Luomalla maksuttoman Inderes-tilin, pääset käsiksi Inderesin analyysiin, voit tilata suositun aamukatsauksen ja seurata sinua kiinnostavia yhtiöitä sekä keskusteluita.
Onko sinulla jo Inderes-tili?
Follow this company like 6682 other investors.
Analyytikko
Kantar TNS:n julkaisemien tietojen perusteella Suomen mediamainonnan kehitys tasaantui toukokuussa, kun mainonnan määrä kasvoi 2,4 % vertailukaudesta.
Sanoma tiedotti tiistaina ostavansa Pearsonin Italian perus- ja toisen asteen oppimateriaaliliiketoiminnan. Pidämme yritysjärjestelyn arvostusta melko neutraalina ja näin ollen sen arvonluontipotentiaali nojaa mielestämme etenkin synergioiden realisoitumiseen ja pidemmän tähtäimen kasvuun.
Mainonnan määrä kasvoi huhtikuussa noin 13 % vertailukaudesta ja kumulatiivisesti tammi-huhtikuu on tuntuvasti vertailukauden yläpuolella (+9 %).
Sanoma raportoi perjantaina kokonaisuudessaan odotuksiemme mukaiset Q1-luvut ja myös yhtiön markkinakommentit olivat yllätyksettömät. Tätä kokonaiskuvaa peilaten emme tehneetkään ennusteisiimme merkittäviä muutoksia.
Sanoma julkisti aamulla Q1-raporttinsa, joka oli varsin yllätyksetön. Kokonaisuutena Sanoman tuloksen muodostumisen kannalta hiljaisemman kvartaalin raportin yleiskuva oli melko neutraali, kun yhtiö myös toisti aiemman ohjeistuksensa ennakoidusti ja myös markkinakommentit olivat odotuksien mukaiset.
Yhtiöltä odotetaan hiljaisemmalta Q1:ltä liikevaihdon kasvua ja hieman vertailukautta suurempaa tappiota oppimisliiketoiminnan kasvua ja kausiluonteisuutta heijastellen. Isossa kuvassa kyseessä on Sanomalle tuloksellisesti pienemmän painoarvon kvartaali tämän kausiluonteisuuden vuoksi.
Kantar TNS:n julkaisemien tietojen perusteella Suomen mediamainonnan kasvu jatkui maaliskuussa. Mainonnan määrä kasvoi maaliskuussa 4,7 % vertailukaudesta ja kumulatiivisesti tammi-maaliskuu on noin 7 % vertailukauden yläpuolella.
Oppimisliiketoiminta muodostaa Sanoman tuloksesta reilu 2/3, minkä ansiosta suuri osa tulovirroista ovat defensiivisiä ja niiden riskitaso on matala. Arvioimme näiden ominaisuuksien vahvistuvan tulevaisuudessa, sillä odotamme yhtiön jatkavan yritysostovetoista kasvua oppimisliiketoiminnassa.
Kantar TNS:n julkaisemien tietojen perusteella Suomen mediamainonnan viimeaikainen varsin pirteä kehitys tasoittui hieman helmikuussa, sillä mainonnan määrä kasvoi 5,5 % vertailukaudesta. Kumulatiivisesti tammi-helmikuu on kuitenkin tuntuvasti vertailukauden yläpuolella (+ 9 %).
Kantar TNS:n julkaisemien tietojen perusteella Suomen mediamainonnan kehitys jatkui pirteänä tammikuussa, kun mainonnan määrä kasvoi noin 12 % vertailukaudesta.