Tämä sisältö on tekoälyn tuottamaa. Anna siihen liittyvää palautetta Inderesin foorumilla.
Yhdysvaltain inflaatio on pysynyt Federal Reserven kahden prosentin tavoitteen yläpuolella niin pitkään, että herää epäilys keskuspankin antaneen hiljaisen suostumuksen korkeampaan tasoon. Nyt huolena on, että nousu vain jatkuu.
Lähde: LSEG
Sekä Yhdysvaltain kuluttaja- että PCE-inflaatio ovat ylittäneet kahden prosentin tavoitteen joka kuukausi viiden vuoden ajan. Maaliskuussa PCE-inflaatio kiihtyi 3,5 prosenttiin, korkeimmalle tasolle lähes kolmeen vuoteen. Nousu edelliskuusta oli 0,7 prosenttiyksikköä, mikä puolestaan on ripein vauhti viiteen vuoteen.
Tilanne uhkaa pahentua merkittävästi. Hormuzinsalmen sulkeminen on nostanut energian hintoja niin voimakkaasti, että neljän prosentin kokonaisinflaatio on nopeasti tulossa todellisuudeksi. Bensiinin hinta on noussut lähes 50 prosenttia sodan alusta, lentopetroli yli 90 prosenttia. Clevelandin Fedin reaaliaikainen malli ennustaa inflaation kiihtyvän toukokuussa edelleen 3,7 %:iin vuodentakaisesta.
Keskeisenä kysymyksenä on, siirtyvätkö energiahintojen nousut ydininflaatioon, joka maaliskuussa oli 3,2 prosentissa. Mitä pidempään energian hinnat pysyvät korkealla, sitä todennäköisemmin ne valuvat laajemmin talouteen. Ainakin toistaiseksi näihin laajempiin vaikutuksiin suhtaudutaan maltilla, sillä pidemmän aikavälin inflaatio-odotukset esimerkiksi Michigan-kuluttajaluottamuskyselyissä ovat tulleet jo alas huipuiltaan.
Lähde: LSEG
Ajoitus on hankala tulevalle Fedin pääjohtaja Kevin Warshille, joka haluaa myllätä keskuspankin mittareita ja on ehdottanut myös inflaatiomittarin vaihtamista ns. “trimmed mean”-mittareihin. Kyseisten Dallasin ja Clevelandin Fedin koostamien mittareiden mukaan inflaatio on tosin maltillisempi, 2,3-2,9 % tällä erää. Kollegoiden vakuuttaminen mittareiden paremmuudesta on kuitenkin vaikeaa, kun perinteiset mittarit palavat punaisella.