EU on valmis aloittamaan kauppaneuvottelut USA:n kanssa, käy ilmi Reutersin tuoreesta uutisesta. Kauppakomissaari Cecilia Malmströmin mukaan tavoite olisi saada sopimus aikaan jo ennen vuoden loppua. Kohteena olisi kaksi aihealuetta: tuontitullien leikkaaminen teollisuustuotteissa ja yhdenmukaistaa tuotestandardien kriteerejä. EU ei ole kuitenkaan valmis neuvottelemaan maatalouden ulkomaankaupasta, mikä on USA:n mukaan edellytyksenä kaupan esteiden purkamiselle. Senaatin finanssikomitean puheenjohtaja Chuck Grassley sanoi heti tuoreeltaan, että USA:n ja EU:n välinen kauppasopimus, joka ei koskisi maataloutta, menisi epätodennäköisesti läpi kongressissa. Tämä siksi, että monet päätöksentekijät haluavat parantaa USA:n pääsyä Euroopan maatalousmarkkinalle. Malmströmin mukaan taas maatalous ei ole mukana neuvotteluissa. Lähtökohtaisesti neuvotteluista on siis tulossa vaikeat, mikäli ne saadaan alkuun ristiriitaerojen vuoksi. Malmström kuitenkin painotti, että tavoitteet ovat ”vähemmän kunnianhimoiset” kuin kolme vuotta hierotun ja sittemmin hiljentyneen TTIP-sopimuksen suhteen.

Tummana pilvenä neuvottelujen yllä pysyy USA:n presidentti Donald Trumpin uhkaus nostaa autojen ja niiden osien tuontitulleja. Trump neuvotteli viime heinäkuussa Euroopan komission puheenjohtaja Jean-Claude Junckerin kanssa tullien poistosta teollisuushyödykkeissä, ja lupasi tuolloin, että uusia tulleja ei tule voimaan niin kauan kuin neuvottelut jatkuvat. Valkoisen talon ulkomaankaupan neuvonantajan Robert Lighthizerin mukaan EU:n kanssa on meneillään turhauttava pattitilanne neuvotteluissa maatalouskysymyksen vuoksi. Lisäksi EU vaatii teräs- ja alumiinitullien poistamista ennen neuvotteluita ja aikoo kieltäytyä niistä, mikäli USA asettaa uusia tulleja.

USA käy tällä hetkellä neuvotteluita monella rintamalla, ja uskomme, että laihan sovun löydyttyä Kiinan kanssa katseet kohdistuvat Euroopan kauppaan ja protektionismipelote kasvaa. Suurimmat suorat taloudelliset vaikutukset tulisivat protektionismin lisääntymisessä autoteollisuudessa. Moottoriajoneuvot olivat vuonna 2017 suurin yksittäinen vientierä USA:han (viennin arvo lähes 40 miljardia), ja niiden osalta vienti on kuusinkertaista saman tavararyhmän tuontiin nähden, eli Valkoisen talon näkökulmasta epäsuhta on kauppataseen osalta suurin. Esimerkiksi lentokoneiden kaupassa suhde on käänteinen ja EU:lla oli sen osalta kauppataseen alijäämä USA:n kanssa (tuonti kattoi vain 64 % viennistä). Muutoin suurimpiin kauppatuotteisiin kuuluvat kemikaalit ja muut teollisuustuotteet. Yllätys ei liene sekään, että Saksa on EU-maista merkittävin vientikumppani USA:n kanssa, ja peräti viidennes sen EU:n ulkopuolisesta viennistä kohdistui USA:han.

Marianne Palmu