Luomalla maksuttoman Inderes-tilin, pääset käsiksi Inderesin analyysiin, voit tilata suositun aamukatsauksen ja seurata sinua kiinnostavia yhtiöitä sekä keskusteluita.
Onko sinulla jo Inderes-tili?
Follow this company like 2685 other investors.
Pääanalyytikko
Kantar TNS:n julkaisemien tietojen perusteella Suomen mediamainonta laski huhtikuussa 6 % vertailukaudesta. Kumulatiivisesti mediamainonta painui siten huhtikuun kehityksen ansiosta 1 % pakkaselle tammi-huhtikuussa.
PunaMusta Median Q1-raportin kokonaiskuva taipuu positiiviseksi liiketuloksen kammettua nollille. Teimme positiivisia ennustemuutoksia ja odotamme lähivuosien liiketappion supistuvan aiempia odotuksiamme nopeammin. Siltikin osakkeen korkea arvostus yhdessä korkean velkatason kanssa muodostavat mielestämme erittäin heikon riski/tuotto-suhteen.
PunaMusta Median Q1-raportin kokonaiskuva taipuu positiiviseksi liiketuloksen kammettua nollille. Teimme positiivisia ennustemuutoksia ja odotamme lähivuosien liiketappion supistuvan aiempia odotuksiamme nopeammin.
PunaMusta Media Oyj nostaa tulosohjeistustaan vuodelle 2023 liikevaihtoa koskien. Alkuvuoden liikevaihtokehityksen ja loppuvuoden näkymien perusteella liikevaihdon odotetaan ylittävän aikaisemmin annetun näkymän, jonka mukaan liikevaihto pysyy vuoden 2022 tasolla.
Aiempi ohjeistus (3.3.2023-27.4.2023): Konsernin liikevaihdon odotetaan pysyvän viime vuoden tasolla ja liiketuloksen arvioidaan paranevan vuoden 2022 tasosta. Vuonna 2022 liikevaihto oli 133,5 miljoonaa euroa ja liiketulos oli -3,1 miljoonaa euroa.
PUNAMUSTA MEDIA OYJ PÖRSSITIEDOTE 27.4.2023 KLO 14.00
LIIKETOIMINTA KEHITTYI POSITIIVISESTI VUODEN 2023 ENSIMMÄISELLÄ VUOSINELJÄNNEKSELLÄ
PunaMusta Media Oyj julkistaa liiketoimintakatsauksen, jossa esitetään yhtiön taloudellista kehitystä koskevat keskeiset tiedot. Liiketoimintakatsauksen luvut ovat tilintarkastamattomia.
TAMMI-MAALISKUU 2023 LYHYESTI
- Konsernin liikevaihto kasvoi 21,7 % ja oli 34,4 miljoonaa euroa (28,3 miljoonaa euroa).
- Käyttökate oli 2,3 (1,9) miljoonaa euroa
Neuvottelujen tavoitteena on konsernin strategian mukaisesti parantaa erityisesti painopalveluiden kilpailukykyä sekä kykyä vastata laskevien volyymien myötä pysyvästi muuttuneeseen markkinatilanteeseen uudelleenjärjestelemällä ja tehostamalla toimintoja. Kerrotut toimenpiteet eivät ole mielestämme yllättäviä, kun huomioidaan etenkin painopalveluiden markkinanäkymä, kannattavuuskehitys ja viime vuosien epäorgaaninen kasvu.
PUNAMUSTA MEDIA OYJ SISÄPIIRITIETO 25.4.2023 KLO 12.00
Konsernin kannattavuuden ja kilpailukyvyn parantamiseen, tulevaisuuden toimintakyvyn turvaamiseen sekä toimintojen tehostamiseen liittyen PunaMusta Media -konserni käynnistää muutosneuvottelut tuotannollisista ja taloudellisista sekä toiminnan uudelleenjärjestelyistä johtuvista syistä. Muutosneuvottelut koskevat konsernin näkyvyys- ja painoliiketoiminnan yhtiöiden Forssan Kirjapaino Oy:n, PunaMusta Coloro Oy:n sekä PunaMusta Oy:n henkilöstöä.
Kantar TNS:n julkaisemien tietojen perusteella Suomen mediamainonta kasvoi maaliskuussa vajaa 9 % vuodentakaisesta. Kasvuun vaikutti merkittävästi vaalimainonta, jota ilman mediamainonta laski reilu 2 %. Kumulatiivisesti mediamainonta on kivunnut maaliskuun ansiosta 1 %:n plussalle tammi-maaliskuussa 2023.
Ennustamme liikevaihdon kasvaneen vertailukaudesta Näkyvyys- ja painoliiketoiminnan epäorgaanisen kasvun ansiosta, mutta odotamme kustannusten nousun rasittaneen edelleen yhtiön kannattavuutta. Tehtyjen hintojen korotuksien tulisi olla kuitenkin tarjonnut helpotusta pahimpaan tulospaineeseen ja niiden ansiosta odotamme yhtiön toistavan kuluvalle vuodelle vakaata liikevaihtoa ja paranevaa tulosta viitoittavan ohjeistuksensa.
Vaimea mainosmarkkina vaivaa kaikkia mediayhtiöitä, vaikka suhdanteet eivät enää heiluta yhtiöitä samalla tavoin kuten ennen. Analyytikko Petri Gostowski kommentoi sektorin tilannetta tuloskauden alla.