Copyright © Inderes 2011 - present. All rights reserved.
  • Uusimmat
  • Pörssi
    • Aamukatsaus
    • Osakevertailu
    • Pörssikalenteri
    • Osinkokalenteri
    • Analyysi
    • Artikkelit
    • Sisäpiirin kaupat
  • inderesTV
  • Mallisalkku
  • Foorumi
  • Premium
  • Femme
  • Opi
    • Sijoituskoulu
    • Q&A
    • Analyysikoulu
  • Meistä
    • Seurantayhtiöt
    • Tiimi

Ruokakaupasta on tulossa todellisten jättiläisten pelikenttä

– Arhi Kivilahti
Kesko

Samaan aikaan, kun meillä Suomessa pohditaan ruoan verkkokaupan kasvua, maailmalla kaupan alan todelliset jättiläiset alkavat investoida ruokaan entistä kovemmin.

Walmart on jo 1990-luvun alusta asti ollut maailman suurin kaupan alan yritys sekä suurin ruokakauppias. 2010-luvulla Walmartin haastajia on alkanut ilmaantua horisonttiin. Ensimmäinen merkittävämpi merkki siitä oli Amazonin historian ylivoimaisesti suurin yritysosto: Whole Foods $13,5 miljardilla. Amazon ei kuitenkaan ole onnistunut saamaan Whole Foodsista mitään irti.

"Siinä missä ruokakauppa porskuttaa historiallisissa kasvuluvuissa läpi maailman, on Whole Foodsin myynti matanut nolla-tasolla."

Whole Foodsin epäonnistumisen ohella, tai juuri siksi, Amazon on kehittänyt ruokakauppaansa muissakin yhteyksissä. Amazon Go -kassattoman myymälän sanotaan olevan yhtiön historian suurin kehitysohjelma, joka on maksanut satoja miljoonia ja kestänyt vuosia. Tämän ohella Amazon on alkanut rakentamaan Whole Foodsin rinnalle toista ruokakauppaketjua, Amazon Freshiä. Lisäksi yhtiö on investoinut merkittävästi ruokakaupan tukkuriin Spartan Nashiin.

Kiinassa jättiläiset alkavat liikehtiä

Samaan aikaan, kun Amazon Yhdysvalloissa kehittelee ruokakaupan konseptejaan, ovat Tyynenmeren toisella puolen kiinalaiset jättiläiset aktivoituneet. Alibaba on jo vuosia kehitellyt Hema-ruokakauppojaan kohti uuden ajan ruokakaupan ja ravintolan symbioosia. Tämän innoittamana yhtiö investoi hiljattain peräti $3,6 miljardia ostaakseen hypermarket-ketju Sun Artin.

Kiinan toistaiseksi toiseksi suurin verkkokauppa JD.com on myös hiljattain aktivoitunut ruoan myymisessä. Muutama vuosi sitten JD investoi yhdessä Walmartin kanssa kiinalaiseen ruoan kuljetusyhtiöön Dada-JD Daojaan noin $500 miljoonaa. He ovat myös kertoneet ruoan olevan heidän nopeimmin kasvava osa, johon he tulevat satsaamaan suuresti tulevaisuudessa.

Alibaban haastajiksi hurjaa vauhtia kasvava Pinduoduo puolestaan on alusta asti rakentanut malliaan palvelemaan nimenomaan pieniä ruoan tuottajia. Merkittävä osa heidän noin $250 miljardin alustan kaupan arvosta tulee ruoasta. Pinduoduo on kasvanut hengästyttävää vauhtia. Vain viidessä vuodessa he ovat onnistuneet kasvattamaan käyttäjämääränsä jo 3/4-osaan Alibaban käyttäjämääristä (20 vuodessa luotu). Pinduoduo keräsi hiljattain markkinoilta peräti $6,5 miljardia rahaa nimenomaan kehittääkseen ruoan jakeluaan ja myyntiään.

Isoja liikkeitä odotettavissa maailman suurimmilta yhtiöiltä

Yllä kuvatut liikkeet vain osoittavat, kuinka ruoka on alkanut kiinnostamaan maailman suurimpia ja parhaiten resursoituja yrityksiä. Amazonin ja Alibaban kaltaisten yritysten resurssit tai Pinduoduon kasvu tulevat olemaan iso haaste jokaiselle ruokakaupassa toimivalle yritykselle.

"Ruoka on pitkään ollut yksi digitalisaation, etenkin verkkokaupan, hitaimmista linnakkeista. Tähän luvassa muutoksia."

Vaikka muutoksen syklit ruokakaupassa ovat hyvin hitaita, jopa vuosikymmeniä, lienee isoja muutoksia edessä. Menee vielä muutama vuosi ennen kuin nämä jätit saavat aisansa siihen kuntoon, että näemme isompia muutoksia. Kuten aina ennenkin, muutokset siirtyvät Yhdysvalloista ja Kiinasta viiveellä Eurooppaan ja vielä pidemmällä viiveellä Suomeen. Kaikki kaupan suuret konseptit ovat kuitenkin rantautuneet ennen pitkää myös Suomeen.

Tulee olemaan mielenkiintoista mitkä toimijat ovat Pohjoismaissa parhaiten valmiina, kun ruokakaupan isommat muutokset alkavat tapahtumaan. Muutoksen reagointi on usein toimimista siinä vaiheessa, kun muutos on jo hyvin pitkälle.

Ruokakauppa on selkeästi kaupan alan suurin osa. Ruoan arvoketju on yksi maailmantalouden keskeisiä elementtejä. Siitä haluavat osansa myös maailman merkittävimmät yhtiöt.

Arhi Kivilahti

Arhi Kivilahti (PhD) on työskennellyt urallaan muun muassa tutkijana Aalto-yliopistossa, vierailevana tutkijana Oxfordin yliopistossa, verkkokaupan konsulttina, kehitystehtävissä Keskossa sekä yrittäjänä. Arhi Kivilahden näkemykset eivät edusta Inderesin näkemystä, eikä niitä ole syytä tulkita sijoitussuosituksena.

Aiemmat kirjoitukset

  • Kenelle ovi aukeaa ruokakaupassa (10.2.2021)
  • Mitä tämä viikko opetti kaupan alan tilanteesta? (1.11.2020)
  • Mihin ruoan verkkokauppa on menossa? (1.10.2020)
  • Mihin kotimainen ruokakauppa on menossa? (29.9.2020)
  • Target: 2020-luvun tavaratalo (23.9.2020)
  • Mikä määritteli kaupan 2010-lukua? (21.9.2020)
  • Amazon osa 2: Amazonin kasvu hyödyttää muitakin (verkko)kauppoja (17.9.2020)
  • Mitä Amazonin vaikutuksesta voimme oppia Australiasta ja Saksasta? (16.9.2020)
  • Miten Amazon tulee vaikuttamaan kaupan myyntiin? (14.9.2020)

Kesko on vuonna 1940 perustettu suomalainen kaupan alan toimija. Yhtiö toimii päivittäistavarakaupassa, rakentamisen ja talotekniikan kaupassa sekä autokaupassa. Keskon ketjutoimintaan kuuluu liikkeitä esimerkiksi Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Virossa, Latviassa, Liettuassa ja Puolassa. K-ryhmä on Suomen suurin ja Pohjois-Euroopan suurimpia kaupan alan toimijoita. Yhtiön kotipaikka ja päätoimitilat sijaitsevat Helsingissä.

Lue lisää yhtiösivulla

Tunnusluvut03.02.2021

202021e22e
Liikevaihto10 669,210 504,510 713,0
kasvu-%−0,5 %−1,5 %2,0 %
EBIT (oik.)567,5570,5578,1
EBIT-% (oik.)5,3 %5,4 %5,4 %
EPS (oik.)0,970,991,00
Osinko0,750,770,80
Osinko %3,8 %4,2 %4,4 %
P/E (oik.)20,518,518,2
EV/EBITDA9,38,98,9

Foorumin keskustelut

Kauppa hurahti käyntiin syyskuussa – erikoiskaupan liikevaihto kasvamassa tänä vuonna | Kauppalehti
22 tuntia sitten
- Alamäki
16
Ei oo siihen ketsuppiin tarvittavien tomaattien tamia vielä edes istuttaa ja eilen tuli signaalia että saa siemenpussin antaa vielä olla kaapissa...
eilen
- Jukka
7
Näin se on aina ollut, että suurin osa asuntojen ostajista haluaa muuttovalmiiseen asuntoon. Mutta näitä priimakuntoisia käytettyjä asuntoja...
eilen
- Alamäki
9
Käytettyjen kaupassa kysyntä keskittyy kuitenkin hyväkuntoisiin asuntoihin, eli niihin missä remontin tarve on vähäisintä. Pari otsikkoa, jutut...
eilen
- Jukka
2
Eilisessä Kauppalehdessä tästä oli asiaa. Koostin siitä osia. Vaikka uudiskauppa ei oikein suju, niin Kesko hyötyy varsin mukavasti käytettyjen...
eilen
- Alamäki
12
Olisi tietty ihan hyvä linkittää myös lähteet tänne. Teen sen puolestasi: Elokuun 2025 asuntokauppakatsaus: Omakotitalokauppa vetää pirteästi...
eilen
- JuhaR
11
Tähän voisi lisätä tiedon että ketä tässä lainataan, ja mikä on lähdetieto. Lukija pystyisi näin paremmin arvioimaan tiedon luotettavuutta. ...
eilen
- Lexus
20

Luetuimmat artikkelit

Talouden myyttejä murtamassa: Saksan teollisuus on menneen talven lumia
10.12.2025 Artikkeli
On pakko painaa pitkää päivää? Ekonomisti fundeeraa
04.12.2025 Artikkeli
USA:n Black Week sai aikaan yllätysostot
02.12.2025 Artikkeli
Nousuviikko takana, Saksa pääsi eteenpäin megabudjetissaan
01.12.2025 Artikkeli
Nousuviikko takana, USA:n työllisyystaantuma ei edelleenkään luvuissa
08.12.2025 Artikkeli
Sosiaalinen media
  • Inderes Foorumi
  • Youtube
  • Facebook
  • Instagram
  • X (Twitter)
  • Tiktok
  • Linkedin
Yhteystiedot
  • info@inderes.fi
  • +358 10 219 4690
  • Porkkalankatu 5
    00180 Helsinki
Inderes
  • Meistä
  • Tiimi
  • Avoimet työpaikat
  • Inderes sijoituskohteena
  • Palvelut pörssiyhtiöille
Sivusto
  • UKK
  • Käyttöehdot
  • Tietosuojaseloste
  • Vastuuvapauslauseke
Inderesin vastuuvapauslauseke löytyy täältä. Kunkin Inderesin aktiivisessa seurannassa olevan osakkeen tarkemmat tiedot löytyvät kunkin osakkeen omilta yhtiösivuilta Inderes-sivustolla. © Inderes Oyj. Kaikki oikeudet pidätetään.