Copyright © 2021. Inderes Oyj. All rights reserved.

Alkuperäinen kommentti julkaistu 28.5. 6:31, kommenttia täydennetty Avidlyn osalta kello 10:20.

Kantar TNS:n julkaisemien tietojen perusteella Suomen mediamainonta kääntyi jyrkkään nousuun huhtikuussa, joka oli toinen nousujohteinen kuukausi sitten koronapandemian alkamisen. Mainosinvestointien arvo nousi huhtikuussa reilut 30 % vertailukauden yläpuolelle, kun taas kumulatiivisesti tammi-huhtikuu oli noin vertailukauden tasolla (-1 %). Mediamainonnan voimakas elpyminen oli odotettua, sillä koronapandemia iski voimakkaimmin nimenomaan vertailukauden lukuihin.

Kokonaismarkkinan kehitys oli pitkästä aikaa laaja-alaisesti positiivista, sillä suurimmista mediaryhmistä televisiomainonta kasvoi huhtikuussa peräti 43 %, verkkomainonta 36 % ja myös painettu sanomalehtimainonta lähes 19 %. Mainostajaryhmistä vähittäiskaupan mainosinvestoinnit kasvoivat huhtikuussa 27 %, luokiteltu ilmoittelu 23 % ja merkkimainonta 33 %. Avoimien työpaikkojen ilmoittelu kääntyi huhtikuussa voimakkaaseen 103 %:n kasvuun vuodentakaisesta.

Arviomme mukaan Suomen mediamainonta muodostaa kokonaisliikevaihdosta Alma Medialla, Sanomalla ja Ilkka-Yhtymällä noin viidenneksen ja PunaMusta Medialla noin 10 %. Siten mediamainonnan kehityksen muutokset ovat tärkeä tulosajuri mediayhtiöille.

Mediamainonnan huhtikuun kehitys vastasi melko hyvin odotuksiamme elpymisen trendin jatkuttua ja kasvun ollessa voimakasta suhteessa koronapandemian sotkemiin vertailukauden lukuihin.

Verkkomainonnan positiivinen vire tukee myös digitaaliseen myyntiin ja markkinointiin keskittyvän Avidlyn palveluiden kysyntää. Markkinointipalvelut muodostavat Avidlyn liikevaihdosta noin kaksi kolmasosaa. Nyt julkistetut luvut ovat heikon vertailukauden myötä odotettuja. Avidlyn liiketoiminnan kasvun kannalta keskeistä on 1) yhtiön palveluiden kysyntä, 2) osaajien saatavuus ja 3) operatiivinen kyvykkyys hallita näiden komponenttien kasvua. Nähdäksemme Avidlyn kasvuvauhtia määrittää tällä hetkellä näistä viimeisin, eli käytännössä kannattavan kasvun strategian kurinalainen toteuttaminen. Siten markkinan positiivinen vire ei aiheuta ennustemuutoksia. Ennustamme Avidlylle 7,8 %:in liikevaihdon kasvua vuodelle 2021.

Analyytikko / Kirjoittaja

Petri Gostowski

Petri Gostowski

Analyytikko

Lisätiedot
Antti Luiro

Antti Luiro

Analyytikko

Lisätiedot

Sanoma on vuonna 1889 perustettu yhtiö, joka koostuu kahdesta itsenäisestä liiketoiminnosta Learningista ja Media Finlandista koostuva oppimis- ja media-alan konserni. Yhtiöllä on oppimisen liiketoimintoja 11 maassa, kun taas medialiiketoimintaa tehdään vain Suomessa. Sanomalla on johtava markkina-asema Hollannin, Espanjan, Puolan, Suomen ja Belgian oppimateriaalien ja oppimisratkaisujen markkinalla sekä Suomen mediamarkkinalla. Yhtiön tunnettuja kotimaisia mediabrändejä ja tuotteita ovat mm. Helsingin Sanomat, Iltasanomat, Nelonen, Ruutu, Radio Suomipop ja Aku Ankka.