Federal Reserven korkopäätös huomenna: Esirippu avautuu pian
Federal Reserven huomisesta korkopäätöksestä haetaan signaaleja ohjauskorkojen laskun puolesta. Yhdysvaltain talous pauhaa edelleen hyvässä vauhdissa, mutta inflaatiopaineet ovat rauhoittumaan päin. Markkinaodotuksissa pohditaan nyt kuumeisesti sitä, koska esirippu ohjauskoron laskuille avautuu.
Vielä huomisessa kokouksessa ei korkoihin odoteta muutoksia, mutta sen jälkeen voi jo tapahtua. FedWatchin koostamissa odotuksissa tilanne on mielenkiintoinen, sillä todennäköisyydet maaliskuun kokoukselle ovat lähes tasan sen välillä, lasketaanko korkoja vai pidetäänkö ne ennallaan 5,25-5,5 %:ssa. Mikäli Federal Reservessä halutaan tehdä vähänkään proaktiivista rahapolitiikkaa, syitä rahapolitiikan keventämiselle olisi jo olemassa. Vaikka Yhdysvaltain talouskasvu oli Q4:llä vahvaa ja pitkälti kuluttajavetoista (kuluttajakysynnän kontribuutio talouskasvuun oli reilusti yli puolet), talouskuvan odotetaan kuluvana vuonna pitkälti himmenevän ja kasvuennusteet ovat viime vuodesta puolittuneet. Työmarkkinakin on vahva, muttei ihan niin yltiöpäisen vahva kuin aikaisemmin. Ja inflaatio on hidastunut keskuspankin odotusten mukaan. Fedin tarkkaan seuraama PCE-hintaindeksi oli joulukuussa 0,2 % kk-tasolla ja 2,6 % vuodentakaisesta (pohjahintaindeksi 2,9 % vuodentakaisesta). Inflaatiomielessä Yhdysvalloissa ollaan siis selvimmillä vesillä kuin euroalueella, jossa pohjahintaindeksit nousivat edelleen yli 3 %:n tahdilla.
Rahtikustannusten vaikutus vaihtelee
Geopoliittinen tilanne tuo kuitenkin mutkia matkaan keskuspankeille. Punaisenmeren konflikti on pakottanut merkittävän osan maailmankaupan rahdista kiertämään Afrikan, mikä pidentää kuljetusaikoja ja lisää kustannuksia. TS Lombardin kuvion mukaan Yhdysvallat ottaisi pienemmän osuman tilanteesta kuin moni Euroopan maa, mikäli rahtikustannukset suhteutetaan talouden kokoon. Suurimpia kärsijöitä ovat pienet taloudet, jotka ovat kaukana, kuten Uusi-Seelanti. TS Lombardissa on myös mallinnettu kuljetuskustannusten vaikutuksia kuluttajahintoihin kehittyneissä talouksissa, ja haarukka näyttää maltilliselta: 0,4-0,7 %:n vaikutus inflaation päälukuihin ja 0,2 %:n vaikutus pohjahintoihin.
Vaikutus olisi tämän perusteella siis maltillinen, mutta kysymysmerkkinä tietenkin on, miten siihen vastataan. Mikäli otetaan koronapandemia verrokiksi, nousua kuljetuskustannuksissa katsotaan ainakin aluksi todennäköisesti sormien läpi. Luonnollisesti tilanteen pitkittyessä ja konfliktin kärjistyessä tilanne on tyystin toinen, etenkin jos öljymarkkinallakin aletaan tarjontashokkien uhkaan toden teolla reagoimaan. Riski on siis olemassa, mutta vielä ei ole aihetta suureen huoleen.
Kuvio. Tuonnin kuljetuskustannusten osuus bkt:sta, %. Lähde: TS Lombard
Huomisessa lehdistötilaisuudessa huomio keskittyy jälleen pääjohtaja Powelliin ja näkemyksiin siitä, ollaanko ohjauskoron laskuista jo puhuttu ja jos, niin saadaanko ajoitukseen tarkennusta. Näyttämö on siis huomenna Powellin, ja odotukset ladattu siihen, että koronlaskujen esirippu aukeaa seuraavan kahden kokouksen sisällä.
Tuttuun tapaan kommentit päätöksestä luvassa Sijoitusfoorumilla Pörssien suunta -ketjussa klo 21. Tervetuloa seuraamaan!