Mediamainonnan kasvu hyvällä tasolla elokuussa
Kantar TNS:n julkaisemien tietojen perusteella Suomen mediamainonnan kehitys jatkoi kasvu-uralla elokuussa. Mainosinvestointien arvo nousi elokuussa 10 % vertailukaudesta ja myös kumulatiivisesti tammi-elokuu on noussut selvästi vertailukauden yläpuolelle (+ 14 %).
Kokonaismarkkinan kehitys oli jälleen laaja-alaisesti nousujohteista, sillä suurimmista mediaryhmistä verkkomainonta kasvoi elokuussa reilut 17 %, televisiomainonta lähes 10 % ja painettu sanomalehtimainontakin 7 %. Mainostajaryhmistä merkkimainonta kasvoi elokuussa 13 %, vähittäiskaupan mainosinvestoinnit 8 % ja luokiteltu ilmoittelu 3 %. Avoimien työpaikkojen ilmoittelu jatkoi voimakkaassa 37 %:n kasvussa verrattuna vuodentakaiseen.
Arviomme mukaan Suomen mediamainonta muodostaa kokonaisliikevaihdosta Alma Medialla, Sanomalla ja Ilkka-Yhtymällä noin viidenneksen ja PunaMusta Medialla noin 10 %. Siten mediamainonnan kehityksen muutokset ovat tärkeä tulosajuri mediayhtiöille. Mediamainonnan elokuun kehitys vastasi melko hyvin odotuksiamme elpymisen trendin jatkuttua ja kasvun ollessa edelleen hyvällä tasolla suhteessa koronapandemian painamiin vertailukauden lukuihin.
Verkkomainonnan positiivisena jatkuva vire tukee myös digitaaliseen myyntiin ja markkinointiin keskittyvän Avidlyn palveluiden kysyntää. Markkinointipalvelut muodostavat yhtiön liikevaihdosta noin kaksi kolmasosaa. Avidlyn liiketoiminnan kasvun kannalta keskeistä on 1) yhtiön palveluiden kysyntä, 2) osaajien saatavuus ja 3) operatiivinen kyvykkyys hallita näiden komponenttien kasvua. Nähdäksemme Avidlyn kasvuvauhtia määrittää nykymarkkinassa eniten näistä viimeisin, eli käytännössä kannattavan kasvun strategian kurinalainen toteuttaminen. Siten markkinan positiivinen vire ei aiheuta ennustemuutoksia. Ennustamme Avidlylle 16 %:in liikevaihdon kasvua vuodelle 2021.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille