Finnair: Velkarahoitusta uuden strategiakauden investointeihin
Tiivistelmä
- Finnair tavoittelee strategiakaudella 2026–2029 kasvuvetoista marginaalien nostoa ja suunnittelee 2,0–2,5 mrd. euron investointeja, mikä ylittää aiemmat odotukset.
- Yhtiö laski liikkeeseen 300 MEUR:n joukkovelkakirjalainan rahoittaakseen investointiohjelmaansa, mikä nostaa rahoituskuluja lähivuosina.
- Finnairin oikaistun liikevoiton ennusteet vuosille 2026–2028 ovat 5,4–5,6 %, mutta tuotto-odotus jää toistaiseksi epätyydyttäväksi korkean arvostustason vuoksi.
- Osakkeen nousuvaraa voisi olla, jos Finnair saavuttaa taloudelliset tavoitteensa odotettua paremmin tai geopoliittinen tilanne paranee.
Tämä sisältö on tekoälyn tuottamaa. Anna siihen liittyvää palautetta Inderesin foorumilla.
Finnair hakee uudella strategiakaudella selkeää kasvuvetoista marginaalien nostoa ja vahvisti myös rahoituspohjaansa tulevan investointiohjelman toteuttamiseen. Vaikka taloudellisten tavoitteiden toteutuessa osakkeen tuotto-odotus olisikin vahva, Finnairilla on vielä rutkasti todistettavaa pääomatehokkaan ja kestävän kannattavan kasvun ylläpitämisestä shokkiherkällä toimialalla. Mielestämme osakkeeseen on jo leivottu ennusteiden mukainen tulosparannus, ja siten vuoden tähtäimellä tuotto-odotus jää papereissamme tuottovaatimusta alemmalle tasolle. Näin ollen toistamme Finnairin vähennä-suosituksemme ja 2,70 euron tavoitehintamme.
Finnair hakee selkeää kasvuvetoista marginaalien nostoa uudella strategiakaudellaan
Finnair julkisti viime kuun pääomamarkkinapäivityksensä yhteydessä strategiakauden 2026–2029 tavoitteensa. Näkemyksemme mukaan strategian isoissa linjoissa ei ollut suurempia yllätyksiä, mutta kannattavuustavoite (6–8 %:n oikaistu EBIT-marginaali vuoden 2029 loppuun mennessä) oli mielestämme etenkin haarukan ylärajan osalta kunnianhimoinen. Lisäksi yhtiön strategiakaudelle kaavailemat investoinnit (2,0–2,5 mrd. euroa) olivat jossain määrin odotuksiamme suuremmat.
Finnair laski myös hiljattain liikkeeseen 300 MEUR:n suuruisen vakuudettoman joukkovelkakirjalainan. Arvioimme jo strategiapäivityksen yhteydessä Finnairin tarvitsevan velkarahoitusta strategiakauden investointiohjelman toteuttamiseen, mutta rahoituksen kerääminen alkoi hieman odotuksiamme aiemmin. Nyt liikkeeseen lasketun lainan ehdot ja rakenne vastasivat kuitenkin hyvin aiempia odotuksiamme.
Uusi laina nostaa rahoituskuluja lähivuosina, mutta operatiiviset ennustemuutokset kääntyivät positiivisiksi
Olemme nostaneet lähivuosien tulosennusteitamme oikaistun liikevoiton tasolla 0–5 %. Muutokset olivat etenkin liikevaihtovetoisia, kun nostimme erityisesti lisäpalvelutuottojen ennusteita CMD-kommenttien ja viimeaikaisen hyvän kehityksen myötä. Lisäksi säädimme hieman myös kuluennusteitamme. Finnairin vuosien 2026–2028 oikaistun EBIT-%:n ennusteemme ovat 5,4–5,6 %, joten ennusteemme ovat nyt yhtiön marginaalitavoitteen haarukan alarajan tienoilla. Näkemyksemme mukaan matkustajamäärän kasvu ja etenkin pääomakeveiden lisäpalveluiden kasvu ovat tavoitteen saavuttamisen kannalta keskeisessä roolissa, sillä selkeitä kustannusten alentamiseen tähtääviä toimia yhtiö ei ole julkistanut. Toimintaympäristö pysynee myös lähivuosina jossain määrin inflatorisena. Arvioimmekin kannattavuuden nousun olevan parhaassakin tapauksessa asteittaista ensi vuonna odotettavissa olevan tasokorjauksen jälkeen (vrt. 2025 työtaistelutoimien ~70 MEUR:n tulosrasitukset).
Heijastellen strategiakauden investointiohjelmaa nostimme niin ikään lähivuosien investointien ennusteitamme, mitkä johtivat myös poistoennusteiden nousuun tosin selkeämmin vasta vuosikymmenen vaihteen tienoilla. Lisäsimme myös uuden lainan ennusteisiimme, mikä puolestaan nosti lähivuosien rahoituskuluja ja painoi EPS-ennusteitamme maltillisesti.
Tuotto-odotus ei kuitenkaan näyttäydy vielä riittävänä
Finnairin kuluvan vuoden ennusteidemme mukaiset oikaistut P/E- ja EV/EBIT-kertoimet ovat korkeat heikon tuloksen takia. Ennustamamme tuloskasvun myötä vuoden 2026 vastaavat kertoimet painuvat noin 8x tasolle, jolloin Finnair on arvostettu linjaan globaalien verkkolentoyhtiöiden kanssa. Myöskään DCF ei indikoi osakkeelle selvää nousuvaraa. Siten osakkeeseen on mielestämme leivottu selkeä tulosparannus ensi vuodelle, ja tuotto-odotus jää näin ollen toistaiseksi epätyydyttäväksi. Osakkeessa voisi olla nousuvaraa, jos yhtiö onnistuisi kannattavassa kasvussa odotuksiamme paremmin ja etenisi tasaisesti kohti taloudellisia tavoitteitaan. Lisäksi mahdollinen Ukrainan rauha voisi tukea Finnairin osaketta, vaikka vanhaan maantieteellisen kilpailuedun tukemaan Aasian strategiaan yhtiö ei näkemyksemme mukaan voi missään skenaariossa lähivuosina palatakaan.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille