Kantar TNS:n julkaisemien tietojen perusteella Suomen mediamainonta laski huhtikuussa 6 % vertailukaudesta. Kumulatiivisesti mediamainonta painui siten huhtikuun kehityksen ansiosta 1 % pakkaselle tammi-huhtikuussa.
Suurimmista mediaryhmistä verkkomedia laski 5 % ja painettu sanomalehtimainonta 7 % vertailukaudesta. Vastaavasti televisiomainonta laski jopa 11 %. Mainostajaryhmistä merkkimainonta laski 1 %:n vertailukaudesta, kun taas vähittäiskaupan lasku oli selvästi suurempi ja noin 16 %. Luokiteltu ilmoittelu laski sekin tuntuvat 11 %. Myös avoimien työpaikkojen ilmoittelu laski edelleen jyrkästi (- 35 %).
Laskelmiemme mukaan Suomen mediamainonta muodosti vuonna 2022 Alma Medialla ja Sanomalla vajaan viidenneksen yhtiöiden liikevaihdosta, Ilkka-Yhtymällä noin 15 % ja PunaMusta Medialla noin 6 %. Siten mediamainonnan kehityksen muutokset ovat olennainen tulosajuri mediayhtiöille. Huomioitavaa on kuitenkin, että mediasektorin yhtiökohtainen kehitys voi poiketa kokonaismarkkinan kehityksestä, sillä eri mediaryhmien suhteelliset osuudet vaihtelevat yhtiöittäin huomattavasti. Mainosmarkkinan lasku huhtikuussa oli hieman odotuksiamme voimakkaampaa ja markkinan alakulon jatkuessa samassa mittakaavassa on lyhyen tähtäimen yhtiökohtaisissa ennusteissamme kokonaisuutena hieman laskuvaraa.
Suomen mediamainonnan kehitys
Lähde: Kantar TNS, Inderes, Huom. Q2’23-luku sisältää vain huhtikuun luvut