Copyright © Inderes 2011 - present. All rights reserved.
  • Uusimmat
  • Pörssi
    • Aamukatsaus
    • Osakevertailu
    • Pörssikalenteri
    • Osinkokalenteri
    • Analyysi
    • Artikkelit
    • Sisäpiirin kaupat
  • inderesTV
  • Mallisalkku
  • Foorumi
  • Premium
  • Femme
  • Opi
    • Sijoituskoulu
    • Q&A
    • Analyysikoulu
  • Meistä
    • Seurantayhtiöt
    • Tiimi

Kuinka Revenio digitalisoi liiketoimintaansa ja miksi sillä on merkitystä

– Mikael RautanenToimitusjohtaja

Olen puhunut paljon digitaalisesta darwinismista ja siitä, kuinka kaikkien yritysten tulisi alkaa ajatella liiketoimintaansa digitaalisuuden kautta selviytyäkseen seuraavasta vuosikymmenestä. Kyse ei ole enää teknologiasektorin yrityksistä irrallisena sektorina, vaan digitaalisuus tulee kaikille toimialoille. Päätin lähestyä teemaa monille sijoittajille tutun esimerkin eli Revenio Groupin kautta. Revenion omistama Icare on terveysteknologian laitevalmistaja, joka tekee rahansa myymällä silmänpainemittareita ja niiden antureita. Mitä tekemistä tällä on digitalisaation kanssa?

Revenion Icaren uusi potilaan kotimittaukseen tarkoitettu HOME-silmänpainemittari sai viime vuonna kaverikseen mHOME-sovelluksen. Potilaan tekemän silmänpaineen mittauksen tulokset lähetetään sovelluksen kautta Icaren pilvipalveluun, mistä hoitava lääkäri voi tarkistaa ja tulkita tulokset. Todella yksinkertainen konsepti. Tärkeää on kuitenkin ymmärtää, ettei kyse ole vain tehokkaammasta tiedonsiirtomenetelmästä verrattuna siihen, että potilas lähettäisi vaikkapa sähköpostilla tulokset lääkärille. Kyse on paljon merkittävämmästä asiasta, jos Revenio osaa pelata tulevaisuudessa korttinsa oikein.

Liiketoimintamalli vahvistuu

Icare myy HOME-laitteen ohessa mHOME-palvelua pientä vuosimaksua vastaan. Se tuo Icarelle vielä pientä, mutta vakaata ja ennustettavaa tulovirtaa, joka valuu suoraan viimeiselle riville. Sovellus parantaa tuotteen käytettävyyttä ja siten se on kuulemani mukaan toiminut myös todella tärkeänä myyntivalttina laitemyynnille. Kun lääkärit ja potilaat tottuvat käyttämään mHOME-sovellusta, nousee kynnys vaihtaa mahdollisesti joskus markkinoille saapuvaan kilpailevaan vaihtoehtoon jatkuvasti. Useita palveluita tuskin halutaan käyttää rinnakkain. Icare ei mHOMEn ansiosta myy enää pelkkiä yksittäistä laitetta, vaan sillä on jatkuva kytkös asiakkaaseen pilvipalvelun kautta. Asiakaspysyvyys ja asiakaspalvelu paranevat ja liiketoimintamalliin syntyy sitä kuuluisaa vallihautaa.

Data on digitaalisen aikakauden öljyä

mHOME-palvelun kiinnostavin osa on kuitenkin data. Potilaiden mittaustulokset kumuloituvat yhteen pilvipalveluun (tietenkin anonyymisti). Kuvitellaan, että yhdessä palvelussa olisi tuhansien glaukoomaa sairastavien potilaiden satoja tuhansia tai miljoonia mittaustuloksia eri vuorokaudenajoilta. Tällaista dataa ei ole olemassa. Mitä kaikkea tämä mahdollistaisi glaukooman tutkimukselle? Voitaisiinko tämän datan avulla parantaa ja optimoida potilaiden lääkitystä? Glaukoomalääkkeitä valmistavia yrityksiä alkaisi varmasti kiinnostaa tämä data, jonka avulla sairautta saataisiin todennäköisesti hoidettua paremmin ja kustannustehokkaammin. Roche maksoi viime kuussa 1,6 miljardia euroa yrityksestä, joka kehittää data-alustaa syöpäpotilaista. Alustalla on yli 2 miljoonan potilaan tiedot, eli ihan kohtalainen summa per potilas. Ehkä terveysteknologian laitevalmistajien olisi aika kiinnostua datavetoisten liiketoimintamallien potentiaalista?

Lisätään mukaan tekoäly?

Diagnostiikka tekoälyn avulla on yksi nopeasti nousevia trendejä terveysteknologiassa. Yhdysvalloissa FDA hyväksyi keväällä tekoälyyn perustuvan diabeettisen retinopatian (silmäsairaus sekin) seulontaan tarkoitetun laitteen. Laitteen ottamia kuvia analysoidaan tekoälyn avulla pilvessä, ja palvelu kertoo, onko tulos positiivinen vai negatiivinen. Tekoälylle on käytännössä koulutettu lääkärin osaamista. Tähän voi olla vielä vuosien matka, mutta entäpä jos mHOME-sovellus jättäisi ison osan lääkärin työstä tekoälyn hoidettavaksi? Potilas lataisi tulokset palveluun ja tekoäly antaisi potilaalle ohjeita tai reagoisi tarvittaessa. Tämä voisi tarjota valtavan tehokkuushyödyn glaukooman hoitoon. Icare ei myisikään enää terveysteknologian laitteita, vaan digitaalista palvelua glaukooman hoitoon ja diagnostiikaan. Laite on pelkkä väline digitaalisen liiketoimintamallin mahdollistamiseen. Tällaisen yhtiön arvonmuodostus olisi todennäköisesti täysin eri hehtaarilla, kuin terveydenhuollon laitteita myyvällä yhtiöllä... vaikka ei se Reveniolla ole huono nytkään. Nämä ovat kuitenkin vielä omia visiointejani siitä, mikä voisi olla mahdollista.

Revenion mHOME on yksi esimerkki siitä, kuinka digitaalisuus muuttaa liiketoimintamalleja ja avaa valtavia mahdollisuuksia niille, jotka uskaltavat uudistua ja investoida digitaalisuuden tuomiin mahdollisuuksiin. Ja siitäkin huolimatta, että terveydenhuolto on erittäin konservatiivinen ja hidasliikkeinen toimiala verrattuna hektiseen teknologiasektoriin.

Luetuimmat artikkelit

Talouden myyttejä murtamassa: Saksan teollisuus on menneen talven lumia
10.12.2025 Artikkeli
Federal Reserven korkopäätös: Riidankylväjät vauhdissa
10.12.2025 Artikkeli
On pakko painaa pitkää päivää? Ekonomisti fundeeraa
04.12.2025 Artikkeli
Nousuviikko takana, Saksa pääsi eteenpäin megabudjetissaan
01.12.2025 Artikkeli
USA:n Black Week sai aikaan yllätysostot
02.12.2025 Artikkeli
Sosiaalinen media
  • Inderes Foorumi
  • Youtube
  • Facebook
  • Instagram
  • X (Twitter)
  • Tiktok
  • Linkedin
Yhteystiedot
  • info@inderes.fi
  • +358 10 219 4690
  • Porkkalankatu 5
    00180 Helsinki
Inderes
  • Meistä
  • Tiimi
  • Avoimet työpaikat
  • Inderes sijoituskohteena
  • Palvelut pörssiyhtiöille
Sivusto
  • UKK
  • Käyttöehdot
  • Tietosuojaseloste
  • Vastuuvapauslauseke
Inderesin vastuuvapauslauseke löytyy täältä. Kunkin Inderesin aktiivisessa seurannassa olevan osakkeen tarkemmat tiedot löytyvät kunkin osakkeen omilta yhtiösivuilta Inderes-sivustolla. © Inderes Oyj. Kaikki oikeudet pidätetään.