EU ottaa haasteen vastaan SpaceX:ltä: Airbus, Thales ja Leonardo yhdistävät voimansa
Tiivistelmä
- Airbus, Thales ja Leonardo yhdistävät satelliittiliiketoimintansa luodakseen 11,6 miljardin dollarin arvoisen eurooppalaisen toimijan, joka kilpailee SpaceX:n ja Kiinan kanssa.
- Project Bromo pyrkii konsolidoimaan Euroopan satelliittiteollisuuden ja kehittämään nopeampia ja edullisempia satelliittijärjestelmiä.
- Poliittiset ja hallinnolliset haasteet voivat viivästyttää hanketta, mutta yhtiöt ovat lähellä sopimusta, ja Toulouse on todennäköinen pääpaikka.
- Satelliittimarkkinan odotetaan kasvavan merkittävästi, ja Euroopan on konsolidoitava teollisuutensa pysyäkseen kilpailukykyisenä.
Tämä sisältö on tekoälyn tuottamaa. Anna siihen liittyvää palautetta Inderesin foorumilla.
Automaattikäännös: Alkuperäinen julkaistu ruotsiksi 22.10.2025 klo 11.28 GMT. Anna palautetta täällä.
Lähde: Aerospace Global News Alan jättiläiset Airbus, Thales ja Leonardo valmistelevat satelliittiliiketoimintojensa yhdistämistä uudeksi yhtiöksi, jonka arvo on 11,6 miljardia dollaria. Tavoitteena on luoda eurooppalainen vastavoima SpaceX:lle, Amazonille ja Kiinan kasvaville avaruusteollisuuksille sekä ottaa haasteeksi tulevaisuuden satelliittimarkkinat.
Eurooppa ottaa historiallisen askeleen, jotta se ei jäisi jälkeen niin kutsutussa ”uudessa avaruuskilpailussa”. Kolme teollisuusjättiä Airbus, Thales ja Leonardo ovat päässeet sopimukseen satelliittidivisiooniensa yhdistämisestä Project Bromo -työnimellä kulkevassa hankkeessa. Kaupan arvoksi on arvioitu noin 130 miljardia kruunua, ja se loisi yhtenäisen eurooppalaisen toimijan, joka pystyisi kilpailemaan markkinoilla, joilla SpaceX:n Starlink jo hallitsee.
Miksi tämä on tärkeää?
Globaali satelliittimaisema on muuttunut perustavanlaatuisesti viime vuosina. Elon Muskin Starlink on laukaissut lähes 9 000 satelliittia matalalle maan kiertoradalle (LEO) ja suunnittelee tuhansia lisää vuoteen 2026 mennessä. Tämä strategia on mullistanut laajakaistatoimitukset ja alentanut kustannuksia. EU:n valmistajat, jotka ovat perinteisesti rakentaneet vähemmän mutta paljon kalliimpia geostationaarisia satelliitteja, ovat nyt joutuneet miettimään uudelleen.
Project Bromon tavoitteena on:
-
Euroopan hajanaisen satelliittiteollisuuden konsolidointi
-
Skaalata tuotantoa vastatakseen Yhdysvaltojen ja Kiinan kilpailuun
-
Nopeampien, edullisempien ja joustavampien satelliittijärjestelmien luominen
-
Rakentaa alustan sekä siviili- että sotilaallisille avaruushankkeille EU:ssa
Politiikka – mahdollinen jarruttaja
Tie kauppaan on kuitenkin kaukana kitkattomasta. Kysymykset hallinnosta, arvostuksesta ja eri toimintojen sijoittamisesta nähdään viivästyttävinä tekijöinä. Myös EU-komissio voi asettaa kapuloita rattaisiin, sillä kilpailuviranomaiset ovat aiemmin estäneet fuusioyrityksiä alalla. Lähteet kuitenkin kertovat, että kolme yhtiötä ovat nyt lähellä lopullista sopimusta, ja Toulouse on todennäköinen pääpaikka.
Koska Airbusilla, Thalesilla ja Leonardolla on kaikilla valtiollisia omistajia, tarvitaan myös poliittinen hyväksyntä Ranskalta, Italialta ja Saksalta. Toistaiseksi signaaleja on kuvailtu ”varovaisen positiivisiksi”.
Markkina vahvassa kasvussa
Taustalla on, että satelliittimarkkinan odotetaan kasvavan räjähdysmäisesti tulevan vuosikymmenen aikana. Konsulttiyhtiö Novaspace ennustaa, että vuoteen 2035 mennessä toteutetaan yli 43 000 satelliittia, mikä vastaa noin 665 miljardin dollarin arvoa valmistuksessa ja palveluissa. Ilman konsolidointia Eurooppa uhkaa jäädä kroonisesti jälkeen, kun Yhdysvallat ja Kiina standardoivat ja massatuottavat järjestelmiään.
Uudet tehtaat vahvistavat ekosysteemiä
Samanaikaisesti käynnissä on rinnakkaisia investointeja. Roomassa Thales Alenia Space on hiljattain avannut yli 100 miljoonan dollarin arvoisen, pitkälle automatisoidun ”Space Smart Factoryn”, joka pystyy valmistamaan yli 100 satelliittia vuodessa. Investointia tukee Italia, ja sitä pidetään mallina tulevalle tuotannolle kaikkialla Euroopassa.
Mitä seuraavaksi?
Jos Project Bromo toteutuu, uusi eurooppalainen avaruusjätti voi olla valmis kahden vuoden kuluessa. Se antaisi EU:lle vahvemman teollisen alustan, jolla se voisi:
-
Aseman puolustaminen globaalissa satelliittiteollisuudessa
-
Puolustus- ja viestintäjärjestelmien strategisen autonomian turvaaminen
-
Hyödyntää avaruuspohjaisten laajakaistaverkkojen räjähdysmäistä kasvua
Analyytikot näkevät, että tämä voi olla Euroopan ehkä viimeinen mahdollisuus haastaa vakavasti amerikkalaiset ja kiinalaiset jättiläiset alalla, jossa voittajat saavat hallintaansa sekä tulevaisuuden digitaalisen infrastruktuurin että miljardimarkkinat.
