Vaalimainonta piristi mediamainontaa maaliskuussa
Kantar TNS:n julkaisemien tietojen perusteella Suomen mediamainonta kasvoi maaliskuussa vajaa 9 % vuodentakaisesta. Kasvuun vaikutti merkittävästi vaalimainonta, jota ilman mediamainonta laski reilu 2 %. Kumulatiivisesti mediamainonta on kivunnut maaliskuun ansiosta 1 %:n plussalle tammi-maaliskuussa 2023.
Suurimmista mediaryhmistä verkkomedia sekä painettu sanomalehtimainonta kasvoivat 6 % vertailukaudesta. Vastaavasti televisiomainonta vahvistui noin 2 % vertailukaudesta. Mainostajaryhmistä merkkimainonta vahvistui peräti vajaa 18 % vertailukaudesta, kun vähittäiskaupan mainonta laski 2 % ja luokiteltu ilmoittelu laski 2 % vuoden takaisesta. Avoimien työpaikkojen ilmoittelu laski edelleen jyrkästi (-26 %).
Laskelmiemme mukaan Suomen mediamainonta muodosti vuonna 2022 Alma Medialla ja Sanomalla vajaan viidenneksen yhtiöiden liikevaihdosta, Ilkka-Yhtymällä noin 15 % ja PunaMusta Medialla noin 6 %. Siten mediamainonnan kehityksen muutokset ovat olennainen tulosajuri mediayhtiöille. Huomioitavaa on kuitenkin, että mediasektorin yhtiökohtainen kehitys voi poiketa kokonaismarkkinan kehityksestä, sillä eri mediaryhmien suhteelliset osuudet vaihtelevat yhtiöittäin huomattavasti. Mediayhtiöistä Alma Media raportoi Q1-tuloksensa jo viime perjantaina (yhtiöraportti luettavissa täällä), kun taas muut yhtiöt raportoivat seuraavan kahden viikon aikana.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille