Rapala: Kauas kalat karkaavat
Olemme laskeneet selvästi Rapalan vuoden 2023 ennusteitamme, sillä alan toimijoiden arvioiden perusteella vähittäiskauppojen ylisuurten varastojen sulattelu jatkuu vielä tärkeällä H1’23 sesongilla, kun aiemmin odotimme niiden normalisoituvan H2’22 aikana. Pidemmällä ajalla tuloskasvulla on edelleen askelmerkit jatkua, sillä matka Rapala-brändin ja vapa- ja kelakategorian täyteen potentiaaliin on vielä alussa. Epävarmuutta liittyy kuitenkin siihen miten tehokkaasti strategian seuraavaa kasvuvaihetta toteutetaan toimitusjohtajan yllättävän lähdön jälkeen. Ennustelaskujemme jälkeen lyhyen ajan arvostuskuva on mielestämme koholla. Pidemmän ajan potentiaali ja ostotarjousoptio kallistavat meidät edelleen lisää-puolelle. Tarkistamme tavoitehinnan 5,0 euroon (aik. 6,5 euroa).
Uskomme Rapalan kauden 2023 ennakkotilausten jääneen viime vuodesta
Uskomme Rapalan kauden 2023 ennakkotilausten jääneen laihoiksi, sillä vähittäiskaupoilla etenkin Pohjois-Amerikassa vaikuttaa olevan edelleen pyrkimyksenä purkaa varastotasojaan, joita viime vuoden kylmä kevät ja nopeasti jarruttanut kalastusbuumi nostivat. Rapalan omat varastot paisuivat myös H1’22:lla 40 MEUR:llla 117 MEUR:oon ja niitä yhtiö on käsityksemme mukaan pyrkinyt purkamaan vuoden jälkipuoliskolla. Rapalan varastojen osalta valopilkkuna on, että ne pursuavat buumin jäljiltä tuotteiden tuoreimpia malleja. Myös uutta globaalia S&OP –järjestelmää on implementoitu H2’22 aikana, jotta reagointi kysyntämuutoksiin olisi tulevaisuudessa nopeampaa.
Otimme vuoden 2023 ennusteitamme alas tuntuvasti
Vuoden 2022 ennusteemme ovat ennallaan ja odotamme myynnin laskevan 5 %:lla 279 MEUR:oon ja liikevoiton (vrt.) jäädessä vain 16,0 MEUR:oon vähittäiskauppojen vähennettyä tilauksiaan selvästi etenkin H2’22 aikana. Pientä tukea loppuvuodelle pitäisi tulla talviurheilun ja jääkalastuksen tilauksista sillä näissä hyvä viime talvi on pitänyt kauppojen varastot matalina. Vuoden 2023 osalta odotamme liikevaihdon jäävän edelleen vaisuksi 284 MEUR:oon ja liikevoiton 20,6 MEUR:oon (EBIT 7,2 %), kun H1’23:llä tulos jatkaa laskussa. Pidemmän ajan kasvuajurina toimii edelleen etenkin Okuma-myynti, jonka ennakoimme lähivuosina saavuttavan Rapalan aiemmin jakeleman Shimano-myynnin tason (n. 30 MEUR vrt. 2022e 15 MEUR). Myös Rapala-brändin entistä laajemmassa hyödyntämisessä on otettu ensiaskeleita mm. viehesäilytykseen laajentumalla ja innovaatioputkesta on odotettavissa uusia lanseerauksia vuosille 2023-24. Tulosparannuksen realisoitumisen epävarmuus on kuitenkin mielestämme kasvanut toimitusjohtajan lähdön myötä. Tarkempia tietoja liiketoiminnan kehityksestä ja strategian toteuttamisen edistymisestä viimeisen 6kk aikana joudutaan odottamaan helmikuun tilinpäätöksen yhteyteen.
Arvostus on vuoden 2023 ennusteilla koholla, mutta potentiaali ja ostotarjousoptio pitävät meidät kyydissä
Ennustelaskujemme jälkeen 2023e kertoimet (P/E 14x ja EV/EBIT 12x) ovat koholla. Arvostus on alle oman historiallisen tason (P/E 17x ja EV/EBIT 13x), mutta tämä on saanut selvää tukea matalasta korkotasosta. Myös suhteessa verrokkiryhmään on Rapalan aiempi tulospohjainen alennus sulanut. Kustannustehokkuutta on viime vuosina laitettu kuntoon ja siten yhtiön tulospotentiaali on markkinan jälleen normalisoituessa nykyistä tasoa korkeampi. Vuoden 2024 edulliset arvostuskertoimet kuvastavat paremmin tätä potentiaalia (P/E 10x ja EV/EBIT 8x). Näkyvyys on korostuneen heikko, mutta tulostrendin kääntyessä on osakkeessa pidemmällä tähtäimellä selvää nousuvaraa. Osakkeen tuotto/riskikuvaa tukee edelleen ostotarjouksen mahdollisuus Sycamore Partnersin kärkkyessä Rapalan 2. suurimpana omistajana sekä urheilukalastusalan defensiivisyys taloussykleihin nähden.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Rapala VMC
Rapala on vuonna 1936 perustettu maailman johtava uistimien, kolmihaarakoukkujen, kalastajan tarvikkeiden ja fileointiveitsien valmistaja sekä myyjä. Yhtiön myynti muodostuu konsernin omista tuotteista ja kolmansien osapuolten tuotteiden jakelusta yhtiön globaalin jakeluverkoston läpi. Rapala toimii lähes 40 maassa.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut12.01.2023
2021 | 22e | 23e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 294,3 | 278,5 | 284,5 |
kasvu-% | 12,63 % | −5,35 % | 2,13 % |
EBIT (oik.) | 32,7 | 16,0 | 20,6 |
EBIT-% (oik.) | 11,11 % | 5,75 % | 7,25 % |
EPS (oik.) | 0,46 | 0,25 | 0,33 |
Osinko | 0,15 | 0,10 | 0,20 |
Osinko % | 1,72 % | 3,52 % | 7,04 % |
P/E (oik.) | 19,09 | 11,14 | 8,62 |
EV/EBITDA | 9,02 | 7,62 | 5,56 |