Yhtiöllä seuraavat leimat

Inderes Osinkoyhtiöt

Alma Media

Haluaisitko nähdä Inderesin yhtiölle antamat suositukset ja tavoitehinnat?

Onko sinulla jo Inderes -tili? Kirjaudu sisään tästä.

Sijoitusnäkemys

Digitaalisen liiketoiminnan vahva ja kannattava kasvu, Mediamarkkinan elpyminen, Talentin ja News& Lifen noussut kannattavuus, Regionsin (alue- ja paikallislehdet) taantuminen, Yritysostot
Kilpailuaseman heikentyminen ja uudet kilpailijat, Painetun median sisältötuottojen heikentyvä kehitys, Uudet teknologiat, Korkeahko suhdanneherkkyys
Tuloskasvunäkymä positiivinen, Vahva operatiivinen kassavirta mahdollistaa hyvän ja kasvavan osinkotuoton, Arvostuskertoimet hieman neutraalia tasoa korkeammat, Osien summa ja DCF tukevat arvostusta

Analyytikko

Petri Aho
+358 50 340 2986

Laaja raportti

Avainluvut

EV/EBIT

EBIT

P/E

Osinko-%

Yhtiön avainluvut

Avaintapahtumat ja raportit

Tyyppi: morning_review
27.4.
2017
Alaotsikot:
  • Aamun tuloskommenteissa myös Scanfil, Huhtamäki, Qt ja YIT
  • Cargotec Q1 - vahvasta tuloskasvunäkymästä peruste suositusnostolle
  • SRV Yhtiöt Q1 - erittäin vahva alkuvuosi

Nokian aamulla julkaisema Q1-tulos osui pitkälti markkinoiden odotuksiin. 

Tyyppi: morning_review
28.3.
2017
Alaotsikot:
  • Saksan ja Suomen luottamusindeksit merkki vahvistuvasta talousympäristöstä
  • Talenom päivitys - tukipalvelut kasvattavat tulospotentiaalia

Mainonnan kehitys on jäänyt piristyneestä taloustilanteesta huolimatta alkuvuonna selvästi odotuksiamme heikommaksi, minkä vuoksi olemme laskeneet hieman Alma Median tulosennusteita.

Tyyppi: company_report
28.3.
2017

Mainonnan kehitys on jäänyt piristyneestä taloustilanteesta huolimatta alkuvuonna selvästi odotuksiamme heikommaksi, minkä vuoksi olemme laskeneet hieman Alma Median tulosennusteita. Odotamme yhtiöltä digitaalisten liiketoimintojen kasvun ja parantuvan tehokkuuden myötä yhä selvää tuloskasvua lähivuosina, mutta osakkeen arvostustaso on lyhyellä tähtäimellä neutraali.

Tyyppi: morning_review
24.3.
2017
Alaotsikot:
  • Äänestys terveydenhuoltouudistuksesta siirtyi, republikaanit yrittävät saada joukkojaan koottua
  • Mallisalkkumme hyväksyi Comptelista tehdyn ostotarjouksen

Sohlströmin mukaan Neo Industrial sai sekä rahoituksen että kannattavuuden kuntoon, ja lisäksi onnistui kasvattamaan liikevaihtoa melkein 20 prosenttia tilanteessa, jossa metallien hinnat pysyivät suurimman osan vuodesta vakaina. 

Tyyppi: morning_review
16.3.
2017
Alaotsikot:
  • Sampo päivitys - vakaa osinkovirta ja yritysjärjestelyoptio kiinnostavat
  • Fed odotetulla korkouralla, Hollannin populistit joutuivat taipumaan
  • Zeeland Family päivitys - edessä vahvaa tuloskasvua

 Pidämme Nokian arvostusta yhä maltillisena ja näkyvyys siihen, että yhtiön tulos kääntyy kasvuun 2018, on parantunut. 

Tyyppi: ceo_corner
10.3.
2017

Mediamarkkinat elävät digitalisoitumisen myötä edelleen voimakasta muutosvaihetta, miten Alma Media on vastannut ja vastaa strategiallaan markkinamuutoksiin?

Alma Media on määrätietoisesti kasvattanut digitaalista liiketoimintaansa sekä sanomalehtituotteiden ympärille rakentuvassa liiketoiminnassa että uusissa digitaalisissa palveluissa, joita ovat muun muassa rekrytointiin liittyvät palvelut. Vuonna 2016 digitaalinen liikevaihto oli 131,5 miljoonaa euroa, 38 % prosenttia konsernin liikevaihdosta.

Kuluttajien mediakäytön muutosta ohjaa globaali teknologiakehitys. Etenkin nuorten mediankäyttö on siirtynyt voimakkaasti pois analogisen median kuluttamisesta. Tästä syystä esimerkiksi painetun median kulutus on ollut 2000-luvun alusta laskusuunnassa, ja median liikevaihto sen myötä laskenut. Uutta liiketoimintaa on ollut kehitettävä tilalle, eivätkä rakenteelliset ongelmat mediassa suinkaan ole ohi.

Alma tarjoaa omia sisältöjään ja palveluitaan siellä missä kuluttaja haluaa niitä käyttää, esimerkiksi mobiililaitteiden avulla. Mainostaja seuraa kuluttajia digitaalisiin kanaviin, ja autamme siinä mainostajia tarjoamalla Suomen parhaimpia mainosratkaisuja.

Mitkä ovat Alma Median tärkeimmät tulosajurit ja riskitekijät lähivuosina?

Keskeinen tulosajuri koko portfolion näkökulmasta on samanaikainen painetun median volyymin pieneneminen ja digitaalisen liikevaihdon kasvu. Koska iso osa painetun median kustantamisesta syntyvistä kuluista on volyymisidonnaisia, ja digitaalisessa mediassa kulurakenne on painettua kevyempi, syntyy tästä merkittävä tulosvipu.

Luonnollisesti mainonnan markkinakehitys Suomessa on samanaikaisesti potentiaalinen tulosajuri, mutta myös riskitekijä. Emme kehitä liiketoimintaamme olettaen, että markkina antaa meille vetoapua. Jos kehitys osoittautuu hyväksi, se tuo bonusta perustason kannattavuuteemme. Olemme yhtiönä timmissä kunnossa ja menestymme, vaikka myönteiset talousennusteet eivät toteutuisikaan.

Itäisen Keski-Euroopan rekrytointiliiketoiminnan odotan edelleen johtavan Alma Marketsin tuloskehitystä Tsekin ja Slovakian kansantalouksien hyvänä jatkuvan kehityksen myötä. Odotan Ruotsin liiketoiminnalta tulosparannusta, jonka merkitys Alma-tasolla on hyvässäkin tapauksessa kuitenkin rajallinen.

Alma Median liiketoiminta tuottaa hyvin kassavirtaa ja yhtiön rahoitusasema on vahva. Onko teillä kiikarissa hyviä investointikohteita, vai käytetäänkö rahavirtaa lähivuosina pääasiassa velan lyhentämiseen ja osinkoihin?

Pyrimme aktiivisesti löytämään lähinnä digitaalista liiketoimintaamme vahvistavia yritysostokohteita, mutta niitä ei ole helppo löytää. Velan määrä ei ole hyvä rahavirtamme huomioiden Almalle ongelma. Tavoitteemme on joka tapauksessa jakaa vuosittain yli 50 % osakekohtaisesta tuloksestamme osinkoina.

Tyyppi: morning_review
10.3.
2017
Alaotsikot:
  • EKP:lla ei vielä syytä siirtyä pois elvyttävältä laidalta
  • Oriola-KD päivitys - arvostus on laskenut kohtuulliselle tasolle
  • Kevensimme Etteplania mallisalkussamme

Kai Telanteen mukaan Alma Media on yhtiönä timmissä kunnossa. 

Tyyppi: morning_review
9.3.
2017
Alaotsikot:
  • EKP:n korkopäätös tänään, suurten keskuspankkien korkourat haarautuvat
  • Nixu päivitys - etumatkalla kasvumarkkinoilla

Suotuisat markkinanäkymät ja vahvistunut rahoitusasema mahdollistavat nyt Neo Industrialin keskittymisen liikevaihdon ja tuloksen kasvuun kaapelitoimialalla.

Alma Media

ISIN: 
FI0009013114
Inderes company category: 
Osinkoyhtiöt
Market place: 
Main
Exclude from ranking: 
Top 3: 
Alma Media lyhyesti

Alma Media on digitaalisiin palveluihin ja julkaisutoimintaan keskittyvä mediakonserni. Yhtiö tarjoaa uutissisältöjen lisäksi hyötytietoa elämäntyylin, työuran sekä liiketoiminnan kehittämiseen. Tunnetuimpia brändejä ovat Kauppalehti, Talouselämä, Affärsvärlden, Iltalehti, Aamulehti, Etuovi.com ja Monster.

Alma Mediassa työskentelee noin 2300 henkilöä, joista reilu kolmannes toimii Suomen ulkopuolella yhdeksässä eri Euroopan maassa. Yhtiön liikevaihto oli vuonna 2016 noin 353 miljoonaa euroa.

Alma Median sijoittajasivut