Finnair aloittaa muutosneuvottelut matkustamohenkilöstön kanssa
Finnair tiedotti keskiviikkona, että yhtiö aloittaa muutosneuvottelut suunnitelmastaan toteuttaa matkustamopalvelu ulkoisen kumppanin kanssa Thaimaan ja Pohjois-Amerikan reiteillä. Mahdollinen alihankinta pyrittäisiin toteuttamaan vuoden 2023 loppuun mennessä. Suunnitelman taustalla on tarve palauttaa Finnairin kannattavuus muun muassa yksikkökustannuksia vähentämällä sekä yksikkötuottoja vahvistamalla. Finnair on koronapandemian aikana tehnyt merkittävät tappiot ja Venäjän ilmatilan sulku vaikuttaa Finnairin kykyyn tehdä tulosta. Muutosneuvottelut alkavat 23.11. ja niiden arvioidaan kestävän vähintään kuusi viikkoa.
Finnairin ensisijaisena tavoitteena on ollut löytää kustannuksia vähentävät ratkaisut yhdessä henkilöstönsä kanssa. Finnair keskusteli syksyn aikana koko henkilöstön kanssa säästöistä, joita olisi toteutettu työehtojen muutoksilla. Finnair ehdotti matkustamohenkilöstölle muutoksia muun muassa miehistönkäytön tehokkuuteen, hotellisääntöihin ja pitkistä päivistä maksettaviin lisiin, kun Venäjän ilmatilan kiertäminen on pidentänyt lentoaikoja selvästi. Finnair saavutti neuvottelutuloksen joidenkin henkilöstöryhmien kanssa, mutta valitettavasti matkustamohenkilöstön kanssa neuvottelutulosta ei saavutettu. Tässä tilanteessa Finnairin on etsittävä muita keinoja kustannussäästöjen aikaansaamiseksi matkustamopalvelussa.
Alihankintasuunnitelma voisi toteutuessaan johtaa noin 450 työpaikan vähentymiseen Finnairin matkustamopalveluissa. Matkustamopalvelu työllistää Suomessa tällä hetkellä noin 1750 työntekijää. Finnairin Singaporen, Hongkongin ja Intian reiteillä sekä Kööpenhaminasta ja Tukholmasta Dohaan lennettävillä reiteillä matkustamopalvelu hankitaan jo nyt kokonaisuutena kumppanilta.
Muutosneuvottelut voi olla lievä takaisku, mutta yhtiön tavoitteet ovat silti saavuttavissa
Finnair tavoittelee osana syyskuussa julkaistua strategiaa 15 %:n säästöjä yksikkökustannuksiin suhteessa vuoden 2019 tasoon, mikä tarkoittaa arviomme mukaan korona-aikana jo toteutetut merkittävät säästöt huomioiden vielä karkeasti 200 MEUR:n lisäsäästöjä. Pidämme säästötavoitteessa onnistumista kriittisenä Finnairin kannattavuuden palauttamisen näkökulmasta, sillä Venäjän ylilentokiellon takia yhtiö joutuu allokoimaan kapasiteettiaan Aasiaa kilpaillummille ja heikomman tuottopotentiaalin alueille. Näillä markkinoilla operoiminen vaatii yhtiöltä uudenlaista kustannustehokkuutta kaikilla toiminnan osa-alueilla. Kannattavuuden saavuttaminen on mielestämme ensimmäinen ja välttämätön osa yhtiön pitkän aikavälin elinkelpoisuuden kannalta tärkeän investointikyvyn rakentamisessa.
Finnairilla on käynnissä muutosneuvottelut tiettyjen ei-lentävien henkilöstöryhmien kanssa, mitä kommentoimme tarkemmin lokakuussa täällä. Sen sijaan lentäjien ja ylempien toimihenkilöiden kanssa yhtiöllä on käsityksemme mukaan ehdolliset neuvotteluratkaisut yhtiön tavoitteiden mukaisista säästöistä. Tähän taustaan peilattuna muutosneuvotteluihin ajautuminen matkustamohenkilökunnan kanssa on mielestämme yhtiölle lievä takaisku. Pidämmekin mahdollisena, että tarvittavien säästöjen hakeminen ulkoistamalla hidastaa prosessia ja toisaalta muutosneuvotteluihin päätyminen voi mutkistaa tilannetta myös muiden henkilöstöryhmien osalta. Arvioimme kuitenkin, että ulkoistamisten kautta yhtiöllä on pitkässä juoksussa edellytykset samojen säästötavoitteiden saavuttamiseen kuin sopimuspohjaisesti.
Odotamme yhtiöltä edelleen uusia tietoja säästölähteistä
Odotamme Finnairilta lähiaikoina tietoja lisäsäästöistä, sillä toistaiseksi julkistetut toimet ovat arviomme mukaan vasta osa yhtiön kokonaissäästötarvetta. Säästötavoitteen saavuttaminen tulee arviomme mukaan vaatimaan yhtiöltä toimia myös laivaston suhteen, mihin liittyviä suunnitelmia Finnair ei strategiajulkistuksen osana juurikaan kommentoinut. Kommentoimme Finnairin strategiaa syyskuussa tarkemmin täällä.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Finnair
Finnair on yksi maailman vanhimmista edelleen operoivista lentoyhtiöistä. Vuonna 1923 perustettu Finnair on Aasian ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Finnair on Suomen sisäisessä liikenteessä markkinajohtaja, mutta yhtiön kilpailukenttä on varsin erilainen Suomen sisäisillä, Suomen ja Euroopan välisillä sekä kaukoreiteillä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut30.10.2022
2021 | 22e | 23e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 838,4 | 2 340,3 | 2 809,0 |
kasvu-% | 1,11 % | 179,14 % | 20,03 % |
EBIT (oik.) | −469,9 | −176,2 | 50,0 |
EBIT-% (oik.) | −56,05 % | −7,53 % | 1,78 % |
EPS (oik.) | −0,35 | −0,37 | −0,06 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Osinko % | |||
P/E (oik.) | - | - | - |
EV/EBITDA | - | 46,54 | 14,94 |