Copyright © Inderes 2011 - present. All rights reserved.
  • Uusimmat
  • Pörssi
    • Aamukatsaus
    • Osakevertailu
    • Pörssikalenteri
    • Osinkokalenteri
    • Analyysi
    • Artikkelit
    • Sisäpiirin kaupat
  • inderesTV
  • Mallisalkku
  • Foorumi
  • Premium
  • Femme
  • Opi
    • Sijoituskoulu
    • Q&A
    • Analyysikoulu
  • Meistä
    • Seurantayhtiöt
    • Tiimi

Esittelyssä Sammon liiketoiminta-alueet: Henkilöasiakkaat Pohjoismaissa

– Sampo
Sampo

Tiivistelmä

  • Näkemyksemme mukaan Henkilöasiakkaat Pohjoismaissa -segmentti on Sammon suurin ja arvonluonnin ytimessä, vastaten 44 prosenttia konsernin vakuutusmaksutuotoista vuonna 2024.
  • Odotamme segmentin kasvavan erityisesti moottoriajoneuvovakuutusten ja kotivakuutusten alueilla, joissa Sampo on markkinajohtaja Pohjoismaissa.
  • Arvioimme, että digitaalisten palveluiden kehittäminen ja asiakaspysyvyyden ylläpitäminen ovat keskeisiä tekijöitä segmentin tulevassa kasvussa ja kannattavuudessa.
  • Näkemyksemme mukaan segmentin vahva taloudellinen suorituskyky tukee Sammon underwriting-tuloksen kasvua, mikä on ollut keskimäärin 5,5 prosentin vuosikasvussa vuodesta 2021 lähtien.

Tämä sisältö on tekoälyn tuottamaa. Anna siihen liittyvää palautetta Inderesin foorumilla.

Sampo raportoi taloudellisesta kehityksestään neljällä segmentillä, jotka 
perustuvat sen operatiivisiin liiketoiminta-alueisiin: Henkilöasiakkaat
Pohjoismaissa, Henkilöasiakkaat Isossa-Britanniassa, Pohjoismaiden
yritysasiakkaat ja Pohjoismaiden Suurasiakkaat. Tässä blogisarjassa
esittelemme kaikki segmenttimme. Ensimmäisenä vuorossa on
Henkilöasiakkaat Pohjoismaissa.

Henkilöasiakkaat Pohjoismaissa on konsernin suurin segmentti ja
arvonluonnin ytimessä. Vuonna 2024 segmentin vakuutusmaksutuotot olivat
3,7 miljardia euroa, mikä vastasi 44 prosenttia koko konsernista. Kaikkiaan
Sampo palvelee noin 3,7 miljoonaa kotitaloutta Ruotsissa, Tanskassa,
Norjassa ja Suomessa. Päivittäinen liiketoiminta tapahtuu konsernin
pääasiakasbrändin Ifin kautta sekä muiden brändien, kuten Topdanmarkin
ja erilaisten white label -yhteistyökumppanuuksien avulla.

Vakuutuslajeittain tarkasteltuna moottoriajoneuvovakuutukset ovat
segmentin suurin tuoteryhmä vastaten lähes puolta
vakuutusmaksutuotoista. Suomessa Sampo oli yksi ensimmäisistä
vahinkovakuuttajista, joka 1920-luvulla alkoi tarjota
moottoriajoneuvovakuutuksia. Siitä lähtien moottoriajoneuvovakuutukset
ovat olleet avaintuotteitamme, ja tänä päivänä Sampo on selkeä
markkinajohtaja noin 24 prosentin markkinaosuudella Pohjoismaissa.
Sammon asema on erityisen vahva uusien autojen vakuutuksissa, erityisesti
Ruotsissa, jossa meillä on autonvalmistajien kanssa solmittujen pitkien
yhteistyösopimusten ansiosta yli 70 prosentin markkinaosuus.

Vakuutusmaksutuottojen jakauma vakuutuslajeittain (2024)

Näyttökuva 2025 09 23 Kello 14.42.15

 

Operatiiviset päämäärät

Sampo julkisti vuoden 2024 pääomamarkkinapäivässään taloudelliset
tavoitteet vuosille 2024–2026, joita tukevat eri segmenttien operatiiviset
päämäärät. Henkilöasiakkaat Pohjoismaissa -segmentille on asetettu kolme
ulkoisesti viestittyä päämäärää. Lisäksi koko Pohjoismaiden liiketoimintaa
koskevassa kahdessa päämäärässä segmentillä on keskeinen rooli.

  • Henkilöasiakkaat Pohjoismaissa, asiakaspysyvyys: 89 % tai korkeampi
  • Henkilöasiakkaat Pohjoismaissa, bruttomaksutulon kasvu 
    kotivakuutuksissa: >5 % (keskimäärin ajanjaksolla)
  • Henkilöasiakkaat Pohjoismaissa, digitaalinen myynti: >175 miljoonaa 
    euroa vuoteen 2026 mennessä (nostettu 160 miljoonasta Q1/2025)
  • Pohjoismaat, Bruttomaksutulon kasvu henkilövakuutuksissa: >7,5 
    prosenttia (keskimäärin ajanjaksolla)
  • Pohjoismaat, Sähköisten vahinkoilmoitusten osuus: >70 % vuoteen 
    2026 mennessä

Asiakaspysyvyys mittaa niiden kotitalouksien osuutta, jotka uusivat
vakuutuksensa vuosittain. Se on yksi tärkeimmistä tunnusluvuista sekä
vakuutusmaksutuottojen että -underwriting-tuloksen kannalta. Korkea
asiakaspysyvyys tarkoittaa vakaata ja ennustettavaa maksutulon kehitystä,
houkuttelevia ristiinmyyntimahdollisuuksia ja korkeampaa underwriting-
kannattavuutta, sillä olemassa olevien asiakkaiden säilyttäminen on
huomattavasti kustannustehokkaampaa kuin uusien hankkiminen
markkinointi- ja jakelukuluista johtuen. Lisäksi vakaa asiakaskanta tuo
tasapainoisen ja ennustettavan riskijakauman, kun taas äkillinen
asiakasvaihtuvuus voi häiritä riskien arviointia ja hinnoittelumalleja.

Korkean asiakaspysyvyyden saavuttaminen ei kuitenkaan ole helppoa. Se
edellyttää erinomaista asiakaspalvelua – kilpailukykyisistä hinnoista
helppokäyttöisiin digitaalisiin palveluihin ja nopeaan ja reiluun
vahinkojenkäsittelyyn. Tässä Sampo on parhaimmillaan, mikä on heijastunut
asiakaspysyvyyden säilymiseen korkealla ja vakaalla 89–90 prosentin tasolla
viime vuosina.

Omaisuusvakuutukset, eritoten kotivakuutukset, ovat yksi alueista, joilla
konserni näkee houkuttelevia kasvumahdollisuuksia. Kasvua tukevat laaja
digitaalinen tarjonta, monipuoliset jakelukanavat ja uudet kumppanuudet.
Vaikka Pohjoismaiden asuntomarkkinoiden kehitys on viime aikoina ollut
vaisuhkoa korkeiden korkojen ja matalan kuluttajaluottamuksen vuoksi,
Sammon omaisuusvakuutusten kasvu on ollut tavoitteiden mukaista – 6
prosenttia vuonna 2024 ja myös vuoden 2025 ensimmäisellä puoliskolla.

Toinen houkutteleva kasvualue segmentissä on henkilövakuutukset, kuten 
tapaturma- ja terveysvakuutukset. Julkisen terveydenhuollon kuormituksen
kasvaessa vuosi vuodelta täydentävien yksityisten terveyspalvelujen kysyntä
on kasvanut. Sampo tavoittelee keskimäärin yli 7,5 prosentin vuotuista
kasvua henkilövakuutuksissa koko Pohjoismaiden tasolla. Henkilöasiakkaat
Pohjoismaissa -segmentissä henkilövakuutusten bruttomaksutulo kasvoi 11
prosenttia vuonna 2024 ja vuoden 2025 ensimmäisellä puoliskolla.

Vakuutustuotteiden uusmyynnin osalta digitaaliset palvelumme ovat tärkein 
jakelukanava, sillä yli 50 prosenttia myynnistä kertyy digitaalisista
kanavista. Kasvunvaraa kuitenkin riittää, erityisesti Tanskassa, jossa
vahinkovakuutussektorin digitalisaatio on jäänyt jälkeen muista
Pohjoismaista. Vuonna 2024 digitaalinen myynti kasvoi 10 prosenttia, ja
vuoden 2025 ensimmäisellä puoliskolla se kiihtyi 12 prosenttiin. Kehitys etenee hyvin tavoitteemme mukaisesti, joka on saavuttaa yli 175 miljoonan
euron digitaalinen myynti vuoden 2026 loppuun mennessä.

Vaikka digitaaliset alustamme tarjoavat houkuttelevia 
kasvumahdollisuuksia, myynti on vain yksi osa digitaalista koneistoamme,
joka mahdollistaa ensiluokkaisen asiakaspalvelun. Vahingon sattuessa on
ensiarvoisen tärkeää, että vahinkojenkäsittelyprosessi toimii
moitteettomasti. Tavoitteemme on, että yli 70 prosenttia vahingoista
ilmoitetaan sähköisesti koko pohjoismaisella tasolla vuoteen 2026
mennessä. Vahinkoilmoitusten tekeminen digitaalisten kanavien kautta
nopeuttaa käsittelyä, parantaa asiakastyytyväisyyttä ja parantaa
kustannustehokkuutta. Vahinkojen käsittely on yksi niistä osa-alueista,
joissa käytämme yhä enenevissä määrin tekoälyn apua esimerkiksi
ajoneuvovahinkojen korjausarvioinnissa. Segmentin (pois lukien
Topdanmark) osalta jo 64 prosenttia vahingoista ilmoitettiin sähköisesti
vuoden 2025 ensimmäisellä puoliskolla.

Vakuutusteknisen tuloksen kasvu liikevaihdon kautta

Konsernin suurimpana segmenttinä Henkilöasiakkaat Pohjoismaissa on ollut
keskeinen ajuri Sammon underwriting-tuloksen kasvussa. Kehitystä on
tukenut orgaaninen maksutulon kasvu.

Vuodesta 2021 lähtien segmentin bruttomaksutulo on kasvanut keskimäärin
5,5 prosenttia, ja kasvu on viime aikoina kiihtynyt. Vuoden 2025
ensimmäisellä puoliskolla kasvu oli 8,6 prosenttia. Tätä tukivat korkea ja
vakaa asiakaspysyvyys, korvausinflaation kattaneet hinnantarkistukset sekä
positiivinen kehitys sekä asiakasmäärissä että vakuutettujen kohteiden
määrässä.

Vertailukelpoinen bruttomaksutulon kasvu (2021-H1/2025)

Näyttökuva 2025 09 23 Kello 14.47.18

Skaalaetujen ja digitaalisten ratkaisujen laajemman hyödyntämisen ansiosta
Henkilöasiakkaat Pohjoismaissa nauttii korkeammista underwriting-
marginaaleista kuin konsernin yrityssegmentit, mikä näkyy matalampina
yhdistettyinä kulusuhteina. Lisäksi yhdistetyn kulusuhteen volatiliteetti on
yleensä pienempää, sillä yritysasiakasliiketoiminnat altistuvat satunnaisille
suurvahingoille. Sääolosuhteet kuitenkin voivat vaikuttaa merkittävästi
Henkilöasiakkaat Pohjoismaissa -segmenttiin, erityisesti talvikvartaaleilla
(Q1 ja Q4). Esimerkiksi vuoden 2025 ensimmäisellä neljänneksellä
sääolosuhteet olivat hyvin leudot, kun taas vuoden 2024 vertailukaudella
koettiin haastavin talvi 10 vuoteen. Tämä johti 4,6 prosenttiyksikön
muutokseen yhdistetyssä kulusuhteessa raportointikausien välillä.

Yhdistetty kulusuhde (2021-H1/2025)

Näyttökuva 2025 09 23 Kello 14.48.31

Kurinalaisen underwriting-toiminnan ja jatkuvien kustannustehokkuuden
parannusten yhdistelmä on mahdollistanut, että vahva maksutulon kasvu on
johtanut houkuttelevaan underwriting-tuloksen kasvuun. Vuonna 2024
segmentin underwriting-tulos kasvoi 6 prosenttia ja vuoden 2025
ensimmäisellä puoliskolla peräti 24 prosenttia, joskin osin suotuisan
vahinkoympäristön tukemana.

Yhteenvetona voidaan todeta, että Henkilöasiakkaat Pohjoismaissa 
-segmentti on Sammon arvonluonnin ytimessä. Hyödyntämällä digitaalisia
valmiuksiamme ja tarttumalla kasvumahdollisuuksiin, kurinalaista
underwriting-toimintaa unohtamatta, osakkeenomistajat voivat odottaa
segmentiltä vakaata ja ajan myötä kasvavaa tuloskehitystä.

Seuraavassa blogikirjoituksessa esittelemme Henkilöasiakkaat Isossa-
Britanniassa -segmentin, joka on konsernin nopeimmin kasvava segmentti.

Mirko Hurmerinta, sijoittajasuhdepäällikkö, Sampo Oyj

Miksi sijoittaa Sampoon? IR-blogi esittelee Sampoa sijoituskohteena ja
tarjoaa tietoa konsernin liiketoiminnoista ja markkinoista.
www.sampo.com/irblogi

Pysy ajan tasalla
Yhtiöjulkaisut

Sampo on Pohjoismaiden suurin vahinkovakuuttaja, joka tarjoaa palveluja kaikissa Pohjoismaissa sekä asiakas- ja tuotesegmenteissä. Konserni on myös merkittävä toimija Ison-Britannian kasvavilla digitaalisilla vahinkovakuutusmarkkinoilla. Konsernin asiakasbrändejä vakuutustoiminnassa ovat If, Topdanmark ja Hastings. Sampo palvelee 8 miljoonaa asiakasta ja sen bruttomaksutulo oli vuonna 2024 lähes 10 miljardia euroa. Konsernilla on yli 14 000 työntekijää Pohjoismassa, Isossa-Britanniassa ja Baltiassa. Sampo on listattu Helsingin, Tukholman ja Kööpenhaminan pörsseihin.

Lue lisää yhtiösivulla

Tunnusluvut06.08.

202425e26e
Liikevaihto8 387,09 049,39 643,7
kasvu-%11,3 %7,9 %6,6 %
EBIT (oik.)1 708,71 843,91 859,3
EBIT-% (oik.)20,4 %20,4 %19,3 %
EPS (oik.)0,540,540,57
Osinko0,340,380,42
Osinko %4,3 %3,8 %4,2 %
P/E (oik.)14,618,517,6
EV/EBITDA14,915,414,8

Foorumin keskustelut

@Mirko_Sampo_IR oli tottakai messissä Sijoittaja 2025 -tapahtumassa Inderes Sampo sijoituskohteena | Sijoittaja 2025 - Inderes Aika: 28.11.2025...
28.11.2025 klo 19.41
- Sijoittaja-alokas
13
Allekirjoittanut päivystää ylihuomenna sijoitusmessuilla. Saa tulla moikkaamaan Sijoittaja Etusivu - Sijoittaja Sijoittaja 2025 Messukeskuksessa...
24.11.2025 klo 11.25
- Mirko/Sampo IR
26
Tuore analyytikkokonsensus löytyy saitilta: https://www.sampo.com/fi/sijoittajat/analyytikkotietoa/konsensusennusteet/ Olemme vaihtaneet palveluntarjo...
19.11.2025 klo 12.30
- Mirko/Sampo IR
20
Sammon Q3 oli, kuten englanniksi sanotaan: Rock Solid. Lukumääräisesti vakuuttava ja suorituskyvyltään vakaa. Raporttia käsitellään tarkemmin...
17.11.2025 klo 9.03
- Isa Hudd
22
Kirjoittelin Nallen uusimmasta kirjasta eri näköisiä hajatelmia tuonne kirjallisuusketjuun. Koska valtaosa kommenteista koskee Sampoa, niin ...
7.11.2025 klo 7.45
- Sauli Vilen
21
Tässä on Salen yhtiöraportti Sammosta Q3:n jälkeen. Sammon Q3-raportti oli numeroiden valossa erinomainen, mutta operatiivisesti raportti ei...
6.11.2025 klo 8.28
- Sijoittaja-alokas
19
Nordea julkaisi päivitetyn Sampo-analyysinsä Q3-tuloksen jäljiltä. Suositus (OSTA) ja tavoitehinta (11,00 €) pysyvät ennallaan.
6.11.2025 klo 7.48
- KuHa
26

Luetuimmat artikkelit

USA:n Black Week sai aikaan yllätysostot
02.12.2025 Artikkeli
Nousuviikko takana, Saksa pääsi eteenpäin megabudjetissaan
01.12.2025 Artikkeli
Suomen talouskasvu: ”Joka päivä ja joka ikinen yö sinua ajattelen”
25.11.2025 Artikkeli
Laskuviikko takana, AI-huolet yltävät myös bondimarkkinalle
24.11.2025 Artikkeli
USA:n työllisyysluvut: Fedin majakassa välähti valo
20.11.2025 Artikkeli
Sosiaalinen media
  • Inderes Foorumi
  • Youtube
  • Facebook
  • Instagram
  • X (Twitter)
  • Tiktok
  • Linkedin
Yhteystiedot
  • info@inderes.fi
  • +358 10 219 4690
  • Porkkalankatu 5
    00180 Helsinki
Inderes
  • Meistä
  • Tiimi
  • Avoimet työpaikat
  • Inderes sijoituskohteena
  • Palvelut pörssiyhtiöille
Sivusto
  • UKK
  • Käyttöehdot
  • Tietosuojaseloste
  • Vastuuvapauslauseke
Inderesin vastuuvapauslauseke löytyy täältä. Kunkin Inderesin aktiivisessa seurannassa olevan osakkeen tarkemmat tiedot löytyvät kunkin osakkeen omilta yhtiösivuilta Inderes-sivustolla. © Inderes Oyj. Kaikki oikeudet pidätetään.