Finnair Q2'25: Tuotto-odotus ei houkuttele pakkaamaan laukkuja
Myös Finnairin Q2 oli työtaistelutoimien ja muutamien kustannuserien nousun takia erittäin vaikea ja Q2-tulos jäi odotuksia heikommaksi. Leikkasimme ennusteitamme kuluvalle vuodelle työtaistelutoimista aiheutuneiden tulosrasitusten myötä, kun taas pidemmällä tähtäimellä ennustemuutokset jäivät vähäisemmiksi. Näkemyksemme mukaan Finnairin tuotto-odotus jää vuoden tähtäimellä edelleen tuottovaatimusta alemmalle tasolle. Näin ollen toistamme Finnairin vähennä-suosituksemme ja 2,70 euron tavoitehintamme. Finnairista toukokuussa julkaisemamme laaja raportti on luettavissa täällä.
| Ennustetaulukko | Q2'24 | Q2'25 | Q2'25e | Q2'25e | Erotus (%) | 2025e | |
| MEUR / EUR | Vertailu | Toteutunut | Inderes | Konsensus | Tot. vs. inderes | Inderes | |
| Liikevaihto | 766 | 788 | 803 | 798 | -2 % | 3143 | |
| Liikevoitto (oik.) | 44 | 10 | 31 | 31 | -67 % | 65 | |
| Liikevoitto | 43 | 19 | 31 | 31 | -39 % | 83 | |
| Tulos ennen veroja | 23 | 14 | 14 | 18 | 1 % | 39 | |
| EPS (raportoitu) | 0,09 | 0,06 | 0,06 | 0,09 | 8 % | 0,16 | |
| Liikevaihdon kasvu-% | 2,2 % | 2,8 % | 4,8 % | 4,1 % | -2 %-yks. | 3,1 % | |
| Liikevoitto-% (oik.) | 5,7 % | 1,3 % | 3,9 % | 3,8 % | -2,6 %-yks. | 2,1 % |
Lähde: Inderes & Bloomberg, 4 ennustetta (konsensus)
Työtaistelukvartaalin numerot jäivät alle odotusten
Finnairin liikevaihto kasvoi kesäsesongin avanneella Q2:lla 3 %:lla 788 MEUR:oon, mikä alitti meidän ja konsensuksen ennusteet lievästi. Alitus johtui etenkin Matkustajaliikenteen allokoimattomien tuottojen odotuksia suuremmasta negatiivisesta erästä sekä rahtiliikenteen vakaaksi jääneestä liikevaihdosta. Lisäpalvelumyynti pysyi vahvassa kasvussa, kun taas Matkustajaliikenteessä keskituotot laskivat hieman odotuksiamme nopeammin johtuen etenkin mainituista allokoimattomista eristä sekä Pohjois-Amerikan hinnoitteluympäristön sinänsä yllätyksettömästä lievästä heikentymisestä.
Oikaistua liiketappiota Finnair teki Q2:lla 10 MEUR, mikä vastaa lähes 80 %:n tulospudotusta suhteessa vertailukauteen. Tulospudotuksena pääsyynä olivat työtaistelutoimista aiheutuneet tulosrasitukset sekä Q1:n tavoin nousseet liikennöintimaksut sekä biopolttoainekulut. Myös tulos jäi meidän ja konsensuksen ennusteiden alapuolelle. Ennusteisiin nähden alitus syntyi etenkin liikevaihtoennusteiden alituksesta, odotuksiamme korkeammista vuokrista sekä hieman arviomme ylittäneistä työtaistelutoimien kulurasitteista.
Myös ohjeistus jäi vaisuksi loppuvuoden osalta
Finnair tarkensi kuluvan vuoden ohjeistustaan työtaistelutoimien päätyttyä heinäkuussa. Näiden vaikutusten huomioimisen jälkeen Finnair arvioi sen koko vuoden liikevaihdon olevan 3,2–3,3 mrd. euroa sekä oikaistun liikevoittonsa olevan 30–130 MEUR. Pohjois-Amerikan liikenteen odotettua heikommasta kysynnästä sekä työtaistelutoimien välillisistä vaikutuksista johtuen Finnair arvioi oikaistun liikevoittonsa olevan kuitenkin lähempänä ohjeistushaarukan alalaitaa.
Markkinatilanteen osalta myynti näyttää vetäneen toistaiseksi melko hyvin, vaikka merkkejä pehmenneestä kysynnästä oli havaittavissa Pohjois-Amerikan liikenteessä. Peruutusten tulosrasitusten loppuminen, polttoaineen hinnan lasku ja EUR/USD-kurssin vahvistuminen antavat Finnairille happea, joskin uskomme, että hyötyjä valuu osin asiakkaille lippujen hintapaineiden kautta. Leikkasimme raportin jälkeen Finnairin kuluvan vuoden tulosennusteitamme oikaistun liikevoiton tasolla yli 30 % (sis. Q2:n alitus), kun taas lähivuosille saman rivin muutokset olivat muutaman prosentin positiivisia. Muutokset olivat etenkin liikevaihtovetoisia. Odotamme kuluvan vuoden olevan Finnairille hyvin rikkonainen ja yhtiön tuloksen laskevan selvästi viime vuodesta. Lähivuosina yhtiöllä on arviomme mukaan edellytyksiä parantaa tulostasoaan melko selvästi etenkin liikevaihdon lievän kasvun, polttoainekulujen laskun ja EUR/USD-kurssin vahvistumisen ansiosta ja tehdä noin 5–6 %:n liikevoittomarginaalia.
Tuotto-odotus näyttää vaatimattomalta
Finnairin vuosien 2025–2026 ennusteidemme mukaiset oikaistut P/E-luvut ovat 33x ja 7x ja EV/EBIT-kertoimet 22x ja 7x. Kuluvan vuoden kertoimet ovat korkeat heikon tuloksen takia ja ensi vuoden kertoimilla Finnair on arvostettu linjaan globaalien verkkolentoyhtiöiden kanssa. Myös DCF:n arvo on suunnilleen kurssin tasolla. Kokonaiskuva taipuu vallitsevat näkymät ja ennusteriskit huomioiden epätyydyttäväksi ja osakkeen tuotto-odotus jääkin mielestämme heikoksi nykytiedon valossa.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille