Copyright © 2019. Inderes Oy. All rights reserved.
Etsi
Käyttäjätili

Hei!

Luo ilmainen tili jotta voit seurata yrityksiä, osallistua foorumin keskusteluun sekä kommentoida meidän sisältöä. Valitse sinulle sopivin tili.

Oliko sinulla jo tili?

Kirjaudu sisään

Myös sijoittajaviestintä elää nyt täysin poikkeuksellisissa olosuhteissa. Listasin kuusi päällimmäistä vinkkiäni siitä, miten pörssiyhtiön sijoittajaviestinnän kannattaa toimia koronakriisin aikana.

1. Viesti myös sijoittajille mieluummin liian paljon kuin liian vähän. Koosta useimmin kysytyt kysymykset ja julkaise ne IR-sivuilla sekä lähetä meille julkaistavaksi. Näin säästät aikaa. Tee tilannepäivityksiä aktiivisesti. Sijoittajat myyvät nyt herkimmin yhtiöitä, joiden tilanteeseen heillä ei ole näkyvyyttä.

2. Ole realisti. Paha virhe on nyt uskotella sijoittajille tämän olevan ”muutaman kuukauden hidaste ja syksyllä kaikki on normaalia”. Kukaan ei tiedä, kuinka syvä ja pitkä kriisistä tulee, eikä pörssiyhtiö ole lähtökohtaisesti asiantuntija pandemioiden ennustamisessa. Sijoittajia kuitenkin rauhoittaa, jos yritys osoittaa suhtautuvansa realistisesti tilanteen vakavuuteen sekä olevansa varautunut eri skenaarioihin.

3. Älä anna lupauksia, joita et pysty pitämään. Kommentoi näkymiä vain sille aikavälille, mihin nykyisessä tilanteessa on realistista nähdä. Kompensoi viestinnän aktiivisuudella sitä, ettet pysty antamaan normaalilla tarkkuudella näkymiä. Nyt jos koskaan pörssiyhtiö ei saa menettää rahoittajiensa luottamusta. Ota tavoitteeksi, että läpinäkyvyytesi ansiosta sijoittajat luottavat yhtiöösi enemmän kriisin jälkeen kuin sitä ennen.

4. Ole optimisti pitkästä aikavälistä. Muistuta pitkästä aikavälistä ja ohjaa sijoittajien katseita myös kriisin jälkeiseen aikaan. Mikä toimintaympäristössä muuttuu pysyvästi? Miksi yrityksenne tulee vahvempana ulos kriisistä?

5. Unohda pörssikurssi. Osakkeita lyödään nyt kautta linjan usein yhtiöön ja toimialaan katsomatta. Monet kurssireaktiot tulevat osoittautumaan jälkikäteen järjettömiksi. Älä anna osakemarkkinan tunnelman sekoittaa omaa tai organisaatiosi viestintää ja ajattelua.

6. Osoita vastuullisuutta. Viestinnässä on nyt usean vuoden ajan jauhettu vastuullisuudesta, arvoista ja yritysten purposesta. Koskaan ei ole ollut tärkeämpää hetkeä osoittaa teoilla todeksi yrityksen vastuullisuutta.

Toivotan voimia ja terveyttä kaikille viestinnän ammattilaisille, teidän(kin) työnne on nyt merkityksellisempää kuin koskaan.

Mikael

Mikael Rautanen