Vaikutat käyttävän laajaa näyttöä, haluatko laajentaa myös videosoittimen näkymän?

Huomio: Tämä on koneellisesti luotu transkripti ja se saattaa sisältää epätarkkuuksia.

RP
Roni Peuranheimo
00:00 - 00:08

Tervetuloa InderesTV:n pariin. Etteplan julkaisi heidän Q1-tuloksensa tänään, ja jutellaan siitä yhtiön toimitusjohtajan Juha Näkin kanssa. Moroista Juha.

JN
Juha Näkki
00:08 - 00:08

Terve.

RP
Roni Peuranheimo
00:09 - 00:12

Aloitetaan haastattelu tuttuun tapaan, että jos kertaat alkuvuoden kuulumiset.

JN
Juha Näkki
00:13 - 00:49

No joo, alkuvuosi oli vaikea meille, ja erilaiset käänteet tässä maailmanpolitiikassa, oli vähän Grönlanti-keskustelua tammikuussa ja Iranin sodan syttyminen, siihen liittyvät erilaiset vaikutukset, niin kyllä vei sitten aika pitkälle. Asiakkaiden huomiota ja päätöksentekoa siirtyi eteenpäin, eli päätöksiä uusista investoinneista ei. Ei kyllä syntynyt. Toiset toimialat koki tämän voimakkaammin, ja jossain sitten oli ihan hyvääkin kysyntää, mutta yleisesti ottaen kysyntätilanne oli tosi vaikea, ja sitä kautta sitten meidän tehokkuus laski ja meidän kannattavuus laski selkeästi, ja siihen tietysti ei voida olla tyytyväisiä.

RP
Roni Peuranheimo
00:50 - 01:02

Jos miettii sitä kvartaalin sisäistä kysyntää, varoititte tilinpäätöksen yhteydessä tästä Grönlannin kohun aiheuttamasta kysyntänotkahduksesta, niin kerkesikö se siinä välissä yhtään? kohentua ennen kuin sitä tuli Iranin kriisi.

JN
Juha Näkki
01:02 - 01:28

No alkoi näyttää paremmalta pikkusen ja keskustelut, tämmöinen aktiviteetti ja keskustelut ja tarjous toiminta niin sellainen kyllä lisääntyi kvartterin aikana ja saatiin niin kuin hyviä liikkeelle lähtöjä, mutta sitten se viimeinen päätös, että nyt uskalletaan tehdä joku investointi, uskalletaan lähteä liikkeelle niin se jäi sitten vielä kuitenkin puuttumaan. Mutta kyllä semmoista aktiviteettitasoa oli selkeästi enemmän, mikä on tietysti positiivista, mikä antaa uskoa tulevaan.

RP
Roni Peuranheimo
01:28 - 01:40

Miten nyt tätä Iranin kriisiä sitten pitäisi miettiä? Ei ilmeisesti mitään suurempaa välitöntä toisaalta paniikkiakaan asiakaskentässä ole. Entä jos nyt saatais rauha aikaan, niin voisiko sieltä lähteä hankkeita?

JN
Juha Näkki
01:40 - 02:20

No se voi olla, että lähtisi, ja ehkä siinä, että kuinka nopeasti sitten esimerkiksi öljyn hinta normalisoituu ja niin edespäin tämmöisellä on vaikutusta. Mutta tietysti se, että kun asiakkaalla on epävarmuustekijä, ei tiedetä mitä tapahtuu. ei tiedetä tavallaan millä säännöillä peliä pelataan, niin se on aina se suurin haaste tämmöisissä tilanteissa. Että jos tiedetään, että asiat on jollain tavalla, niin sitten pystytään sen mukaan toimimaan ja menemään eteenpäin. Ja kyllä siinä mielessä, jos tämä Iranin kriisi esimerkiksi nyt sitten, tai sota, miksi sitä nyt kutsutaan, ratkeaisi jollain tavalla, niin varmasti se helpottaisi asiakkaiden päätöksentekoa ja sitä kautta sitten päästäisiin eteenpäin.

RP
Roni Peuranheimo
02:21 - 02:31

Pieniä yksityiskohtia liikevaihtokehityksestä. Liikevaihtohan tuli noin viisi prosenttia alaspäin, mutta avainasiakkuuksissa pysyi suhteellisen vakaana. Niin avaatko hieman dynamiikkaa tämän taustalle?

JN
Juha Näkki
02:31 - 03:01

Joo, se tietysti vaikuttaa siihen, että mitkä asiakkaat luetaan sinne avainasiakkaiksi. Ja meillä kyllä erityisesti puolustusvälineteollisuuden isot asiakkaat on kasvaneet ja sitten ne vaikuttaa siihen positiivisesti. Ja sitten siellä on tiettyjä muita asiakkuuksia, jotka on kasvanut merkittävästi. merkittävästi, mutta sitten valitettavasti tämmöisissä meidän ehkä perinteisemmissä teollisuuden ja metsäteollisuuden asiakkuuksissa, niin siellä volyymit on laskenut merkittävällä tasolla, ja sitä kautta ollaan pikkusen alavireisiä edelleen.

RP
Roni Peuranheimo
03:01 - 03:16

Tosiaan niin kuin mainitsit tuossa aiemmin, niin kannattavuuskehitys oli varsin heikkoa ja Etteplanille jopa poikkeuksellisen heikkoa oikeastaan kaikilla palvelualueilla. Kertaatko vielä hieman tarkemmin, että mitä siinä on taustalla, onko se käytännössä käyttöastekysymys? Käytännössä käyttöaste kysymys.

JN
Juha Näkki
03:16 - 03:34

No kyllä se käytännössä on käyttöastekysymys, että meidän operatiivinen tehokkuus, kun uudet hankkeet ei käynnisty, vanhoja perutaan eikä päästä eteenpäin päätöksissä, niin silloin käyttöasteet, käytännössä operatiivinen tehokkuus, jäi heikoksi ja sitä kautta sitten niin se näkyy tuloksissa valitettavasti.

RP
Roni Peuranheimo
03:35 - 03:51

Ohjeistustahan te leikkasitte sitten ylälaidasta hieman alaspäin. Kuitenkin alalaidankin vaatii suhteellisen voimakkaita tulosparannuksia, jos nyt miettii Q1:n tasolta, niin ilmeisesti odotuksissa on, että kannattavuus tästä lähtee paranemaan. Ja mikä lisää luottamusta tähän?

JN
Juha Näkki
03:51 - 04:32

No kyllä me uskomme siihen vahvasti, että kannattavuus lähtee paranemaan ja me tehdään rajusti duunia sen eteen, että me saadaan näitä meidän uusia ratkaisuja, tekoälypohjaisia ratkaisuja myytyä asiakkaille. asiakkaille ja ne tuottaa erilaista uudenlaista arvoa, mikä nähdään nyt tällä hetkellä esimerkiksi teknisen dokumentoinnin alueella. Siellä tehdään jatkuvasti ihan mielenkiintoisia kauppoja ja pystytään tuottamaan uudenlaista arvoa asiakkaalle. Kun näitä saadaan eteenpäin, niin riippumatta markkinasta, niin uskotaan siihen, että päästään takaisin kasvuuralle ja sitä kautta sitten tähän taloudelliseen ohjeistukseen voidaan päästä. Mutta se vaatii merkittävän määrän duunia, totta kai vähän onneakin. ja sitten toivottavasti vähän markkinan paranemista, mutta sen eteen tehdään töitä.

RP
Roni Peuranheimo
04:32 - 04:43

Mainitsit tuossa, että katsauskauden loppua kohden aktiviteettitaso vähän parani, niin onko tämä nyt vielä konkreettisesti näkynyt asiakkaiden päätöksissä vai onko se vasta sellaista keskustelua ikään kuin?

JN
Juha Näkki
04:43 - 05:03

No valitettavasti toistaiseksi on ollut keskustelua ja tarjouksia ja aika vähän on sitten syntynyt kuitenkaan päätöksiä uusista investoinneista, mutta jos tämä maailman tila nyt jossain määrin selkiytyy. Ja jos asiakkaat näkee valoa tunnelin päästä, niin uskon, että niitä päätöksiä ryhtyy syntymään ja sen jälkeen voidaan päästä eteenpäin.

RP
Roni Peuranheimo
05:04 - 05:17

Te saitte päätökseen ohjelmistot ja sulautetut ratkaisut -palvelualueella, mutta nämä muutosneuvottelut, joissa tekoäly oli yksi osasyy, niin onko nyt tämän palvelualueen osaaminen siinä kunnossa, että ollaan valmiita tekoälyn aikakaudelle?

JN
Juha Näkki
05:17 - 05:55

No voisin sanoa, että valmiita ei varmasti olla. Varmasti tullaan tekemään paljonkin kaikilla palvelualueilla koko yhtiössä, jotta ollaan valmiita. Tekoäly sinänsä kehittyy jatkuvasti ja muuttuu. Eli paljon joudutaan investoimaan jatkossakin uudenlaiseen osaamiseen ja ihmisten kouluttamiseen. kaikkeen muuhun, ja ollaan just investoitu uusiin työkaluihin ja kaikennäköistä tämmöistä tehdään. En voi sanoa, että ollaan valmiita, mutta tämmöinen merkittävämpi muutos organisaatiossa on nyt tehty, ja nyt ollaan valmiita siihen, mitä tällä hetkellä tarvitaan ja mitä halutaan viedä eteenpäin. Draivi on hyvä ja suunta on oikea, ja nyt tehdään kovasti töitä sen eteen, että saadaan sitä suuntaa käännettyä.

RP
Roni Peuranheimo
05:55 - 06:01

muitakin uudelleenjärjestelyitä tehtiin tässä neljänneksen aikana. Miten tarve tällaisille nyt jatkossa on?

JN
Juha Näkki
06:02 - 06:32

No sitä on tietysti vaikea sanoa. Ne on äärimmäisen harmillisia ja vähän kivuliaita järjestelyjä tehdä, mutta jos markkinassa ei ole töitä, niin sitten meidän on pakko näitä juttuja tehdä, ja toivottavasti saadaan näitä uusia ratkaisuja myytyä asiakkaille, sitä kautta kysyntätilannetta paranemaan, ja ei jouduta jatkossa tekemään merkittäviä rakenteellisia. ja niin kuin tämmöisiä uudistuksia ei nyt nähdä tässä kohtaa, mutta kaikki riippuu siitä, että miten markkina kehittyy ja miten me saadaan asioita eteenpäin.

RP
Roni Peuranheimo
06:33 - 06:46

Teillä oli tavoitteena näiden tekoälyratkaisuiden osalta, oliko se ensi vuoden loppuun mennessä 35 prosenttia liikevaihdosta, niin onko tämä vielä semmoinen, minkä näette realistisena ja miltä se kehitys näyttää esimerkiksi nyt tästä tänä vuonna eteenpäin?

JN
Juha Näkki
06:46 - 07:20

No kyllä se hyvältä tällä hetkellä näyttää, että meillä on kuitenkin ollaan nyt vähän julkaistu uusia ratkaisuita ja uudentyyppistä tarjoamaa ja se on saanut erittäin positiivisen vastaanoton meidän asiakkailta ja uskotaan siihen, että... siihen, että kun näitä saadaan myytyä ja meidän olemassa olevia liiketoimintoja konvertoitua tämmöisiin tekoälypohjaisiin malleihin, niin uskotaan, että se prosentti voi aika nopeallakin tahdilla lähteä siitä nousemaan. 35 prosenttia on tietysti raflaava tavoite, mutta haluttiin transformaatiota yhtiössä, ja silloin tavoitteen pitää olla kova.

RP
Roni Peuranheimo
07:20 - 07:32

Joo. Ja otan loppuun vielä: haastava toimintaympäristö on nyt selkeä, ehkä yhteenvetona, mitkä on ne kriittiset osa-alueet, mitä itse voitte tehdä, jotta pärjäätte tässä markkinassa.

JN
Juha Näkki
07:33 - 07:52

Kyllä meidän pitää pystyä entistä paremmin vielä myymään niitä ratkaisuja asiakkaille, jotka tuottaa asiakkaalle arvoa tässäkin tilanteessa, vaikeassakin markkinatilanteessa. Meillä on erinomainen palvelutarjonta, kun me saadaan se vielä myytyä paremmin meidän asiakkaille ja tehtyä yhdessä asiakkaiden kanssa. asiakkaiden kanssa näitä päätöksiä, niin silloin mä uskon, että meillä on erinomaiset mahdollisuudet päästä eteenpäin.

RP
Roni Peuranheimo
07:52 - 07:54

Toivotaan näin. Tsemppiä teille loppuvuoteen.

JN
Juha Näkki
07:54 - 07:55

Kiitos.

Etteplan Q1'26: Vaisu kysyntätilanne varjosti alkuvuotta

Roni PeuranheimoAnalyytikko

Haastava markkinatilanne yhdessä geopoliittisten käänteiden kanssa toi vastatuulta Etteplanin alkuvuoteen asiakkaiden ollessa varovaisia investointipäätösten suhteen. Etteplanin toimitusjohtaja Juha Näkki kommentoi analyytikko Roni Peuranheimon haastattelussa.

Aiheet:
00:00 Aloitus
00:09 Alkuvuoden pääkohdat
00:49 Aktiviteetti kvartaalin aikana
01:28 Lähi-idän tilanteen vaikutukset
02:20 Liikevaihdon kehitys asiakkaittain
03:01 Kannattavuuden kehitys
04:33 Keskustelut asiakkaiden kanssa
05:04 Valmius AI-murrokseen nykyisellä henkilöstöllä
05:55 Muut uudelleenjärjestelyt
06:32 Tekoälyratkaisuiden osuus tulevaisuuden myynnistä
07:21 Fokusalueet haastavassa markkinassa