Elämää toimikunnassa – Osa 5 | Yhteisön mielipide
Tiivistelmä
- Näkemyksemme mukaan toimikunnan puheenjohtajan vaihtuminen Sauli Viléniin on merkittävä muutos, joka voi vaikuttaa toimikunnan toimintaan ja päätöksentekoon.
- Arvioimme, että hallituksen jäsenyyden vaihtuvuudelle ei ole tällä hetkellä suurta tarvetta, vaikka joissain kommenteissa toivottiin pysyvyyttä ja toisaalta myös vaihtuvuutta.
- Odotamme, että hallituksen osaamisvaatimukset painottuvat Inderesin päivitetyn strategian mukaisesti kansainvälistymiseen ja ohjelmistoliiketoimintaan, mikä korostaa henkilöstöjohtamistaitojen merkitystä.
- Arvioimme, että hallituspalkkion suuruus on pääosin sopiva, mutta sen maksutapaa voisi kehittää sitouttamalla hallitusta osakkeilla tai optioilla, mikä voisi houkutella päteviä henkilöitä.
Tämä sisältö on tekoälyn tuottamaa. Anna siihen liittyvää palautetta Inderesin foorumilla.
Toimikunta on kokoontunut viime aikoina muutamia kertoja erinäisiin asioihin liittyen. Toisinaan se on tapahtunut kasvotusten ja toisinaan etänä.
Toimikunta teetätti yhdessä hallituksen puheenjohtajan kanssa kyselyn Inderesin hallitukselle ja sen läpikäynti on ollut yksi käsiteltävistä aiheista.
Tässä vaiheessa suurimpana skuuppina voitaneen julkaista se, että toimikunnan puheenjohtaja on vaihtunut ja tähän arvovaltaiseen asemaan valittiin yksimielisesti Sauli Vilén. Onnea valinnasta!
Edellisen kirjoituksen yhteydessä tehtiin kysely yhteisölle neljästä eri Inderesin hallitusta koskevasta asiasta. Kyselyssä vastaajien tuli pohtia seuraavia asioita:
- Josko yhden tai useamman nykyisen hallituksen jäsenen tulisi siirtyä sivuun yhtiökokouksessa 2026
- Minkälaisia ominaisuuksia mahdolliselta uudelta hallituksen jäseneltä edellytetään?
- Mielipidettä nykyisen hallituspalkkion koosta (1500 €/kk).
- Miten hallituspalkkio tulisi maksaa?
Vastauksia tuli 25 kappaletta, mikä on pieni luku. Se on toisaalta harmi, koska suurempikin määrä kannanottoja olisi ollut mukava. Toisaalta en tietoisesti jakanut kyselyä laajasti, että sinne saataisiin mahdollisimman vihkiytyneitä vastauksia. Siinä mielestäni onnistuttiin, sillä kommentit olivat sen verran laadukkaita.
Käydään tässä kirjoituksessa läpi kyselyn anti.
1. Vaihtuvuuden tarve
Ensimmäisessä kysymyksessä siis kartoitettiin, josko hallitukseen kaivattaisiin vaihtuvuutta. Kyselyssä oli viisi vastausvaihtoehtoa ja vastaukset jakaantuivat seuraavasti.
Kommenteissa esiintyi tietyt teemat. Useassa kommentissa vaihtuvuuden nähtiin olleen sen verran suurta viime aikoina, ettei sille nähdä nyt tarvetta. Joissain kommenteissa pohdittiin tarvetta hallituksessa kauemmin istuneen jäsenen vaihtamiseen, mutta toisaalta myös mainittiin, että tietty pysyvyyskin on hyväksi.
2. Millaista osaamista hallitukseen kaivattaisiin?
Seuraavassa kysymyksessä vastaajat saivat valita vaihtoehtoja sen mukaan, mitä osaamista hallitukseen kaivattaisiin. Vastaukset jakautuivat näin.
Vastauksissa selvästi näkyy Inderesin päivitetty strategia, joka painottuu kansainvälistymiseen etenkin ohjelmistoliiketoiminta edellä.
Vaikka ohjelmistot ja niiden myynti nähdään tärkeinä, myös analyysiliiketoiminnan kansainväliselle kehittämiselle annettiin arvoa ja sen ajatellaan luovan edelleen lisää tapahtumaliiketoimintaa. Eräässä kommentissa todettiin henkilöstöjohtamistaitojen olevan kaiken keskiössä yritystä kehittäessä.
3. Hallituspalkkoiden suuruus
Kolmannessa kysymyksessä pyydettiin ottamaan kantaa hallituspalkkion suuruuteen, jossa pystyi käyttämään kättä pitempänä aikaisemmassa kirjoituksessa esiteltyä hallitustutkimusta.
Vastaajien mukaan palkkio vaikuttaisi olevan sopivan suuruinen.
Muutamassa kommentissa tuli ilmi, että palkkio on sopiva, mutta sitä voisi tarvittaessa kasvattaa, jos se on kynnyskysymys pätevän henkilön saamiseksi.
4. Hallituspalkkion muoto
Neljännessä kysymyksessä pyydettiin ottamaan kantaa, miten hallituspalkkio maksetaan. Tällä hetkellä Inderes maksaa hallituspalkkion ainoastaan kuukausittaisena rahapalkkiona. Vastauksessa sai valita useita vaihtoehtoja, onhan usealla osakeyhtiöllä tapana maksaa sekä rahana että osakkeina.
Kuten vastauksista voi huomata, usea vastaaja oli sitä mieltä, että hallitusta tulisi sitouttaa osakkeilla. Eräässä kommentissa suositeltiin myös hallituksen sitoutuvan itse ostamaan osakkeita. Optioistakin oli mainintoja. Niitä ei tällä hetkellä tarjoa pienyhtiöistä kuin pari Suomessa. Se ei kuitenkaan ole syy sille, etteikö Inderes voisi myös niin toimia. Yksi huomioonotettava tekijä hallituspalkkion maksamismuodossa on sen teknisen toteutuksen käytännöllisyys.
Yleisesti voi mainita, että yhteisön vastauksissa esiintyi hyvin paljon samoja teemoja, joita toimikunnassa on myös käsitelty. Lopulliset päätökset luonnollisesti tehdään sitten yhtiökokouksessa.




