Copyright © Inderes 2011 - present. All rights reserved.
  • Uusimmat
  • Pörssi
    • Aamukatsaus
    • Osakevertailu
    • Pörssikalenteri
    • Osinkokalenteri
    • Analyysi
    • Artikkelit
    • Sisäpiirin kaupat
    • Transkriptit
  • inderesTV
  • Mallisalkku
  • Foorumi
  • Premium
  • Femme
  • Nora AI
  • Opi
    • Sijoituskoulu
    • Q&A
    • Analyysikoulu
  • Meistä
    • Seurantayhtiöt
    • Tiimi
Analyytikon kommentti

Mediamainonnan kehitys oli pirteää huhtikuussa

Kantar TNS:n julkaisemien tietojen perusteella Suomen mediamainonnan kehitys oli pirteää huhtikuussa. Mainonnan määrä kasvoi huhtikuussa noin 13 % vertailukaudesta ja kumulatiivisesti tammi-huhtikuu on tuntuvasti vertailukauden yläpuolella (+9 %).

Vaikka mediamainonnan kehityksessä on ollut hieman hidastumisen merkkejä alkuvuonna, oli huhtikuun luvut varsin mallikkaat. Osaksi hyvien lukujen taustalla on kuitenkin vielä tavanomaista heikompi vertailukausi.

Kokonaismarkkinan kehitystä veti suurimmista mediaryhmistä verkkomainonta, joka jatkoi varsin hyvää kasvua (+8,8 %) vuoden takaiseen verrattuna. Kasvu ei kuitenkaan ollut yhtä ripeää kuin tammikuussa (+18,1 %) ja helmikuussa (+10,2 %). Huhtikuussa painetun sanomalehtimainonnan kehitys kääntyi kasvuun (+9 %) parin laskukuukauden jälkeen. Samaan tapaan televisiomainonnassa kehitys kaarsi positiivisempaan suuntaan ja kasvua nähtiin 6,8 % vertailukaudesta. Mainostajaryhmistä luokiteltu ilmoittelu jatkoi erinomaista kehitystään (+26,5 %). Myös merkkimainonta kääntyi hienoiseen kasvuun huhtikuussa (+4,7 %), minkä lisäksi vähittäiskaupan mainonnan kehitys oli jälleen vahvaa, kun se kasvoi noin 30 % vertailukaudesta. Avoimien työpaikkojen ilmoittelu oli noin vertailukauden tasolla (+1,3 %).

Laskelmiemme mukaan Suomen mediamainonta muodosti vuonna 2021 Alma Medialla, Sanomalla ja Ilkka-Yhtymällä lähes viidenneksen ja PunaMusta Medialla vajaan kymmenyksen yhtiöiden kokonaisliikevaihdosta. Siten mediamainonnan kehityksen muutokset ovat olennainen tulosajuri mediayhtiöille. Mediaryhmien eriytynyt kehitys huomioiden kokonaismarkkinan kehitys ei arvoimme mukaan kuitenkaan vastaa kysynnän kehitystä koko mediasektorin yhtiökentässä. Huhtikuun luvut olivat kokonaisuutena hieman odotuksiamme vahvemmat. Tämä ei kuitenkaan aiheuta välitöntä ennusteiden muutospainetta tarkastelujakson ollessa varsin lyhyt.

Verkkomainonnan positiivinen vire tukee myös digitaaliseen myyntiin ja markkinointiin keskittyvän Avidlyn palveluiden kysyntää. Markkinointipalvelut muodostavat Avidlyn liikevaihdosta noin kaksi kolmasosaa. Nyt julkistetut luvut ovat edelleen linjassa odotuksiimme verkkomainonnan rakenteellisesta kasvusta. Avidlyn liiketoiminnan kasvun kannalta keskeistä on 1) yhtiön palveluiden kysyntä, 2) osaajien saatavuus ja 3) operatiivinen kyvykkyys hallita näiden komponenttien kasvua. Nähdäksemme Avidlyn kasvuvauhtia määrittää tällä hetkellä eniten näistä viimeisin, eli käytännössä kannattavan kasvun strategian kurinalainen toteuttaminen. Siten markkinan positiivinen vire ei aiheuta ennustemuutoksia. Ennustamme Avidlyn liikevaihdon kasvavan vuonna 2022 noin 18 %, josta noin 10 %-yksikköä on epäorgaanista.

Sisäänkirjautuminen vaadittu

Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille

Luo ilmainen tunnus
Pysy ajan tasalla
Alma Media
Sanoma
Ilkka
Rebl Group

Foorumin keskustelut

Vuoden aikajanalla isoin vaihtopäivä tänään. Kaks isointa kauppaa oli 23321 kpl hintaan 12,63€/kpl ja 98157 kpl hintaan 12,75€/kpl. Erikoisen...
28.11.2025 klo 18.10
- Lenheeti
5
Alman talousjohtaja Taru Lehtinen oli kertomassa yhtiöstään Sijoittaja 2025 -tapahtumassa. Inderes Alma Media sijoituskohteena | Sijoittaja ...
27.11.2025 klo 13.12
- Sijoittaja-alokas
2
Petri on tehnyt uuden yhtiöraportin Almasta Q3:n jälkeen. Alma Median Q3-luvut jäivät hieman tuoreen ohjeistuksen noston seurauksena kohonneista...
3.11.2025 klo 7.34
- Sijoittaja-alokas
4
Kai Telanne oli Petrin haastateltavana Q3-tulosjulkistuksen jälkeen. Inderes Alma Media Q3'25: Kiihtyvällä tahdilla kohti taloudellisia tavoitteita...
31.10.2025 klo 13.49
- Sijoittaja-alokas
4
Jeps, tiukka on arvostus ja myös analyytikko toteaa että korkeasta rimasta jäätiin… Helppo kuitenkin pitää Alman lapuista kiinni, kun on hankittu...
31.10.2025 klo 7.31
- Opa
11
Hyvä on tulos! Onkohan markkinaodotukset silti hieman ylikireällä ja pientä miinusta kurssiin? almamedia.fi Alma-Media-osavuosikatsaus-Q3-2025...
31.10.2025 klo 6.40
- PörssiPatruuna
6
Tässä on Petrin ennakkokommentit, kun Alma julkaisee Q3-tuloksensa perjantaina. Ennustamme yhtiön liikevaihdon kasvun ja vakuuttavan kulutehokkuuden...
29.10.2025 klo 8.13
- Sijoittaja-alokas
4
Sosiaalinen media
  • Inderes Foorumi
  • Youtube
  • Facebook
  • Instagram
  • X (Twitter)
  • Tiktok
  • Linkedin
Yhteystiedot
  • info@inderes.fi
  • +358 10 219 4690
  • Porkkalankatu 5
    00180 Helsinki
Inderes
  • Meistä
  • Tiimi
  • Avoimet työpaikat
  • Inderes sijoituskohteena
  • Palvelut pörssiyhtiöille
Sivusto
  • UKK
  • Käyttöehdot
  • Tietosuojaseloste
  • Vastuuvapauslauseke
Inderesin vastuuvapauslauseke löytyy täältä. Kunkin Inderesin aktiivisessa seurannassa olevan osakkeen tarkemmat tiedot löytyvät kunkin osakkeen omilta yhtiösivuilta Inderes-sivustolla. © Inderes Oyj. Kaikki oikeudet pidätetään.