Copyright © Inderes 2011 - present. All rights reserved.
  • Uusimmat
  • Pörssi
    • Aamukatsaus
    • Osakevertailu
    • Pörssikalenteri
    • Osinkokalenteri
    • Analyysi
    • Artikkelit
    • Sisäpiirin kaupat
    • Transkriptit
  • inderesTV
  • Mallisalkku
  • Foorumi
  • Premium
  • Femme
  • Nora AI
  • Opi
    • Sijoituskoulu
    • Q&A
    • Analyysikoulu
  • Meistä
    • Seurantayhtiöt
    • Tiimi
Analyytikon kommentti

Vaalimainonta piristi mediamainontaa maaliskuussa

– Petri GostowskiPääanalyytikko

Kantar TNS:n julkaisemien tietojen perusteella Suomen mediamainonta kasvoi maaliskuussa vajaa 9 % vuodentakaisesta. Kasvuun vaikutti merkittävästi vaalimainonta, jota ilman mediamainonta laski reilu 2 %. Kumulatiivisesti mediamainonta on kivunnut maaliskuun ansiosta 1 %:n plussalle tammi-maaliskuussa 2023.

Suurimmista mediaryhmistä verkkomedia sekä painettu sanomalehtimainonta kasvoivat 6 % vertailukaudesta. Vastaavasti televisiomainonta vahvistui noin 2 % vertailukaudesta. Mainostajaryhmistä merkkimainonta vahvistui peräti vajaa 18 % vertailukaudesta, kun vähittäiskaupan mainonta laski 2 % ja luokiteltu ilmoittelu laski 2 % vuoden takaisesta. Avoimien työpaikkojen ilmoittelu laski edelleen jyrkästi (-26 %).

Laskelmiemme mukaan Suomen mediamainonta muodosti vuonna 2022 Alma Medialla ja Sanomalla vajaan viidenneksen yhtiöiden liikevaihdosta, Ilkka-Yhtymällä noin 15 % ja PunaMusta Medialla noin 6 %. Siten mediamainonnan kehityksen muutokset ovat olennainen tulosajuri mediayhtiöille. Huomioitavaa on kuitenkin, että mediasektorin yhtiökohtainen kehitys voi poiketa kokonaismarkkinan kehityksestä, sillä eri mediaryhmien suhteelliset osuudet vaihtelevat yhtiöittäin huomattavasti. Mediayhtiöistä Alma Media raportoi Q1-tuloksensa jo viime perjantaina (yhtiöraportti luettavissa täällä), kun taas muut yhtiöt raportoivat seuraavan kahden viikon aikana.

Sisäänkirjautuminen vaadittu

Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille

Luo ilmainen tunnus
Pysy ajan tasalla
Alma Media
Sanoma
Ilkka
Rebl Group

Foorumin keskustelut

Vuoden aikajanalla isoin vaihtopäivä tänään. Kaks isointa kauppaa oli 23321 kpl hintaan 12,63€/kpl ja 98157 kpl hintaan 12,75€/kpl. Erikoisen...
28.11.2025 klo 18.10
- Lenheeti
5
Alman talousjohtaja Taru Lehtinen oli kertomassa yhtiöstään Sijoittaja 2025 -tapahtumassa. Inderes Alma Media sijoituskohteena | Sijoittaja ...
27.11.2025 klo 13.12
- Sijoittaja-alokas
2
Petri on tehnyt uuden yhtiöraportin Almasta Q3:n jälkeen. Alma Median Q3-luvut jäivät hieman tuoreen ohjeistuksen noston seurauksena kohonneista...
3.11.2025 klo 7.34
- Sijoittaja-alokas
4
Kai Telanne oli Petrin haastateltavana Q3-tulosjulkistuksen jälkeen. Inderes Alma Media Q3'25: Kiihtyvällä tahdilla kohti taloudellisia tavoitteita...
31.10.2025 klo 13.49
- Sijoittaja-alokas
4
Jeps, tiukka on arvostus ja myös analyytikko toteaa että korkeasta rimasta jäätiin… Helppo kuitenkin pitää Alman lapuista kiinni, kun on hankittu...
31.10.2025 klo 7.31
- Opa
11
Hyvä on tulos! Onkohan markkinaodotukset silti hieman ylikireällä ja pientä miinusta kurssiin? almamedia.fi Alma-Media-osavuosikatsaus-Q3-2025...
31.10.2025 klo 6.40
- PörssiPatruuna
6
Tässä on Petrin ennakkokommentit, kun Alma julkaisee Q3-tuloksensa perjantaina. Ennustamme yhtiön liikevaihdon kasvun ja vakuuttavan kulutehokkuuden...
29.10.2025 klo 8.13
- Sijoittaja-alokas
4
Sosiaalinen media
  • Inderes Foorumi
  • Youtube
  • Facebook
  • Instagram
  • X (Twitter)
  • Tiktok
  • Linkedin
Yhteystiedot
  • info@inderes.fi
  • +358 10 219 4690
  • Porkkalankatu 5
    00180 Helsinki
Inderes
  • Meistä
  • Tiimi
  • Avoimet työpaikat
  • Inderes sijoituskohteena
  • Palvelut pörssiyhtiöille
Sivusto
  • UKK
  • Käyttöehdot
  • Tietosuojaseloste
  • Vastuuvapauslauseke
Inderesin vastuuvapauslauseke löytyy täältä. Kunkin Inderesin aktiivisessa seurannassa olevan osakkeen tarkemmat tiedot löytyvät kunkin osakkeen omilta yhtiösivuilta Inderes-sivustolla. © Inderes Oyj. Kaikki oikeudet pidätetään.