Kantar TNS:n julkaisemien tietojen perusteella Suomen mediamainonta laski helmikuussa noin 1 %:n vuodentakaisesta ja kumulatiivisesti se on laskenut 3 % tammi-helmikuussa 2023.
Suurimmista mediaryhmistä verkkomedia laski 2 % vertailukaudesta ja painettu sanomalehtimainonta laski 9 %. Vastaavasti televisiomainonta laski noin 5 % vertailukaudesta. Mainostajaryhmistä merkkimainonta oli noin vertailukauden tasolla (+0,5 %), vähittäiskaupan mainonta laski 5 % ja luokiteltu ilmoittelu laski 3 % vuoden takaisesta. Avoimien työpaikkojen ilmoittelu laski puolestaan 26 %.
Laskelmiemme mukaan Suomen mediamainonta muodosti vuonna 2022 Alma Medialla ja Sanomalla vajaan viidenneksen yhtiöiden liikevaihdosta, Ilkka-Yhtymällä noin 15 % ja PunaMusta Medialla noin 6 %. Siten mediamainonnan kehityksen muutokset ovat olennainen tulosajuri mediayhtiöille. Huomioitavaa on kuitenkin, että mediasektorin yhtiökohtainen kehitys voi poiketa kokonaismarkkinan kehityksestä, sillä eri mediaryhmien suhteelliset osuudet vaihtelevat yhtiöittäin huomattavasti. Emme näe alkuvuoden lukujen perusteella välitöntä muutospainetta ennusteissamme.