Olemme tarkastelleet kotimaisille konepajoille vuonna 2022 eniten kustannuspaineita aiheuttaneiden tuotannontekijöiden hintakehitystä ja tapahtunut käänne parempaan on selvä. Kulupaineiden helpottaminen näkyy varsin nopeasti yhtiöiden kannattavuudessa. Emme ole tässä vaiheessa tarkistaneet ennusteitamme, vaan odotamme yhtiöiden antavan Q4-raporteissaan tarkempia tietoja eri kustannusajureiden merkityksestä ja näkymistä. Joka tapauksessa edellytykset kohenevaan marginaalikehitykseen ovat hyvät vuoden 2022 oltua monelta osin vaikea.
Monien tuotannontekijöiden hinnat nyt reilussa laskussa
Konepajojen keskeisistä tuotannontekijöistä etenkin teräksen (ja sen johdannaisten kuten valujen, takeiden ja muiden puolivalmisteiden), energian ja logistiikan voimakas inflaatio painoi kannattavuutta vuonna 2022. Lisäksi paineita aiheutui etenkin elektroniikkakomponenttien hintojen noususta ja heikosta saatavuudesta sekä palkkainflaatiosta, mutta näitä seikkoja emme käsittele tässä. Oheisessa kuvassa on aiemmin mainittujen tuotannontekijöiden hintakuvaajat:
Koronan synnyttämän kysyntäpatouman purkautuminen sekä tuotantokapeikot johtivat metallien, energian ja logistiikan hintojen voimakkaaseen nousuun vuonna 2021. Venäjän hyökkäyssodan seurauksena kehitys jatkui nousevana etenkin energiassa vielä alkuvuoden 2022. Nyt tilanne on kuitenkin rauhoittunut ja hintakehitys kääntynyt laskuun vaihtoehtoisen tarjonnan lisäännyttyä (kaasu ja sähkö) ja talouskasvuodotusten alennuttua (näkyy etenkin teräksessä ja logistiikassa). Q4’22:n keskiarvohinnat olivat teräksessä -16 %, kaasussa -40 %, sähkössä -23 % ja konttikuljetuksissa -54 % alempia kuin Q3’22:lla keskimäärin. Myös suhteessa Q4’21:een olivat Q4’22:n keskiarvohinnat teräksessä ja konttikuljetuksissa selvästi alempia, mutta kaasun ja sähkön hinnat Venäjän hyökkäyssodan seurauksena +30…+40 % korkeammalla. Sekä teräksen, kaasun että sähkön hinnat tulevat futuurihintojen ja konsensusennusteiden perusteella olemaan koko vuonna 2023 keskimäärin 30-50 % alempana kuin vuonna 2022 keskimäärin.
Mahdollisuus väliaikaiseen marginaaliralliin
Teoriassa mainittujen tuotannontekijöiden hintojen voimakas alentuminen tuo vahvaa tukea monien suomalaisten konepajojen marginaaleihin muutaman seuraavan kvartaalin ajan. Esimerkiksi teräksen ja terästuotteiden hankintakulujen osuus liikevaihdosta on monilla isommilla konepajoilla arviomme mukaan 10-20 % ja tämän kuluerän pienentyminen esim. -30 %:lla toisi lyhyellä tähtäimellä +3...+6 %-yksikön EBIT-marginaaliparannuksen muiden tekijöiden pysyessä ennallaan. Käytännössä parannus jää selvästi tätä pienemmäksi, koska 1) asiakashintoja on voitu indeksoida raaka-aineiden ja komponenttien hintakehitykseen ja 2) pidemmän toimitusajan koneissa ja projekteissa hankintahinnat on voitu jo tilausvaiheessa sopia kiinteiksi alihankkijoiden kanssa. Lisäksi on selvää, että pidemmällä aikavälillä asiakashintoja joudutaan sopeuttamaan aleneviin raaka-aine- ja komponenttihintoihin joko kilpailun tai asiakkailta tulevan paineen seurauksena. Joka tapauksessa konepajojen nykyiset pitkät tilauskannat (tyypillisesti 7-10 kk) ja edellä kuvattu kustannuskehitys tukevat yhtiöiden marginaaleja merkittävästi ainakin Q4’22-Q2’23:lla.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille