Luomalla maksuttoman Inderes-tilin, pääset käsiksi Inderesin analyysiin, voit tilata suositun aamukatsauksen ja seurata sinua kiinnostavia yhtiöitä sekä keskusteluita.
Onko sinulla jo Inderes-tili?
Follow this company like 12549 other investors.
Pääanalyytikko
Finnairin perjantaina julkistaman Q3-raportin kokonaiskuva nousi voitollisen kvartaalituloksen ansiosta positiiviselle puolelle, mutta tie ulos tuplakriisistä on silti pitkä ja kivinen.
Finnairin eilen julkistaman Q2-raportin kokonaiskuva jäi mielestämme kokonaisuutena negatiiviseksi Q2-alituksen ja pitkää tuplakriisistä toipumista peilaavien näkymien takia.
Finnairin eilen julkistaman Q1-raportin kokonaiskuva oli mielestämme melko neutraali, vaikka nostimme hieman ennakossa laskemiamme yhtiön lyhyen ajan ennusteita Finnairin verkostoon ja laivaston käyttöön tekemien sopeutustoimien takia.
Q1 oli Finnairille hankala pääosin koronapohjaisista syistä. Tämä on marginaalinen ongelma suhteessa maaliskuussa voimaan tulleeseen Venäjän ylilentokieltoon, joka asettaa erittäin tumman pilven koko Finnairin Aasian strategian pitkän aikavälin toteutettavuuden ylle.
Rakenteellisten riskien ja suotuisan skenaarion rajallisen nousuvaran takia suosittelemme sijoittajia toistaiseksi välttämään Finnairin osaketta.
Finnairin eilen julkistama Q4-raportin kokonaiskuva oli mielestämme melko neutraali.
Mielestämme koronavirustilanne on kehittynyt viime aikoina selvästi negatiiviseen suuntaan matkailun perspektiivistä, kun tartuntamäärät ovat nousseet ja myös uusi variantti luo lisää vaikeasti ennustettavia riskejä.
Finnairin julkistaman Q3-raportin kokonaiskuva ei mielestämme noussut positiiviselle puolelle, vaikka yhtiön liiketoiminnan kassavirta kääntyikin nyt positiiviseksi. Mielestämme kurssiin on hinnoiteltu yhä nousu historiallisen korkealle marginaalitasolle, kun taas kriisin jälkeiseen toimialadynamiikkaan liittyvät merkittävät epävarmuudet ja kasvanut velkalasti jäävät osakkeen hinnoittelussa liian pienelle painolle.
Finnairin eilen julkistama Q2-raportti jäi mielestämme pettymyksen puolelle kysynnän toipumisen starttiin ja kulmakertoimeen liittyneiden kommenttien takia, vaikka yhtiö laajensi jälleen hyvin edennyttä säästöohjelmaansa. Mielestämme kurssiin on hinnoiteltu jo nousu historiallisen korkealle kannattavuustasolle, kun taas kriisin jälkeiseen toimialadynamiikkaan liittyvät merkittävät epävarmuudet ja kasvanut velkalasti jäävät osakkeen hinnoittelussa pitkälti huomioimatta.
Finnairin Q1-raportti taipui yhtiön omien kehitystoimien ansiosta lievästi positiiviselle puolelle, vaikka kysynnän toipumisodotuksia raportti ei selventänytkään. Näin ollen näemme osakkeen 12 kuukauden tuotto/riski-suhteen heikkona, vaikka rokotusten etenemisen ansiosta tunnelin päässä on valoa ja odotamme edelleen yhtiön selviävän kriisistä.