Kesäkuun kauppa kävi hieman vertailukautta tiheämmin
Keskon Päivittäistavarakaupan, Tokmannin ja Lindexin Stockmann-divisioonan kohdemarkkina, eli tavaratalo- ja hypermarketketjujen liikevaihto nousi 1,5 %:lla kesäkuussa. Kasvua tuki elintarvike- ja käyttötavarakauppa reilu prosentin nousuillaan. Käyttötavaroiden sisällä myynti nousi kodin ja vapaa-ajan tuoteryhmien osalta, mutta heikosta syklistä kärsivän pukeutumisen tuoteryhmän myynti laski noin prosentilla. Näkemyksemme mukaan kesäkuun myyntiin on vaikuttanut negatiivisesti kotimaan kolea sää, jota useat kaupanalan toimijat ovat jo Q2-tulosten yhteydessä tuskailleet. Siten heinäkuuhun siirryttäessä varastotasot sesonkitavaroiden osalta voivat olla hieman koholla, mikä tätä kautta aiheuttaisi painetta varaston kierron vauhdittamiselle. Arvioimmekin heinäkuun myynnin kehittyvän vauhdikkaasti sesonkituotteiden osalta suotuisamman sään johdosta, joskin suunniteltua heikommalla katerakenteella.
Kesko jäi konsernitasolla markkinasta
Keskon PT-kaupan kuluttaja-asiakasmyynti laski kesäkuussa prosentilla. Siten Kesko jäi markkinasta niin päivittäis- kuin käyttötavarakaupan osalta. Kesko kertoi Q2-tuloksen yhteydessä voittaneen markkinaosuutta hypermarket-myymälöissä, mikä yhdessä raportoitujen markkinatilastojen kanssa viittaa siihen, että negatiivinen kehitys johtuu puhtaasti supermarket ja/tai lähikauppa -konseptien vaisusta vetovoimasta. Onkin mahdollista, että Kesko ja kauppiaat joutuvat lisäämään toimenpiteitä näissä myymäläsegmenteissä saadakseen koko konsernin/kaupparyhmän käännettyä markkinaosuusmielessä nousuun. PT-kaupan yritysasiakaspuolella Kesko (eli Kespro) puolestaan kehittyi hieman markkinaa vauhdikkaammin, kun sekä yhtiön myynti (2,6 %) että markkina (2,0 %) kasvoivat.
Tokmannilla takana haasteellinen kvartaali
Kesäkuun markkinakehitys oli ylätasolla Tokmannin kannalta lievästi positiivista, kun päivittäistavaran sekä kodin ja vapaa-ajan tuoteryhmien myynti kehittyi positiivisesti. Yhtiö joutui kuitenkin antamaan negatiivisen tulosvaroituksen heinäkuussa, ja samalla se kertoi Q2:n myynnin ja tuloksen kehittyneen vaisusti etenkin Suomessa mm. vaisun sesonkimyynnin takia. Arviomme mukaan Tokmanni on siis jäänyt markkinakehityksestä etenkin vertailukelpoisten myymälöiden osalta, mikä mielestämme viestii joko väliaikaisista sisäisistä (esim. kansainvälistymisen tai SPAR-laajentuminen on herpaannuttanut arkipäiväistä tekemistä) tai pitkäjänteisemmistä rakenteellisista (konseptin vetovoimassa jotain vikaa) haasteista. Keskeistä sijoittajatarinan kannalta olisikin kääntää hieman ailahtelevasti kehittyneen Tokmanni-segmentin vire takaisin vähintään markkinan mukaiseen kasvuun ja tätä kautta varmistaa konsernille tuloskasvua Dollarstoren integraatioprosessin hidastavista vaikutusta huolimatta.
Stockmann-tavaratalojen kehitys markkinaa vauhdikkaampaa
Lindex-konserni raportoi jo aiemmin heinäkuussa Stockmann-tavaratalojen liikevaihdon Suomessa kehittyneen Q2:lla noin vertailukauden mukaisesti. Kesäkuussa Lindex-konsernille tärkeä pukeutumisen markkina laski prosentilla, ja koko Q2:n osalta jäi reilut 6 % vertailukaudesta. Stockmann-tavaratalojen kehitys on siis ollut markkinaa selvästi vahvempaa.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
