaminen vuoteen 2030 mennessä olisi nähdäksemme edelleen mahdollista Admicomin liiketoimintamallin voimakas skaalautuvuus huomioiden. Pidämme kuitenkin mahdollisena, että kannattavuuden osalta tavoitetasoa viilataan pykälä alaspäin, sillä kansainvälinen kasvu vaatii jatkossakin panostuksia. Myös mahdolliset isommat yritysostot tulevina vuosina voivat painaa suhteellista kannattavuutta.
Admicomin osinkopolitiikkana on pyrkiä jakamaan yli puolet tuloksestaan osinkoina omistajilleen siten, että voitonjako ei kuitenkaan vaaranna strategiassa määriteltyä kasvutavoitetta tai muita taloudellisia tavoitteita. Emme odota osinkopolitiikkaan muutoksia. Admicomin liiketoiminta luo vahvaa kassavirtaa, tase on vahva ja investointitarve on yleisesti matala, joten edellytykset osingonmaksuun ovat kunnossa. Tulevina vuosina osingon taso tulee kuitenkin olemaan riippuvainen mahdollisten yritysjärjestelyjen vauhdista.
Login required
This content is only available for logged in users