Vaikutat käyttävän laajaa näyttöä, haluatko laajentaa myös videosoittimen näkymän?

Huomio: Tämä on koneellisesti luotu transkripti ja se saattaa sisältää epätarkkuuksia.

TW
Thomas Westerholm
00:00 - 00:13

Oikein hyvää päivää, InderesTV. Orthex antoi tänään ulos Q1-lukunsa, ja käydään seuraavaksi niitä läpi yhtiön toimitusjohtaja Alexander Rosenlewin kanssa. Tervetuloa Alexander haastatteluun.

AR
Alexander Rosenlew
00:14 - 01:36

Kiitos Thomas. Alkuun, niin mitä vetäisit yhteen ton Q1:n Orthexin näkökulmasta? Sanoisin näin, että Q1... Oikeastaan meidän mielestä olosuhteisiin nähden ihan positiivinen. Hyvää kasvua strategisesti tärkeillä markkinoilla Euroopassa. Tulos saatiin maaliin, hieman kasvua. Pohjoismaat hieman ehkä pehmeä mun makuun. Olisin odottanut pientä kasvua Pohjoismaissa, kun vertailukausi oli vähän helpompi. Palataan varmasti siihen. Ja sitten tietenkin ihan Q1:n lopussa nämä ongelmat Iranissa ja siihen johtuvat äkilliset raaka-aine- kysymysmerkit niin saatavuuden kuin sitten hinnoittelunkin suhteen. Niin oli se värikäs kvartaali sinänsä varsinkin lopussa, että hieman harmittaa, että oli semmoinen fiilis vuoden alussa, että nyt tämä pieni orastava talouskasvu Pohjoismaissa lähtisi liikkeelle, mutta sitten nämä kriisit ja muut on laittanut hieman kysymysmerkkiä, että mihin suuntaan tämä maailma on menossa ja miten se ja että se nyt meihin ja Suomeen vaikuttaa.

TW
Thomas Westerholm
01:36 - 02:20

Kyllä, yleisesti yhdellä jos toisella yhtiöllä alkuvuoden aikana liiketoimintaympäristö on ainakin muuttunut epävarmemman näköiseksi, mutta jos mietitään teidän kasvua, joka on jo jonkun aikaa ollut teidän tavoittelemasta 5 prosentista jäljessä, niin miten koet yleisesti, totta kai liiketoimintaympäristö ei ole viime vuonna antanut minkään näköistä vetoapua, mutta yleisesti tässä sitten niin koetko, että te olette tarpeeksi rohkeita kokeilemaan uutta vai onko tässä vähän päädytty sellaiseen puolustusmoodiin, missä riskinottohalukkuus esimerkiksi uusien tuotekategorioiden tai yritysjärjestelyiden näkökulmasta on muuttunut haastavaksi.

AR
Alexander Rosenlew
02:21 - 04:33

Joo, hyvä kysymys. Tietenkin ollaan rohkeita ja halutaan olla rohkeita, mutta ei tyhmän rohkeita. Aika usein kriisien aikana kannattaa olla hereillä ja tehdä järkeviä päätöksiä eikä hätiköityä. Liian rohkeat liikkeet voi myöskin johtaa vielä huonompiin tuloksiin. Mutta jos vähän katsoo perspektiivissä, niin tässä mun aikana liikevaihto on kahdeksankertaistunut suurin piirtein siitä, kun tulin taloon, ja sen matkan varrella on ihan varmasti tehty montakin rohkeata päätöstä. Ja ne ei tule loppumaan, se on ihan varmaa, mutta ne pitää olla hyviä. Ja nyt ollaan eletty todella poikkeuksellista aikaa, on ollut kriisi kriisin perään, ja siinä aikana on kuitenkin panostettu todella pitkäjänteisesti rakentamaan eurooppalaista läsnäoloa. Se on pitkäjänteistä työtä. Se on iso investointi niin koulutukseen, rekrytointiin kuin pyörittämiseen, että meillä on osaavat henkilöt paikalla, ja se tuottaa tulosta. Sitten tähän M&A-puoleen. Niin sieltähän en saa kommentoida, ja sehän näyttää siltä, että me ei tehdä yhtään mitään ennen kuin saan kommentoida, mutta voit olla täysin vakuuttunut siihen, että kyllä me niitä mahdollisuuksia katsotaan ja rohkeasti edetään, kun se oikea paikka tulee. Tuotteiden osalta ollaan panostettu viimeiset vuodet enemmän kuin koskaan tuotekehitykseen. Ja ilman näitä tuoteuutuuksia, jotka on myös voittanut palkintoja, niin mä luulen, että tämä kasvu ei olisi tullut tämmöisenäkään tai tämä tulos ei olisi tällainen. Että siinä ympäristössä, missä me ollaan oltu, aina voi syyttää ympäristöä, mutta on tehty todella paljon erilaisia. vetoja ja varmasti jatketaan, ja sitten jos se näyttää tylsältä ulospäin, niin voin sanoa, että tässä on täysi hönkä päällä koko ajan ja että tehdään asioita aktiivisesti.

TW
Thomas Westerholm
04:34 - 04:51

Kyllä, ja tuossa mainitsit, että M&A:ta et voi kommentoida ennen kuin jotain tapahtuu, mutta pystytkö sitä kommentoimaan, että onko tämä haastava liiketoimintaympäristö ja epävarmuus johtanut siihen, että ja että on tullut yleisesti markkinoilla enemmän tavaraa myyntiin teidän toimialalla.

AR
Alexander Rosenlew
04:52 - 05:36

No sanoisin näin, että alkuvuonna kun näytti siltä, että vuodesta tulee niin kuin sanotaanko tasapainoinen ja semmoinen ympäristö, että siinä voi liikkua, niin ainakin mitä on kuullut markkinoilta huhuja, ei ainoastaan meidän alalta, on se, että aktiivisuus on. on kasvanut ja on lähtenyt liikkeelle projekteja, missä omistajat on ryhtynyt ja halunnut myydä ja valmistelleet myyntiä. Tietysti nyt kun epävarmuus on suuri, niin tietenkin ostajakandidaatit miettii, että mikä on se tulostaso, mikä tämä kohdeyritys voi saavuttaa tämän vuoden aikana. Ja se varmasti asettaa haasteita ostajalle.

TW
Thomas Westerholm
05:38 - 05:44

Aivan, ja voi kuvitella, että näkemykset siitä tulostasosta ostajan ja myyjän välillä ei välttämättä kohtaa niin helposti.

AR
Alexander Rosenlew
05:45 - 05:51

No näinhän se yleensä on, että se yhteisymmärrys pitää syntyä, jotta kauppa syntyy.

TW
Thomas Westerholm
05:51 - 06:08

Kyllä, kyllä. Jos mennään vähän tarkemmin tuohon kuluneeseen neljännekseen ja aloitetaan vaikka Pohjoismaista, niin miten... Orthex kehittyi siellä, kun tuntuu, että valuuttakurssithan antoivat teidän kehitykselle tukea, mutta siitä huolimatta liikevaihto laski hieman.

AR
Alexander Rosenlew
06:09 - 07:34

Tämä Sillä se laski hieman jo Pohjoismaissa, ja se on vähän kaksijakoinen asia, että tietyillä markkinoilla myynti kehittyy myönteisesti. Yksi sektori, joka on vielä hieman haasteessa on rautakauppapuoli. Ihmiset ei ole vielä ryhtyneet niin paljon rakentamaan. Projektit on ehkä vähän vähissä nämä mökkiprojektit, talon rakentamisprojektit. ja muuta, eli kanava, missä me ollaan aika vahvasti edustettuna, niin siinä kysyntä oli ehkä heikompaa kuin mitä me oltiin odotettu, mutta samalla niin sanoisin, että me ollaan ehkä lähempänä asiakasta tänä päivänä, että uskon, että toimitusvarmuus meiltä on todennäköisesti suurempi kuin muuten alalla, ja läheiset suhteet, hyvät avainasiakaspäälliköt, jotka on saanut hyvät arvostelut myöskin meidän asiakkailta, niin auttaa tätä yhteistyötä. Kyllähän se on niin, että meidän tehtävä on auttaa kauppaan menestymään meidän tuoteryhmissä ja siinä kun onnistutaan, niin silloin pidemmän päälle me ollaan se valittu kumppani ja sillä saadaan kasvua aikaiseksi. Mutta se on pitkä peli, varsinkin Pohjoismaissa.

TW
Thomas Westerholm
07:34 - 07:43

Ja sitä Pohjoismaiden kehitystä ajatellen, niin onko siellä hävitty hyllytilaa tai oletteko huomanneet, että kilpailutilanne olisi jotenkin muuttunut siellä?

AR
Alexander Rosenlew
07:44 - 08:19

Ei se ole hirveästi muuttunut nyt niin kuin Q1 verrattuna edelliseen, että edelleenkin nähdään niin kuin nämä todella halvat vaihtoehdot, jotka on seilannut Aasiasta varsinkin keittiötuoteryhmässä. Ja kemikaalikukkaruukkutuoteryhmässä on sitä, sanotaanko, halpaa sälää aika paljon tarjolla. Mutta siihen nähden ollaan vahvasti mukana kaupassa. Ja uskon, että jollain aikavälillä kuitenkin se kestävä ratkaisu on se voittava konsepti.

TW
Thomas Westerholm
08:20 - 08:37

Kyllä, jos Pohjoismaat oli pehmeä, niin ehdottomasti teidän Q1:n kohokohta oli tämän vientimarkkinoiden kasvu ja etenkin Euroopassa vakuuttavan näköistä tuo tekemistä, niin mikä mahdollisti tämän vahvan kasvun Euroopan vientimarkkinoilla?

AR
Alexander Rosenlew
08:38 - 10:19

No mä sanoisin näin, että kyllä se pitkäjänteisen työn tulos on, ja sitten paikallista työtä, että tuossa on esimerkiksi Ranskassa tehty hirveän paljon jalkatyötä myymälöissä ja rakennettu hyllyjä. Ollaan jonkun verran niitä myös jaettu erilaisissa sosiaalisissa medioissa. Ollaan näytetty, että miltä kauppa voi näyttää, kun meidän meidän kaverit ovat auttaneet, ja kyllä se tuottaa tulosta, se on ihan selvää, ja olemassa olevat isot retailerit Euroopassa on niin kuin otettu muutama vuosi sitten, ja sitten se vie hieman aikaa ennen kuin ne luottaa siihen, että sä oot se oikea kumppani, kenen kanssa halutaan kasvaa. Ja mä uskon, että tiettyjen osalta ollaan päästy sille tasolle, että ollaan se varteenotettava, ehkä ei ykköstoimittaja, mutta jo kakkos- tai kolmostoimittaja, joka on näyttämässä, että meidän kanssa kannattaa tehdä bisnestä, ja silloin saa lisää tilaa myymälöistä ja saa lisää myymälöitä ja jopa parhaassa tapauksessa saa ehkä jonkun lisämaankin, jossa se retailer jo on läsnä, että sinänsä siinä on osittain sekä uutta jakelua, täysin uusia asiakkaita ei niin monta, mutta se suurin onnistuminen on näiden varsin isojen kanssa, kenellä meillä on jo jotain pientä, mutta nyt kasvaa ja meistä on tulossa merkittävä tavarantoimittaja.

TW
Thomas Westerholm
10:20 - 10:46

Kyllä. Miten näet sen keskeisemmän pullonkaulan Euroopan markkinoilla? Jos ja kun saadaan sitä kasvua vielä astetta vahvemmaksi tältä tasolta, niin tuleeko se siitä, että nämä suorimmat asiakkaat alkaa luottaa teihin enemmän ja nopeammin ottaa teidän tuotteita laajemmin myymälöihinsä, tai tulisiko se siitä, että voitetaan enemmän täysin uusia asiakkaita.

AR
Alexander Rosenlew
10:47 - 11:30

No siis näiden olemassa olevien asiakkaiden kanssa, kenen kanssa meillä on jo vuosisopimukset ja toimitussopimukset ynnä muuta, niin kyllä siinä on hirveän paljon kasvupotentiaalia, että voidaan niiden kanssa varmasti tuplata se Euroopan myynti, mikä meillä tällä hetkellä on. Mutta ei me laiteta vastaan, vaikka sinne tulisi myös uusia. Mutta se pullonkaula varmaan sitten jonain päivänä, kun Euroopan myynti on... suurempaa kuin Pohjoismaiden myynti, niin sitten pitää miettiä, että missä tuotetaan. Ja silloin varmasti se oikea tuotantopaikka on Euroopassa lähempänä näitä kasvavia asiakkaita. Ja siihen liittyy myös meidän M&A-strategia.

TW
Thomas Westerholm
11:31 - 11:47

Kyllä, kyllä. Jos vielä nopeasti sivuutetaan teidän myyntiä Euroopan ulkopuolelle. Toki se on teille pientä, mutta pitkästä aikaa se kääntyy ihan kunnon kasvuun. Niin onko tässä taustalla se yksi suurempi asiakas, joka teillä on, joka on herännyt kuolleesta takaisin henkiin?

AR
Alexander Rosenlew
11:48 - 12:19

Joo, toi oli ihan oikea analyysi. Asiakas, joka on USA:ssa, joka kävi läpi tämmöisen velkasaneerauksen, ja heillä oli vaikea myydä ja ainakin vaikea toimittaa ennen kuin rahat oli meidän tilillä. Ja nyt se tilanne on vakaampi ja raha on tullut tilille ja sen jälkeen ollaan pystytty myöskin lähettämään. Sinänsä ollaan tarkkoja sen asiakkaan osalta, mutta nyt näyttää vähän paremmalta sillä puolella.

TW
Thomas Westerholm
12:19 - 12:41

Taas kuuluu. Jos siitä jatketaan teemaan, joka varmasti on kaikkien sijoittajien huulilla, nimittäin tämä nykyinen geopoliittinen tilanne ja sen aiheuttama inflaatiopiikki, joka teihinkin vaikuttaa, niin mikä teidän hinnoittelustrategia on tähän inflaatioshokkiin, että nähtävästi olette jo aloittaneet hinnankorotukset tätä varten.

AR
Alexander Rosenlew
12:41 - 14:52

Joo, tietysti. Koronakriisi ja Ukrainakriisi takana ja nähtiin, että miten nopeasti hinta voi nousta raaka-aineissa ja siinä ehkä seurattiin vähän aikaa ja sitten tehtiin päätöksiä ja implementoitiin, oltiin aina vähän niin kuin reagoimassa tulevaan tai sanotaan jo tapahtuneeseen. Siitä ehkä täytyy sanoa, että siitä opittiin varmasti. Ja lähdettiin heti kun nähtiin tämä tilanne ja arviot siihen, että mihin se on menossa, niin lähdettiin heti keskustelemaan meidän asiakkaiden kanssa siitä, että täytyy nostaa hintoja. Ja jotenkin se oli niin selvää heillekin, koska me ei olla ainoa toimittaja, joka on tämän raaka-aineen kanssa tekemisissä. Että sinänsä niin... Yleensä yhteisymmärryksessä yhteistyönä on tehty ainakin ensimmäiset toimenpiteet. Sitten se, että miten maailma muuttuu tästä eteenpäin ja miten tämä kriisi jatkuu, niin voi olla, että joudutaan vielä tekemään korjaavia toimenpiteitä. Kyllähän voi sanoa, että tässä sokissa olette olleet proaktiivisempia näiden hinnankorotusten suhteen, mutta noudattelitteko edelleen samaa pelikirjaa kuin viimeksi, että pyritte pitkäjänteiseen hinnoitteluun, missä pyritään minimoimaan tätä tarvetta laskea hintoja, jos nämä lähtisikin nopeasti tulemaan alas nämä raaka-ainekustannukset. Kyllä me pyritään siihen, että se hintataso pitkällä aikavälillä on oikea. Ja tietysti hinnankorotusten implementointi kaikissa hyllyissä kaikkien asiakkaiden kanssa ei tapahdu päivässä niin kuin raaka-aineen hinta tuli päivässä meille läpi, tai ei läpi meille, mutta ilmoitus siitä, että nyt hinta nousee, tuli saman tien. Et sinänsä niin ennen kuin koko kierros on käyty, niin siinä on tietysti. Tietty lagi. Toivottavasti se lägi on huomattavasti lyhyempi kuin viime kerralla.

TW
Thomas Westerholm
14:53 - 14:58

Kyllä tämä lägihän johtuu näistä kaupan hinnoitteluikkunoista, eikö vaan.

AR
Alexander Rosenlew
14:58 - 15:00

Kyllä näin on.

TW
Thomas Westerholm
15:00 - 15:14

Kyllä. Miten näet kampanjoinnin roolin tulevaisuudessa? Onko tässä toinen vipu, jota voitte vetää suhteellisen kannattavuuden puolustamiseksi, että vähennätte kampanjointia ikään kuin omien keskihintojen nostamiseksi?

AR
Alexander Rosenlew
15:15 - 15:42

Joo, kyllähän siinä tietysti voi pelata, että voidaan vähentää kampanjaa ja sitten voidaan myöskin pyrkiä siihen, että kampanjoidaan ehkä semmoisten tuotteiden kanssa, missä on ikään kuin pieni vara kampanjoida myös, jos niitä löytyy näillä raaka-ainehinnoilla. Mutta kampanja on edelleen tärkeä instrumentti siinä, että saadaan kuluttajat liikkeelle.

TW
Thomas Westerholm
15:42 - 15:56

Joo. Mitäs yleisesti mainitsit kuluttajan, niin oletteko huomanneet muutoksia kuluttajankäytöksessä jollain markkina-alueestanne tämän Iranin sodan eskaloitumisen myötä?

AR
Alexander Rosenlew
15:58 - 16:19

No kyllähän niin kuin media tekee kaikkensa siihen, että me oltaisiin mahdollisimman varovaisia. Mutta en tiedä, onko hirveästi muutosta ollut. Oli semmoista ehkä alustavaa positiivisuutta tamm-helmikuussa, joka sitten osittain pyyhkiytyi pois tämän johdosta.

TW
Thomas Westerholm
16:20 - 16:41

Joo, mutta ehkä tätä niin kuin kuluttajan vaikutuksia keskeisempänä riskinä, mitä mediakin on nostanut esille, niin miten näet, onko riskiä raaka-aineiden riittävyyden suhteen? Olisiko tässä mahdollisesti jotain riskiä teidänkin liiketoimintaa liittyen?

AR
Alexander Rosenlew
16:41 - 18:15

Sanoin sen, että on riski koko alalle ja kaikille, joilla on muovikomponentteja lopullisessa tuotteessa. Se koskee niin autoteollisuutta kuin lääketeollisuutta, sähköä ynnä muuta, elintarvikepakkauksia. Sinänsä tiedetään jo, että spottimarkkina on lähes olematon. Ne, jotka on... edelliset muutaman vuoden pystynyt ostamaan todella opportunistisesti, välillä tosi halvalla, raaka-aineita, jotka ei ole välttämättä kontrolloituja, niin se markkina on hävinnyt. Tai jos ostaa spot-markkinoilta, niin se hinta voi olla vielä korkeampi kuin sitten nämä sanotaanko normaalit markkinahinnat tai sopimusmarkkinahinnat. Että sinänsä varmasti tulee niitä tilanteita, missä... Jotkut toimijat ei pysty enää näillä hinnoilla operoimaan ja ei välttämättä edes saa raaka-ainetta. Aivan nimenomaan näillä sopimushinnoilla. Toimitusvarmuuskin on parempi kuin spot-markkinalla operoidessa. No näin me uskotaan, että me ollaan kuitenkin pitkäjänteisesti tehty yhteistyötä strategisten toimittajien kanssa ja annettu heille ennusteet, ja on vuosisopimukset ennustaneet meidän volyymeista ynnä muuta. Että uskoisin, että me ollaan viimeisiä, jotka jää ilman, mutta riski ei olematon kuitenkaan.

TW
Thomas Westerholm
18:15 - 18:20

Aivan. Hei, kiitos sulle Alexander haastattelusta ja mukavaa kesän odotusta.

AR
Alexander Rosenlew
18:20 - 18:22

Samoin, kiitos paljon Thomas.

Orthex Q1'26: Epävarmuutta jälleen ilmassa

Thomas WesterholmAnalyytikko

Orthex on kärsinyt vaikeasta markkinaympäristöstä pitkään, kun aina kriisejä on seurannut seuraava kriisi. Tällä kertaa Lähi-idän kriisi lisää epävarmuutta. Orthexin toimitusjohtaja Alexander Rosenlew kommentoi analyytikko Thomas Westerholmin haastattelussa.

Aiheet:
00:00 Aloitus
00:16 Q1:n pääkohdat
01:38 Kasvu & riskinottohalukkuus
04:35 Kilpailutilanne
05:52 Kehitys Pohjoismaissa
08:21 Kasvu vientimarkkinoilla
10:20 Pullonkaula Euroopan markkinoilla
11:31 Myynti Euroopan ulkopuolelle
12:12 Lähi-idän kriisin vaikutukset
13:56 Raaka-ainekustannukset ja hinnoittelu
15:00 Kampanjoiden rooli tulevaisuudessa
15:43 Kuluttajakysyntä
16:23 Raaka-aineiden riittävyys